۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

از کجا بدانیم یک بچه گربه تنها، مادرش را از دست داده است یا مادر او به زودی برمی گردد؟!

این روزها اکثر گربه های ماده محله شما باردار هستند یا بچه هایشان را به تازگی به دنیا آورده اند. شما لازم است بدانید که گربه ها چگونه بچه هایشان را بزرگ می کنند تا به اشتباه بچه ای را از مادرش جدا نکنید!

 

دوره زایمان و نگهداری مادر از بچه‌گربه‌ها

گربه های مادر پیش از زایمان در جست و جوی محلی مناسب خواهند بود و مادرهایی که تجربه زایمان را دارند معمولا از ابتدای بارداری محل مناسب را می یابند و بارها به آن محل سر می زنند تا در شرایط مختلف شرایط آن را بسنجند. اما گاه مادرهای کم تجربه نیز هستند که در محلی نا مناسب و دردسترس وضع حمل میکنند و این باعث می شود شما بچه گربه هایی را در زیر پله ساختمانتان ببینید که شاید مادرشان در کنارشان نباشد.
 

زایمان گربه ماده

 

گربه مادر پس از زایمان ساعات طولانی در کنار نوزادانش خواهد بود تا آنها را گرم نگاه دارد و شیردهی کند. اما به محض اینکه مطمئن شود بچه ها دمای مناسبی را کسب کرده اند، بدنشان از ترشحات زایمان پاک شده است و به اندازه کافی شیر نوشیده اند، برای یافتن غذا و جبران انرژی از دست رفته طی زایمان، محل لانه را ترک خواهند کرد. این درست همان زمانی است که شما ممکن است با بچه گربه هایی مواجه شوید که تنها مانده اند و گاه ممکن است در نبود مادر سروصدا کنند.

معمولا غذا برای گربه خیابانی چندان در دسترس نیست و گربه مادر برای یافتن غذای مناسب و نوشیدن آب تازه ممکن است کیلومترها پیاده روی کند و این گشت و گذار چند ساعتی به طول انجامد. گربه مادر می داند که نهایتا چقدر می تواند نوزادانش را تنها بگذارد و به موقع خودش را به فرزندانش خواهد رساند و شما نباید طی این مدت بچه گربه ها را لمس کنید یا جای آنها را تغییر دهید.

این زمان برای بچه گربه های کوچک تازه متولد شده نمی تواند خیلی طولانی باشد و هرچه سن بچه ها بیشتر می شود مادر می تواند زمان طولانی تری را خارج از لانه صرف کند. به طور تقریبی این زمان بین 2 تا 6 ساعت بسته به سن بچه گربه ها متفاوت خواهد بود.

گربه مادر معمولا چند محل مختلف را برای زندگی فرزندانش در طی نوزادی در نظر میگیرد و در طول مدتی که بچه ها رشد می کنند چندین بار محل زندگی را تغییر خواهد داد تا محل امن تر و پاکیزه تری را برای بچه هایش فراهم آورد. این جا به جایی ممکن است طی چند مرحله انجام گیرد و بچه گربه ها باید به صورت تکی تکی به خانه جدیدشان منتقل شوند در نتیجه ممکن است شما لانه ای با چند بچه گربه ببینید و در صورتی که رفت و آمدها را زیر نظر بگیرید خواهید دید که طی چند ساعت مادر مجدد مراجعه خواهد کرد، فرزندی را از پوست پشت گردن به دندان خواهد گرفت و به محل دیگری منتقل خواهد کرد.

 

آیا بچه گربه مادرشان بر می گردد


توجه کنید در تمام طول این مدت شما نباید بچه گربه ها را لمس کنید، آنها را جا به جا کنید یا تغییری در شرایط محیطی آنها ایجاد کنید و یا در صورتی که لازم است بچه ها را لمس کنید حتما با دستکش این کار را انجام دهید تا بدن بچه ها بوی دست شما را نگیرد.

اما گاه بخت با گربه مادر یار نیست و تصادفات و حوادث دیگر مانع از بازگشت مادر به محل لانه می شود. در این صورت بچه گربه ها بیش از حد معمول تنها مانده اند، گرسنه هستند، سروصدای زیادی تولید می کنند و مادر اگر با وجود سروصدای بچه ها به لانه مراجعت نکرده است احتمالا برایش اتفاق ناگواری افتاده است و یا راه های ورودی به محل لانه به نحوی مسدود شده است که امکان بازگشت را از مادر سلب کرده است و شاید شما بتوانید این مانع را بردارید تا گربه مادر به فرزندانش دسترسی پیدا کند.

حال در این صورت اگر شرایط نگهداری از گربه را دارید می توانید مداخله کنید اما لازم است بدانید راه سختی پیش رو دارید و شما باید وظیفه مادر بچه گربه ها را به نحو احسنت انجام دهید و این وظیفه تنها شیردهی و سیر نگه داشتن بچه گربه ها نیست چراکه بچه گربه ها حتی برای دفع و گرم ماندن نیاز به کمک مادر دارند.

در صورتی که بچه گربه ای پیدا کرده اید که با توجه به آنچه توضیح دادیم از بازگشت مادرش کاملا نا امید شده اید میتوانید با تهیه پکیج مشاوره تغذیه از بخش دامپزشک آنلاین مجموعه ما صفر تا صد تغذیه بچه گربه و نگهداری از این حیوان خانگی را آموزش ببینید اما پیش از آن حتما مطمئن شوید جای بچه ها به اندازه کافی گرم و نرم باشد.

 

مشاوره آنلاین رفتارشناسی گربه

 

دکتر بهاره آقابیگی

دکتری دامپزشکی (DVM)

 

۴
از ۵
۳۳ مشارکت کننده
علی‌پور گفت:
خیلی کاربردی بود ممنون
مهدیس گفت:
سلام خسته نباشید ما بچه گربه هایی داریم که نزدیک دو روزه تنها موندن
و در طول روز مادرشون رو نمیبینم ،‌ ممکنه که مادر بچه گربه ها شبا اومده باشه ؟ اگه ممکن نیست پس برای مادرشون اتفاقی افتاده‌؟

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید