۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

کارهایی که هرگز نباید با گربه خود انجام دهید

درست است که گربه‌ها بسیار بازیگوش و کنجکاو هستند و می‌خواهند از سر و کول شما بالا بروند، ولی این نوع رفتارها جزء طبیعت حیوان محسوب می‌شوند. بنابراین شما باید به درستی با گربه خود رفتار کنید. هر گربه دارای یکسری خصوصیات رفتاری منحصر به فرد است که با حیوان دیگر متفاوت خواهد بود.

این موضوع بدین معناست که شما در تعامل با حیوان خانگی خود باید و نبایدهایی دارید که نیاز است آن‌ها را رعایت کنید. در حقیقت، کارهای خاصی وجود دارند که هرگز نباید در طول زندگی با گربه خود انجام دهید. در این مقاله به این نوع کارهای خاص اشاره میکنیم.

 

رفتار درست با گربه


گربه خود را تنبیه نکنید

اگر گربه کاری کرد که باعث ناراحتی شما شد؛ نباید حیوان را تنبیه کنید. در این حالت، رابطه بین شما و گربه‌تان میتواند بدتر شود. از فریاد زدن به سر گربه یا تنبیه بدنی خودداری کنید. هنگامی که گربه‌ها تحت شرایط استرس‌زا قرار میگیرند، به طور تصادفی در مکان‌هایی از خانه ادرار میکنند. به عنوان یک صاحب گربه باید تقصیر رفتار بد حیوان را بپذیرید.


وقتی گربه‌ها بد رفتار میکنند، مهم است که به جای تنبیه، تشخیص دهید که چرا این کار را انجام می‌دهند. اگر گربه شما در حال چنگ زدن به مبلمان منزل است، باید با ملایمت رفتار کنید و برای خرید اسکرچر گربه اقدام کنید. اگر از روی پیشخوان بالا میروند، یک درخت گربه بخرید. به عبارتی، شما باید گربه خود را در یک مسیر اصولی تربیت کنید.

تنبیه نکردن گربه

 

به گربه زیاد غذا ندهید

چاقی در گربه‌ها با افزایش سن و تحرک کاهش پیدا میکند، اما اگر چاقی کنترل نشود؛ طول عمر گربه‌های شما را کوتاه میکند. چاقی و اضافه وزن در گربه‌ها منجر به مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، کبدی و مفصلی میشود. هرگز به گربه خود بیش از حد غذا ندهید. در صورت امکان غذای مناسبی را برای حیوان در نظر بگیرید و به رژیم غذایی روزانه گربه خود پایبند باشید.


یک رژیم غذایی خوب باید مطابق با سن، نژاد و میزان فعالیت حیوان تنظیم شود. گربه‌های مسن به غذای کمتری نسبت به بچه گربه‌ها نیاز دارند. همچنین عقیم سازی میتواند تحرک حیوان را کم کند. بنابراین چنین حیواناتی مستعد افزایش وزن هستند. از دامپزشک خود بخواهید یک رژیم غذایی متعادل به گربه شما ارائه دهد. از فروشگاه پت آباد می‌توانید غذای گربه با کیفیتی برای حیوان خانگی خود خریداری کنید.

 

غذا دادن به گربه

 

گربه خود را نترسانید

بیشتر موارد پرخاشگری در گربه شامل موقعیت‌هایی است که گربه احساس اضطراب و استرس میکند. در حقیقت، این حیوانات ممکن است به ترس دچار چنین حالتی شوند. ترساندن حیوان به هر دلیلی کار اشتباهی است. همانطور که شما دوست ندارید توسط کسی ترسانده شوید، گربه شما نیز این کار را دوست ندارد.


ترساندن گربه باعث می‌شود تا حیوان احساس امنیت نکند و از هر فرصتی برای فرار از خانه استفاده کند. پس لطفاً این واقعیت ساده در مورد رفتار گربه را به خاطر بسپارید. این حیوانات را به حال خود رها کنید و سعی در ترساندن و تحریک آن‌ها نداشته باشید.

 

ترساندن گربه


گربه را بدون نظارت در فضای باز رها نکنید

دنیای بیرون ممکن است مملو از ترس، اضطراب، سردرگمی و کنجکاوی باشد. بدون هیچ نظارتی، گربه شما ممکن است سرش را داخل سطل زباله کند یا در برابر حیوانات خیابانی آسیب ببیند. همان‌طور که از فرزند خود در بیرون از منزل مراقبت می‌کنید، از گربه نیز به همان اندازه مراقبت کنید. هر زمان که گربه خود را بیرون می‌برید، حیوان را کنترل کنید. خرید باکس گربه یا قلاده به امنیت بیشتر حیوان خانگی کمک می‌کند.

خرید باکس گربه

 

پنجره را باز نگه ندارید

باز بودن پنجره‌ها میتواند مشکلات جدی برای گربه شما ایجاد کند. کنجکاوی در مورد پرواز یک گنجشک میتواند به راحتی گربه شما را هیجان زده کند و باعث سقوطش به پایین شود. با قفل کردن پنجره‌ها از این مشکل اجتناب کنید. به جای این کار میتوانید یک سکو را در جلو پنجره بسته تعبیه کنید تا حیوان در حین استراحت کردن به بیرون نگاه کند. گربه‌ها عاشق نگاه کردن به بیرون هستند، زیرا این کار تحرک ذهنی خوبی برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

 

بستن پنجره برای گربه


گربه را به طور آزادانه در ماشین قرار ندهید

بیشتر گربه‌سانان از سفر کردن متنفرند. گربه‌ای که در داخل خودرو به حال خود رها شده است؛ شما را خراش میدهد و گاز میگیرد. قبل از شروع یک سفر جاده‌ای، گربه را داخل باکس قرار دهید. این کار به دلیل عدم امنیت صورت میگیرد و گربه می‌خواهد خود را از این وضعیت رها کند. پس قرار دادن گربه در باکس مخصوص، هم برای حیوان خوب است و هم برای شما که بتوانید با خیال راحت به سفر جاده‌ای خود ادامه دهید.

 

قرار دادن گربه داخل ماشین

باکس حمل حیوانات استفان‌پلاست Stefanplast Gulliver 4 IATA Transportbur


با گربه مانند فرزند خود رفتار کنید

گربه شما در هر شرایطی سزاوار احترام است. لگد زدن یا دست زدن به گربه در هنگام عصبانیت میتواند به حیوان آسیب روحی و جسمی وارد کند. با گربه مانند فرزندتان با محبت و عشق رفتار کنید، با این کار گربه شما دیگر هرگز رفتار بدی از خود نشان نخواهد داد. کم لطفی در ابراز احساسات نسبت به گربه باعث افسردگی حیوان میشود. افسردگی به منزوی شدن حیوان و انجام رفتارهای ناخوشایند منجر می‌شود.

 

محبت کردن به گربه


در مسواک زدن دندا‌ن‌های گربه خود کوتاهی نکنید

گربه‌ها دوست ندارند دندان‌هایشان را مسواک بزنید و این موضوع ممکن است شما را وادار کند که این کار را انجام ندهید اما به هیچ عنوان از تلاش خود ناامید نشوید. با گذشت زمان، تجمع پلاک و جرم دندان باعث تارتار میشود که منجر به از دست دادن دندان و در نهایت درد طاقت فرسای برای گربه شما میشود. خرید مسواک و خمیر دندان گربه و استفاده منظم از آن باعث می‌شود که شرایط دهان و دندان حیوان در وضعیت خوبی بماند.

 

مسواک زدن دندان های گربه

 

گلوله‌های مو گربه را فراموش نکنید

گربه‌ها عاشق تمیز کردن خودشان هستند. به این ترتیب زبانشان موهای سست را می‌لیسد که بعداً این موهاً بلعیده می‌شوند. هنگامی که گربه شما مقداری مو بعلیده باشد، میتواند زنگ خطری برای شما باشد. نظافت منظم و برس کشیدن موهای حیوان میتواند مقدار موهایی را که گربه شما می‌بلعد را به حداقل برساند. تجمع گلوله‌های مو در معده و روده حیوان میتواند نشان دهنده نوعی بیماری گوارشی باشد. اگر احساس کردید گربه شما مشکل گوارشی دارد، به دامپزشک مراجعه کنید.

 

گلوله های مو گربه را فراموش نکنید

 

به گربه خود نخ ندهید

گربه‌ها عاشق بازی با نخ هستند، اما نخ میتواند مشکلاتی برای حیوان ایجاد کند. نباید به گربه خود نخ بدهید، زیرا خطر خفگی برای حیوان دارد. این حیوانات ممکن است به راحتی و به سرعت نخ و ریسمان را ببلعند و سپس این مواد در روده آنها گیر کند و سپس آسیب زیادی به گربه وارد شود. بلعیدن نخ میتواند باعث ایجاد انسداد روده‌ای شود که در نهایت به جراحی نیاز خواهد داشت. بنابراین، دفعه بعد که گربه شما نیاز به بازی دارد، اسباب بازی را به حیوان بدهید که قابل بلعیدن نباشد.

 

به گربه خود نخ دهید


بازدید از دامپزشک را نادیده نگیرید

گربه شما سالم و شاد به نظر میرسد، حیوان طبق معمول فعال است و خوب غذا میخورد. اما باید توجه داشته باشید که گربه‌ها در مخفی کردن وضعیت سلامت خود بسیار حرفه‌ای هستند. ویزیت منظم دامپزشک میتواند به شما کمک کند تا مشکلات جزئی سلامتی را قبل از اینکه تبدیل به موضوع وحشتناکی شوند شناسایی و درمان کنید. عقیم کردن در سنین پایین نیز ضروری است، زیرا به کنترل رفتار حیوان و کاهش بیماریهای مختلف کمک می‌کند.

 

بردن گربه نزد دامپزشک


به گربه خود شیر ندهید

یک باور بسیار رایج این است که شیر برای گربه‌ها مفید است، اما این موضوع به هیچ عنوان درست نیست. بیشتر گربه‌ها نمیتوانند لاکتوز موجود در شیر را تحمل کنند. خوردن شیر در نهایت میتواند حیوان را بیمار کند.  اگر به گربه‌های بسیار جوان مقدار زیادی شیر بدهید، ممکن است بمیرند، زیرا قادر به تجزیه شیر نیستند. پس شیر را از برنامه غذایی حیوان دور کنید و از دامپزشک کمک بخواهید.

 

دادن شیر به گربه


به گربه خود استخوان ندهید

هر شکلی از استخوان، چه استخوان مرغ باشد و چه استخوان ماهی، روش نادرستی برای تغذیه گربه محسوب می‌شود. وقتی گربه استخوان‌ها را می‌جود، استخوان‌های خرد شده ممکن است باعث خفتگی حیوان شوند. حتی اگر استخوانی گربه شما را خفه نکند، باز هم بهتر است هر استخوان را از دسترس حیوان دور نگه دارید.

 

دادن استخوان به گربه


گربه خود را مدام حمام نبرید

شما نباید به طور مداوم گربه خود را حمام ببرید، مگر اینکه دلیل بسیار خوبی برای این کار داشته باشید. نه تنها حمام کردن برای حیوان آسیب‌زا است، بلکه کاملاً غیر ضروری است. فقط در صورتی باید گربه را حمام کنید که نتواند خودش را تمیز کند و خز حیوان به شدت مات شده یا بیماری پوستی یا عفونت داشته باشد. گربه‌ها در نظافت خود نیز بسیار خوب عمل میکنند، بنابراین نیازی به حمام کردن ندارند.

 

حمام بردن گربه


گربه خود را تنها نگذارید

این تصور که میتوانید گربه خود را برای مدت طولانی تنها بگذارید، رویکردی نادرست است. گربه‌ها نیز مانند هر حیوان دیگری به محبت نیاز دارند و رها شدن و تنهایی میتواند آنها را افسرده و منزوی کند. هم‌چنین تنهایی آسیب‌زا است، زیرا آنها نمیدانند چه اتفاقی قرار است در آینده بیفتد و در نتیجه دچار استرس میشوند. حتی گربه‌ای که تنها میماند بعد از بیرون رفتن شما، دلتنگتان میشود! تنها گذاشتن حیوان به طور مداوم میتواند باعث ایجاد مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری و چنگ انداختن شود.

 

تنها گذاشتن گربه


به گربه خود داروی سگ ندهید

داروهای سگ بسیار خطرناک است و میتواند به راحتی گربه را به کام مرگ بکشاند، زیرا داروی سگ برای گربه ساخته نشده است. برخی از داروها را میتوان برای گربه‌ها و سگها استفاده کرد، اما تا زمانی که روی محصول ذکر نشده باشد، نمیتوانید از داروی سگ برای گربه استفاده کنید. این داروها میتوانند بسیار خطرناک و حتی باعث مرگ حیوان شوند. پس مهم است که در این مورد از دامپزشک سوال کنید.

 

کارهایی که هرگز نباید با گربه خود انجام دهید


اجازه ندهید همه گربه‌های شما از یک بستر استفاده کنند

گربه‌ها در مورد دستشویی کردن خود بسیار سختگیر هستند. برخی از گربه‌ها برای دفع ادرار و مدفوع خود به یک بستر خاک جداگانه نیاز دارند. به اشتراک گذاشتن یک ظرف خاک با یک گربه جدید میتواند برای حیوان بسیار نامطلوب باشد. ظرف خاک را تا حد امکان تمیز نگه دارید. هیچ گربه‌ای دوست ندارد از خاک کثیف استفاده کند و برای نشان دادن اعتراض خود ممکن است در بیرون ظرف خاک مدفوع کند. اگر تمیز کردن روزانه ظرف خاک برایتان سخت است، از ظرف خاک اتومات استفاده کنید.

 

استفاده از بستر گربه

 

کلام آخر

افسانه‌های زیادی در مورد نحوه برخورد با گربه‌ها وجود دارد. بسیاری از این افسانه‌ها میتوانند برای گربه شما کاملاً مضر باشند. برای مثال، شیر دادن گربه از نظر همه کاری پسندیده است، اما این کار درست نیست. پس مهم است که کارهایی را انجام دهید که برای حیوان مناسب باشد. گربه‌ها به طور کلی به تحریک ذهنی زیادی از جمله بازی کردن و تعامل با شما نیاز دارند. سعی کنید هر روز سه بار در روز حداقل 10 دقیقه با گربه خود وقت بگذرانید.


به این ترتیب، میتوانید گربه خود را به تجربه‌ای متفاوت وادار کنید. باز ی و تعامل مهمترین عامل در تقویت پیوند شما با گربه‌تان است. خوابیدن یکی دیگر از فعالیتهای مورد علاقه گربه‌هاست. فضای خواب مناسبی را در جلوی پنجره بسته فراهم کنید و حیوان را به حال خود رها کنید. درنهایت، این امکان را دارید از دامپزشک برای هر موضوع مهمی مشاوره بگیرید.

منبع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید