​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

دلایل پف کردن عروس هلندی چیست؟

افرادی که از عروس هلندی نگهداری می‌کنند شاید با پف کردن عروس هلندی مواجه شده باشند. این وضعیت ممکن است برای سرپرست این پرنده کمی نگرانی به وجود آورد. دلایل پف کردن عروس هلندی موارد متعددی هستند که برخی از آنها طبیعی به شمار می‌روند و نیازی به نگرانی در مورد آنها نیست و برخی دیگر ممکن است حاکی از یک مشکل داخلی در بدن پرنده باشند. در این مقاله به شکل کامل به دلایل پف کردن عروس هلندی خواهیم پرداخت.


چرا عروس هلندی پف می‌کند؟

اگر از یک عروس هلندی نگهداری می‌کنید ممکن است هرازگاهی متوجه پف کردن این پرنده شده باشید. پف کردن عروس هلندی به این شکل است که پرنده پرهای سینه خود را بلند می‌کند و به این ترتیب بزرگ‌تر و پف‌دارتر به نظر می‌رسد. پف کردن در هر پرنده می‌تواند به شکل‌های متفاوتی باشد و یا یک پرنده به شکل کمتر یا بیشتری پف کند.
از جمله دلایلی که باعث پف کردن عروس هلندی می‌شوند موارد زیر هستند:

تنظیم دما

عروس هلندی ممکن است برای کمک به حفظ گرمای بدن پف کند. معمولاً این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پرنده سردش است و با این کار سعی می‌کند گرم‌تر شود. این پرنده دارای لایه‌ای از پرهای عایق است که او را گرم نگه می‌دارند. هنگامی که عروس هلندی در واکنش به دمای سرد پف می‌کنند، هوا را در بین پرهای خود به دام می‌اندازد. هوای محبوس شده به تدریج از گرمای بدن پرنده گرم می‌شود و به گرم ماندنش کمک می‌کند.
برای جلوگیری از این مشکل پیشنهاد می‌شود پرنده را از آب و هوای سرد دور نگه داشت؛ زیرا عروس هلندی با اینکه پرنده مقاومی در برابر سرما است؛ اما در اثر سرمای بیش از حد ممکن است دچار مشکلات سلامتی شود.

خوابیدن

بسیاری مواقع پف کردن عروس هلندی در هنگام خوابیدن آنها رخ می‌دهد. در واقع این پرنده به شکل غریزی در حالتی که برای خواب گرفته این کار را انجام می‌دهد تا گرم بماند. بیشتر این پرندگان برای خواب در یک نقطه بلند در  قفس مخصوص پرندگان می‌نشینند. آنها پای خود را بلند کرده و به بدن خود نزدیک می‌کنند و بعد پرهای خود را پف کرده و سر خود را روی پشت و بین بال‌های خود قرار می‌دهند. این وضعیت عروس هلندی به آنها شکلی پف کرده می‌دهد.

خوابیدن یکی از دلایل پف کردن عروس هلندی

بیماری

انواع بیماری در پرندگان زینتی ممکن است با علائم مختلفی بروز کند که یکی از آنها در عروس هلندی ممکن است پفکردن باشد. بسیاری از بیماری‌ها همچون مشکلات گوارشی و بیماری‌های تنفسی می‌توانند باعث پف کردن عروس هلندی شوند. پف کردن پرنده در هنگام بیماری تقریباً مشابه پوشیدن یک لایه لباس اضافی در هنگام بیماری است؛ با این وجود باید توجه داشت که بسیاری پرندگان ممکن است در هنگام بیماری پف نکنند. پرنده بیمار در کنار پف کردن علائم زیر را نیز از خود بروز می‌دهد:

  • بی‌حالی
  • عدم تمایل به حرکت یا پرواز
  • تغییر رنگ، قوام و حجم مدفوع 
  • نشستن بیش از حد روی کف قفس یا جعبه لانه
  • خیره شدن
  • کاهش وزن
  • وضعیت بدنی نامناسب

با مشاهده علائم بیماری در پرنده، باید هرچه سریع‌تر پرنده به دامپزشکی برده شود تا اقدامات درمانی مناسب آغاز گردد.

بی حالی یکی از دلایل پف کردن عروس هلندی

ترس

ترس یکی دیگر از علت‌های پف کردن عروس هلندی است. بسیاری مواقع این پرنده در هنگام احساس خطر پرهای خود را پف می‌کند. این اتفاق به طور معمول زمانی که برای اولین بار پرنده به خانه آورده می‌شود رخ می‌دهد. از آنجایی که ممکن است ترسیدن باعث عکس‌العمل‌های ناگهانی همچون گاز گرفتن پرنده شود بهتر است که با شناسایی ترس پرنده علائم او را کنترل کرد. اگر لازم بود باید با یک مربی متخصص در این زمینه مشورت کرد تا پرنده را تعلیم داد.
برخی مواقع ترس پرنده می‌تواند ناشی از وجود مشکلات بدنی پرنده باشد. پرندگانی که دچار بیماری هستند احساس خطر بیشتری دارند؛ بنابراین اگر احساس می‌کنید پرنده شما ممکن است دچار مشکلی باشد حتماً او را نزد دامپزشک ببرید.

کسب آرامش

بسیاری مواقع عروس هلندی در حالت استراحت و یا حتی زمانی که توسط صاحب خود نوازش می‌شود پرهای خود را پف می‌کند. در این حالت معمولاً سر پرنده روبه‌پایین و چشم‌هایش بسته است. گاهی پف کردن عروس هلندی ناشی از خوشحال شدن این پرنده نیز هست؛ هرچند باید توجه داشت که همیشه پف کردن پرها ناشی از خوشحالی نیست و باید علائم دیگر پرنده را نیز در نظر گرفت.

پف کردن عروس هلندی ناشی از خوشحال شدن

 

تمایل برای جفت گیری

بسیاری مواقع پرنده عروس هلندی پرهای خود را پف می‌کند تا به نوعی از پرنده ماده خواستگاری کرده باشد. پف کردن پرنده در این مواقع با رفتارهایی مانند آواز خواندن و تکان دادن سر نیز همراه است.

دلیل پف کردن عروس هلندی


آیا پف کردن عروس هلندی خطرناک است؟

در جواب این سؤال که آیا پف کردن عروس هلندی خطرناک است؟ باید به دلایل این پف کردن توجه داشت. همان‌طور که گفته شد بسیاری مواقع پف کردن عروس هلندی ناشی از دلایل ساده همچون سرما، خواستگاری، خوشحالی و یا خوابیدن است؛ اما در مواقعی پف کردن عروس هلندی می‌تواند نشانه یک بیماری باشد. در صورتی که به پف کردن عروس هلندی ناشی از بیماری بی‌توجهی شود ممکن است سلامت این پرنده در معرض خطر قرار گیرد. بسیار مهم است افراد در هنگام پف کردن عروس هلندی به نشانه‌های دیگر پرنده دقت کنند و با توجه به این نشانه‌ها اقدامات لازم را به کمک دامپزشک انجام دهند تا مشکلی سلامت پرنده را تهدید نکند.

مشورت با دامپزشک برای درمان ترس عروس هلندی


کلام پایانی

پف کردن عروس هلندی یکی از رفتارهای این پرنده است که می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی از دلایل پف کردن عروس هلندی دلایلی ساده و بدون خطر هستند؛ اما برخی دیگر ممکن است ناشی از بیماری‌های داخلی بدن پرنده باشند که باید جهت درمان آنها هرچه سریع‌تر اقدام کرد. شناخت دلایل پف کردن عروس هلندی کمک می‌کند تا افراد با زیر نظر گرفتن دیگر علائم پرنده علت پف کردن پرنده خود را تشخیص داده و در صورت جدی بودن با دامپزشک جهت درمان مشکل مشورت کنند.

منبع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش