۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

نکاتی که قبل از گرفتن یک بچه گربه باید بدانید

آوردن یک بچه گربه به خانه و بزرگ کردنش، تجربه‌ای است که با چالش‌ها و پاداش‌هایی همراه است. بچه گربه‌ها انرژی و کنجکاوی بی‌حد و حصری دارند؛ به این معنی که به زمان و انرژی زیادی نیاز خواهند داشت. بچه گربه جدید شما نه تنها به محبت و بازی کردن احتیاج دارد، بلکه باید به خوبی تربیت شود.


حقیقت این است که بچه گربه‌ها در عین جذابیت و دوست داشتنی بودن، می‌توانند خسته کننده و پرچالش باشند. به خاطر داشته باشید که مرحله کودکی گربه‌ها همیشگی نیست و گربه شما خیلی زود بزرگ می‌شود. با این حال، قبل از اینکه بچه گربه جدیدی را به خانه خود بیاورید، باید اطلاعات لازم برای نگهداری از حیوان خانگی را به دست آورید.

 

به سرپرستی گرفتن بچه گربه


آماده شدن برای آوردن بچه گربه جدید

برای اینکه زندگی با بچه گربه جدیدتان بدون مشکل پیش برود، قبل از آوردن حیوان به خانه آماده شوید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که خانه خود را برای بچه گربه‌ها امن کنید. پنجره‌ها، دریچه‌ها و هر گوشه و شکافی را که ممکن است وسوسه شود را ببندید یا مسدود کنید. سیم‌های برق، سیم‌های پنجره و هر کابل دیگری را از دسترس خارج کنید.


اشیایی که ممکن است خطر خفگی داشته باشند را کاملاً بردارید. همچنین ایده خوبی است که یک منطقه آرام را برای بچه گربه خود اختصاص دهید تا به محیط جدید خود عادت کند. این فضا باید برای سایر حیوانات خانگی ممنوع باشد و کودکان خردسال فقط باید با نظارت بزرگسالان در این فضا پذیرفته شوند.


فضا را با یک جعبه زباله، ظروف غذا و آب، جای خواب راحت و چندین اسباب بازی تجهیز کنید. معمولاً ایده خوبی است که غذا و آب را از جعبه زباله دور نگه دارید، زیرا گربه‌ها معمولاً دوست ندارند نزدیک محل دستشویی کردنشان غذا بخورند. این منطقه به عنوان فضای امن برای بچه گربه شما خواهد بود تا نه تنها شما را بشناسد، بلکه به صداها و بوهای عجیب خانه جدیدش عادت کند. اگر حیوانات خانگی دیگری دارید، در را بسته نگه دارید یا از دروازه حیوانات خانگی برای بیرون نگه داشتن آن‌ها استفاده کنید.


به تدریج به آنها اجازه دهید به دروازه نزدیک شوند و اجازه دهید آنها و بچه گربه همدیگر را ملاقات کرده و با حفظ فاصله یکدیگر را بو کنند. فقط زمانی که به نظر می‌رسد حضور یکدیگر را بدون هیچ نشانه‌ای از پرخاشگری پذیرفته‌اند، به آنها اجازه دهید که تحت نظارت کامل با یکدیگر تماس برقرار کنند. برای کمک به مراقبت از بچه گربه به تعدادی لوازم نیاز دارید. در ادامه وسائل ضروری وجود دارند که باید قبل از آوردن حیوان به خانه تهیه کنید:

 

 

آماده شدن برای آوردن بچه گربه

 

غذا دادن به بچه گربه جدید

بچه گربه‌ها تا حداقل هشت هفتگی در کنار مادر و برادر و خواهرهای خود باقی می‌مانند. در این مرحله آنها باید کاملاً از شیر گرفته شوند و بتوانند دمای بدن خود را تنظیم کنند. با این حال، اگر در موقعیت مراقبت از یک بچه گربه تازه متولد شده یا شیرخوار قرار گرفتید، باید حیوان را گرم نگه دارید و هر دو ساعت یکبار به بچه گربه شیر خشک بدهید. در این موارد، بهتر است با دامپزشک خود در مورد برنامه غذایی مناسب و سایر ملاحظات خاص مشورت کنید.


وقتی بچه گربه جدید خود را به خانه می‌آورید، حیوان قبلاً از شیر گرفته شده است. در صورت امکان، از سرپرست قبلی یا پناهگاه بخواهید تا به اندازه یک هفته از غذایی که در حال حاضر می‌خورد به شما بدهد. اگر غذای حیوان را تغییر دادید، این کار را به آرامی با مخلوط کردن مقدار کمی از غذای جدید و افزایش تدریجی آن در طول یک هفته انجام دهید تا از مشکلات گوارشی جلوگیری کنید.

چه تصمیم دارید به بچه گربه خود غذا دهید، به دنبال غذای با کیفیتی باشید که مخصوص بچه گربه‌های در حال رشد است. غذای بچه گربه باید پر کالری، غنی از پروتئین و هضم آسان باشد. برنامه تغذیه بچه گربه خود را بر اساس سن تنظیم کنید:

 

  •    تا شش ماهگی: سه تا چهار بار در روز به بچه گربه خود غذا بدهید. در این مرحله از رشد و تکامل سریع، بچه گربه‌ها به کالری زیادی نیاز دارند. در این مرحله ممکن است راحت‌تر باشد که بچه گربه‌تان را با گذاشتن کاسه‌ای از کیبل که هر زمان که گرسنه است به آن دسترسی پیدا کند، آزاد کنید.
  •    شش تا 9 ماهگی: با ورود بچه گربه به دوره نوجوانی و کاهش مرحله رشد، بچه گربه به کالری کمتری نیاز دارد و نباید بیش از دو بار در روز به حیوان غذا داد.
  •     9 تا 12 ماهگی: گربه شما تا دوازده ماهگی دیگر بچه گربه نیست. همانطور که حیوان در 9 ماهگی به بزرگسالی نزدیک می‌شود، این امکان را دارد حیوان را به غذای گربه بالغ تبدیل کنید. همچنین باید مراقب وزن حیوان باشید تا مطمئن شوید که حیوان بیش از حد غذا نمی‌خورد.


در کنار غذای با کیفیت برای بچه گربه، مطمئن شوید که بچه گربه شما به آب تمیز و تازه دسترسی آسان دارد. از دادن شیر به حیوان خودداری کنید، زیرا ممکن است معده حیوان را ناراحت کند. علیرغم آنچه ممکن است درباره گربه‌ها شنیده باشید که از یک کاسه شیر یا خامه لذت می‌برند، واقعیت این است که گربه‌ها نمی‌توانند لبنیات را به درستی هضم کنند و این نوع خوراکی‌ها ممکن است منجر به اسهال شوند.

 

غذا دادن به بچه گربه


آموزش و اجتماعی کردن بچه گربه جدید

آموزش جعبه زباله باید در بالای لیست اولویت‌های شما قبل از ورود حیوان به خانه باشد. بچه گربه‌هایی که به طور کامل از شیر گرفته شوند در کنار مادران خود می‌مانند، معمولاً با تماشای مادرشان، نحوه استفاده از یک جعبه زباله را یاد می‌گیرند. به طور معمول، بچه گربه شما از قبل می‌داند که چه کاری باید انجام دهد (منظور دستشویی کردن است) و تنها کار شما نشان دادن جعبه به حیوان خواهد بود.


ممکن است لازم باشد به حیوان یادآوری کنید که جعبه کجاست و از تقویت ‌کننده‌های مثبت مانند رفتارها و تمجیدها استفاده کنید تا زمانی که به تنهایی و بدون هیچ گونه تلقینی به استفاده از آن عادت کند. در این مرحله، داشتن چند جعبه زباله در اطراف خانه ممکن است مفید باشد. برای آموزش بچه گربه خود به تقویت مثبت تکیه کرده و از تنبیه حیوان یا صحبت شدید با حیوان خودداری کنید.

 

هرگز و هرگز بچه گربه خود را نزنید. در عوض، زمانی که رفتار بدی دارد، حیوان را نادیده بگیرید و برای پاداش رفتار خوبش، محبت، رفتار و تحسین را به حیوان نشان دهید.
اگر نادیده گرفتن گزینه خوبی نیست، توجه حیوان را به چیز دیگری هدایت کنید. به عنوان مثال، اگر بچه گربه دست شما را گاز گرفت یا خراشید، به جای آن یک اسباب بازی به حیوان بدهید تا با آن بازی کند. اگر اثاثیه را خراش داد، با حوصله حیوان را به یک پست یا پد خراش هدایت کنید. اگر همه چیز را شکست، حیوان را از محیط دور کنید. علیرغم آنچه ممکن است فکر کنید، گربه‌ها در واقع از راه‌های دیگری نیز قابل آموزش هستند.


بچه گربه‌ها مانند توله سگ‌ها بسیار باهوش هستند و توانایی یادگیری چیزهای زیادی را دارند. آموزش هر حیوان خانگی، صبر می‌طلبد. با دستورات ساده مانند صدا زدن حیوان با نامش شروع کنید. سپس می‌توانید به آرامی دستورات دیگری مانند نشستن، دراز کشیدن و ماندن را معرفی کنید. باز هم، مهم است که از تقویت مثبت استفاده کنید.


باید مرتباً به حیوان آرامش داد و همچنین باید تا حد امکان در معرض مناظر، صداها، بوها و احساسات جدید قرار گیرد. زمانی که حیوان جوان است بهترین زمان برای عادت دادن حیوان به چیزهایی مانند بستن یقه، سوار شدن در کالسکه حیوان خانگی، سواری در ماشین و تحمل کارهای نظافتی مانند حمام کردن، مسواک زدن، کوتاه کردن ناخن و شانه زدن است. به خاطر داشته باشید که حیوان هنوز یک بچه گربه است و برای اولین بار دنیا را تجربه می‌کند.


ممکن است مواقعی وجود داشته باشند که مناظر یا صداها حیوان را می‌ترسانند. در این موارد، مهم است که بچه گربه را آرام کنید. همانطور که حیوان شروع به عادت کردن به این چیزها می‌کند، این امکان را دارید به آرامی محرک‌های بیشتری را معرفی کنید. با این حال، بچه گربه‌ها طبیعت کنجکاوی دارند و ممکن است متوجه شوید که می‌توانند نترس باشند و بیشتر از آنچه فکر می‌کنید کاوش کنند.

 

آموزش و تربیت بچه گربه


بازی و ورزش برای بچه گربه جدید

فراتر از اجتماعی شدن، باید با بچه گربه‌ها بازی کرد تا به اندازه کافی ورزش کنند. این نه تنها به ایجاد پیوند بین شما دو نفر کمک می‌کند، بلکه برای رشد سالم حیوان حیاتی است. هر روز زمانی را به بازی با حیوان اختصاص دهید، خواه تعقیب موش با نخ یا دنبال کردن نو چراغ در اطراف اتاقی تاریک باشد تا مطمئن شوید که حیوان ورزش روزانه کافی را انجام می‌دهد. این کار همچنین باعث می‌شود که بچه گربه شما خسته شود و به موقع به خواب برود.

 

بازی و ورزش با بچه گربه


مکان و شرایط خواب بچه گربه جدید

بچه گربه‌ها در سنین جوانی زیاد می‌خوابند، مثلا بین 16 تا 20 ساعت در روز؛ به همین دلیل، مهم است که حیوان مکانی راحت برای چرت زدن و خواب شبانه داشته باشد. ممکن است وسوسه شوید که حیوان را در اتاق خواب خود نگه دارید، اما اگر نمی‌خواهید جعبه زباله حیوان را در آنجا نگه دارید، بهتر است جایی از خانه را که فقط برای حیوان است جدا کنید. این کار به حیوان اجازه می‌دهد تا در فضای مخصوص به خودش راحت باشد، بدون اینکه مزاحم فضای شما شود.


عجیب نیست که بچه گربه‌ها نیمه شب از خواب بیدار شوند و با صدای بلند میو میو کنند، به این امید که توجه شما را جلب کنند؛ شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا آنها را نادیده بگیرید. بچه گربه‌ها آهسته آهسته یاد می‌گیرند که شب برای خوابیدن است و قرار نیست به سراغ شما بیایند.

 

خوابیدن بچه گربه


واکسیناسیون و بررسی سلامتی بچه گربه

بچه گربه شما باید ظرف یک هفته پس از آمدن به خانه برای معاینه بهداشتی به نزد دامپزشک برود. در اولین ویزیت، دامپزشک شما باید انگل، لوسمی گربه و سایر نگرانی‌های سلامتی را بررسی کند و اگر هنوز واکسیناسیون گربه را انجام نداده باشید، اولین دور واکسیناسیون خود را انجام خواهد داد. همچنین باید با دامپزشک خود در مورد برنامه ریزی واکسن‌های تقویت کننده، شروع رژیم کنترل کک و انگل و عقیم سازی یا اخته کردن در این زمان صحبت کنید.

 

واکسیناسیون بچه گربه


نکات مهم در نگهداری از بچه گربه جدید

وقتی صحبت از تربیت بچه گربه می‌شود، فلسفه تربیت کردن بسیار شبیه به تربیت بچه انسان است. اگر در جوانی مراقبت و آموزش مناسبی ارائه دهید، این احتمال را افزایش می‌دهد که آنها بزرگسالی سالم و سازگاری داشته باشند. بنابراین اگر به تازگی یک بچه گربه را به فرزندی قبول کرده‌اید، توصیه‌های زیر را به کار بگیرید:


1- با بچه گربه خود مانند یک گربه بالغ رفتار نکنید

همانطور که یک نوزاد انسان نیازهای بسیار متفاوتی نسبت به یک نوجوان دارد، یک بچه گربه نیز نیازهای مراقبتی متفاوتی با نیازهای یک گربه کاملا بالغ دارد. علاوه بر این، هنگام مراقبت از یک بچه گربه باید مراحل مختلف رشد را در نظر بگیرید:


سن زیر هشت هفتگی

در این سنین پایین، یک بچه گربه هنوز باید در کنار مادر و بچه‌های خود باشد. از آنجایی که این بچه گربه‌ها قادر به تنظیم دمای خود نیستند، برای زنده ماندن به گرمای بدن یکدیگر متکی هستند. علاوه بر این، آنها هنوز در حال توسعه بینایی و هماهنگی پا هستند.
اگر بچه گربه یتیمی را در این گروه سنی به فرزندخواندگی قبول می‌کنید یا پرورش می‌دهید، باید مراقبت‌های ویژه‌ای انجام شوند، از جمله شیر دادن به بچه گربه برای هر دو ساعت تا چهار هفتگی و احتمالاً کمک به ادرار کردن و مدفوع بچه گربه!


هشت تا 11 هفتگی

بچه گربه‌ها معمولاً تا هفته هشتم از شیر گرفته می‌شوند و باید از رژیم غذایی بچه گربه استفاده کنند که باید انرژی متراکم، غنی از پروتئین و بسیار قابل هضم باشد. چه غذای خشک و چه مرطوب را انتخاب کنید، مطمئن شوید که برای بچه گربه‌ها ساخته شده است. تغییرات بزرگ دیگری نیز در این دوره شروع خواهند شد.


همانطور که بچه گربه شما شروع به توسعه مهارت‌های حرکتی پیچیده می‌کند، دویدن، پریدن، بازی و کاوش را یاد می‌گیرد. این یک دوره لذت بخش از زندگی بچه گربه است، اما اگر بچه گربه شما نظارت مناسبی نداشته باشد، تحرک زیاد می‌تواند برای حیوان خطرناک باشد. شروع به تعیین حد و مرز برای بچه گربه خود کنید و حیوان را در یک اتاق امن و بسته نگهداری کنید تا زمانی که می‌توانید بر حیوان نظارت کنید.

 

نظارت بر بچه گربه


دو تا چهار ماهگی

این مرحله رشد سریع برای بچه گربه‌ها است که در آن آنها تقریباً سه برابر بیشتر از یک گربه بالغ انرژی دارند. آنها در این مدت به سه تا چهار وعده غذایی در روز نیاز دارند. این وعده‌های غذایی باید حداقل 30 درصد پروتئین با کیفیت بالا باشند.


چهار تا شش ماهگی

بچه گربه‌ها در این گروه سنی در حال رسیدن به بلوغ و در نتیجه بلوغ جنسی هستند. قبل از اینکه بچه گربه شما به این مرحله برسد، با دامپزشک صحبت کنید تا بچه گربه خود را عقیم یا اخته کنید تا از عادات ناخوشایندی مانند ادرار کردن برای تعیین قلمرو و رفتارهای خشن اجتناب کنید.


2- به رفتار خوب پاداش دهید و معاشرت کنید

اجتماعی شدن و آموزش‌هایی که گربه شما در طول بچه گربه دریافت می‌کند، بر چگونگی ارتباط حیوان با مردم و سایر حیوانات در سنین بالاتر تأثیر می‌گذارد. فقط مطمئن شوید که بچه گربه‌های شما از ارتباط با دیگران تجربه مثبتی دارد. به عنوان والدین یک بچه گربه جدید، این شما هستید که باید حیوان را راهنمایی کنید و به حیوان نشان دهید که دنیا مکانی شگفت انگیز است. برخی از این روش‌های آموزشی و اجتماعی‌سازی را امتحان کنید:

 

  •    بچه گربه‌ها به طور کلی از جعبه‌های زباله به طور غریزی استفاده می‌کنند، اما شما می‌توانید با قرار دادن حیوان در جعبه بعد از غذا و جلسات بازی به حیوان کمک کنید که از آن استفاده کند. مطمئن شوید که جعبه بستر همیشه در دسترس بچه گربه شما باشد و مرتباً تمیز شود.
  •    مرتب حیوان را نوازش کنید.
  •     حیوان را به شانه زدن و نظافت هفتگی عادت دهید. (در مورد نظافت گربه بیشتر بدانید).
  •    حیوان را با اسباب بازی‌هایش آشنا کنید.
  •     حیوان را در باکس گربه خود به بیرون ببرید (اجازه دادن به بچه گربه در خارج از خانه بدون واکسیناسیون می‌تواند بسیار خطرناک باشد.) با این حال، قبل از قرار گرفتن در فضای باز مطمئن شوید که دامپزشک شما واکسن‌های مناسب را تزریق کرده است و زمان کافی برای بچه گربه سپری شده است.
  •    موسیقی با صدای بلند پخش کنید و سر و صدا ایجاد کنید.
  •     از دوستان بخواهید که با حیوان بازی کنند و به حیوان غذا بدهند.
  •     جایگزین‌های مناسب برای خاراندن مانند خراش دادن پست‌ها را در نظر بگیرید و هنگام استفاده از آنها با اسباب‌ بازی‌ها، ستایش یا خوراکی‌ها به حیوان پاداش دهید.
  •     به حیوان اجازه ندهید که در حین بازی گاز بگیرد یا شما را خراش دهد. اگر این کار را کرد، توجه حیوان را به یک اسباب بازی معطوف کنید.
  •     حیوان را در معرض گربه‌ها و بچه گربه‌های دیگر قرار دهید (البته به محض اینکه آنها در مورد واکسیناسیون به روز شوند).
  •     بچه گربه خود را سوار ماشین کنید، تمام وقت به حیوان غذا بدهید و حیوان را به کریر عادت دهید.
  •   به رفتار دوستانه یا تحسین بچه گربه پاداش دهید.
  •     رفتار بد را سرزنش نکنید، در عوض وقتی رفتار نامناسبی از خود نشان می‌دهد، حیوان را نادیده بگیرید.
  •    همیشه صبور و با حوصله باشید، زیرا تربیت بچه گربه کاری پرچالش است.

 

پاداش دادن به بچه گربه

3- مراقبت‌های پیشگیرانه را در اولویت قرار دهید

  • برای اطمینان از اینکه بچه گربه شما تا آخر عمر سالم خواهد بود، مراقبت‌های پیشگیرانه را زودتر شروع کنید:
  •     زودتر یک قرار ملاقات با دامپزشک ترتیب دهید. مهم نیست چه اتفاقی میفتد، اولین قرار ملاقات دامپزشکی بچه گربه‌تان را ظرف یک هفته پس از گرفتن حیوان تنظیم کنید. ویزیت‌های زودهنگام و مکرر دامپزشک به اجتماعی شدن بچه گربه شما با دامپزشک کمک می‌کنند و به دامپزشک کمک کرده تا یک خط پایه برای سلامت بچه گربه شما ایجاد کند.
  •     در مورد انگل‌های روده، کک و کرم قلب بپرسید. از دامپزشک بخواهید بچه گربه خود را از نظر وجود کرم و انگل روده بررسی کند و در صورت لزوم حیوان را کرم زدایی کند و در حالی که کرم‌های قلب به اندازه سگ‌ها برای گربه‌ها مشکل ایجاد نمی‌کنند، برخی از بچه گربه‌ها ممکن است مستعد ابتلا به این بیماری باشند، بنابراین از دامپزشک خود بپرسید که آیا حیوان یک پیشگیری از کرم قلب را توصیه می‌کند یا خیر. با این حال، بزرگترین تهدید انگلی برای بچه گربها کک است. شما می‌توانید از زمانی که بچه گربه شما حدود 8 تا 12 هفتگی است، داروهای پیشگیری کننده از کک موضعی را به حیوان ارائه دهید.
  •    بپرسید که بچه گربه شما به کدام واکسن‌ها نیاز دارد و هر چند وقت یکبار واکسن حیوان را بزنید. مراقبت‌های پیشگیرانه برای بچه گربه‌ها ممکن است شامل واکسن‌های لوسمی گربه،‌ هاری و دیستمپر باشند. این واکسن‌ها معمولاً برای اولین بار زمانی که بچه گربه حدوداً 8 هفته دارد تزریق می‌شود و هر چند هفته یکبار تا سن 16 هفتگی حیوان تزریق می‌شود. پس از آن، دامپزشک شما می‌تواند حیوان را برای برنامه واکسیناسیون بزرگسالان آماده کند. حیوان همچنین ممکن است واکسن‌های اضافی را توصیه کند.

 

مراقبت از بچه گربه

 

کلام آخر

مراجعه به دامپزشک زمان بسیار خوبی برای پرسیدن سؤالات در مورد مراقبت و تغذیه بچه گربه است. بزرگ کردن یک بچه گربه قطعاً می‌تواند یک چالش باشد، اما اگر به خوبی انجام شود، پاداش آن سال‌ها عشق، وفاداری و محبت است. اکنون که همه چیز را در مورد بچه گربه‌ها و نحوه بزرگ کردن آنها می‌دانید. بنابراین به اطلاعات جدید مجهز هستید تا به بچه گربه جدید خود یک خانه گرم و دلپذیر و یک زندگی عالی ارائه دهید.

 

مشاوره عمومی آنلاین با دامپزشک

منبع:

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید