۰

ثبت سفارش تلفنی

آموزش حمام کردن پرندگان

یکی از مواردی که در نگهداری از پرندگان بسیار اهمیت دارد نحوه حمام کردن آنها است. بیشتر پرندگان در طبیعت می‌توانند به خوبی خود را نظافت کنند؛ اما زمانی که در قفس زندگی می‌کنند این امکان را ندارند و از طرفی چون بیشتر دچار آلودگی می‌شود نیازمند حمام کردن هستند. آگاهی از نحوه حمام کردن پرندگان اهمیت دارد و در این مقاله به شکل کامل به آن خواهیم پرداخت.

 

چگونه پرنده خود را بشوییم؟

روش‌های شستشوی پرندگان با یکدیگر متفاوت هستند و همین تنوع کمک می‌کند بتوان روش مناسب حمام کردن پرنده را انتخاب کرد، در حقیقت دانستن این موضوع یکی از نکات مهمی است که در راهنمای جامع مراقبت و سلامتی پرندگان ذکر می‌شود. در ادامه با روش‌های حمام کردن پرندگان به شکل کامل آشنا می‌شوید:

نحوه حمام کردن پرندگان

ظرف حمام پرنده در قفس

یکی از روش‌های حمام کردن پرندگان قرار دادن ظرف حمام پرنده در قفس آنها است. این ظرف کمک می‌کند تا پرنده بتواند با استفاده از آن به راحتی خود را تمیز کند. اگرچه این روش، روشی مناسب محسوب می‌شود؛ اما ممکن است پرنده برای سازگار شدن با حمام جدید کمی زمان بخواهد و یا در استفاده از آن راحت نباشد.

استفاده از برگ برای حمام کردن پرندگان

پرندگانی که جثه کوچک‌تری همچون مرغ عشق، فنچ و قناری دارند از غلتیدن بر روی برگ‌های خیس بسیار لذت می‌برند. برای استفاده از این روش می‌توان برگ کاهو، چغندر سوئیسی یا سایر برگ‌ سبزی‌ها را خیس کرد و در کف قفس پرنده قرار داد. همچنین می‌توان تعدادی برگ را در کف بشقاب یا کاسه گذاشت و آنها را خیس کرد تا پرنده بتواند به راحتی از آنها استفاده کند.

غوطه‌ورشدن در آب

بسیاری از پرندگان علاقه دارند در آب غوطه‌ور شوند. برای استفاده از این روش می‌توان یک کاسه کم عمق یا سینک منزل را با آب پر کرد و بعد پرنده را در آن قرار داد. بسیاری از پرندگان کوچک مانند مرغ مینا، مرغ عشق و فنچ از این حمام کردن لذت می‌برند؛ اما ممکن است پرنده در ابتدا هنگام استفاده از این روش احساس امنیت نکند. در این مواقع سرپرست او می‌تواند پرنده را در دست بگیرد و به او کمک کند تا با این نحوه حمام کردن آشنا شود. این روش را می‌توان با قرار دادن یک کاسه در قفس پرنده نیز انجام داد. با پاشیدن آب به بدن پرنده می‌توان او را به کاوش در آب تشویق کرد تا از کاسه آب استفاده کند.

دوش گرفتن مشترک

یکی از روش‌های حمام کردن پرندگان دوش گرفتن مشترک است. پرندگان حیوانات اجتماعی هستند و علاقه دارند با صاحب خود حمام کنند. برای انجام این کار باید اول اجازه دهید پرنده در زیر دوش شما را مشاهده کند و به‌مرور با فضای حمام و دوش گرفتن آشنا شود. 

 

اگر قصد خرید محصولات بهداشتی پرندگان دارید، با کد PA5BLG از تخفیف ویژه در خرید اول بهره‌مند شوید. 

 

دوش پرنده 

برای اینکه حمام کردن پرنده در داخل حمام راحت‌تر باشد دوش پرنده نیز در بازار به فروش می‌رسد. این دوش را می‌توان بر روی سطوح صاف همچون کاشی یا شیشه محکم کرد و جایی برای قرار گرفتن پرنده دارد. آب از این دوش به شکل قطرات باران یا شبنم خارج می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود پرنده احساسی همچون بودن در طبیعت را داشته باشد و به راحتی حمام کند. پرندگانی همچون طوطی آمازون، طوطی خاکستری و کاکادو از حمام کردن با استفاده از دوش پرنده بسیار لذت می‌برند.

اسپری حمام پرنده

در بازار اسپری‌هایی مخصوص به تولید رسیده که با پاشیدن آنها بر روی پرنده حسی از ریزش باران را می‌توان به آنها منتقل کرد. باید این اسپری را به حدی استفاده کرد که یک لایه روی پرهای پرنده را در بر بگیرد. بسیار مهم است که اسپری پرنده حاوی مواد طبیعی و ایمن باشد. یکی از بهترین اسپری‌های حمام پرنده اسپری حاوی آلوئه‌ورا است که می‌تواند برای پرهای پرنده ملایم و مغذی باشد.

شستن پرنده در آب

 

چگونه پرهای پرنده را خشک کنیم؟

پس از مرحله حمام کردن، نحوه خشک کردن پرهای پرنده نیز بسیار اهمیت دارد. پس از حمام کردن پرنده باید او را در یک محیط مرطوب و گرم قرار داد و می‌توان از یک منبع گرمایشی برای گرم کردن محیط استفاده نمود. هیچگاه نباید پرنده را در مقابل پنجره باز، در فضای بیرون یا شرایط نامناسب قرار داد؛ زیرا پرنده می‌تواند به راحتی سرما بخورد و مشکلات بسیاری را به وجود آورد.
بهترین گزینه برای خشک کردن پرنده استفاده از لامپ IR مادون قرمز است که در عین اینکه می‌تواند پرهای پرنده را خشک کند خواص درمانی نیز دارد. اگر به هر دلیلی به این وسیله دسترسی ندارید استفاده از وسایل گرمایشی همچون بخاری و رادیاتور گرمایشی انتخاب‌های مناسبی هستند.
استفاده از سشوار به هیچ عنوان برای خشک کردن پرنده توصیه نمی‌شود؛ زیرا می‌تواند آسیب‌های بسیاری را به پرنده وارد کند.
همچنین در نظر داشته باشید اگر احساس کردید سینه پرنده پس از حمام می‌لرزد این مسئله به دلیل احساس سرما در آنها نیست؛ بلکه یک واکنش طبیعی است که آنها برای گرم شدن از خود نشان می‌دهند.

چگونه پرهای پرنده را خشک کنیم

 

نکات مهم در حمام کردن پرنده

همان‌طور که گفته شد روش‌های حمام کردن پرنده بسیار متعدد هستند. نکته مهم توجه به موارد زیر است که در هر نوع حمام کردنی باید رعایت شود:

استفاده از آب تمیز

برای حمام کردن پرندگان فقط از آب تمیز استفاده کنید. امروزه در بازار شامپوهای مختلفی مخصوص پرنده عرضه شده اما این شامپوها می‌توانند چربی مورد نیاز پوست پرنده را که توسط خود پرنده تولید می‌شود از بین ببرند. استفاده از آب تمیز در اکثر موارد کفایت می‌کند مگر اینکه به پرنده چیزی چسبناک چسبیده باشد و آب نتواند آن را پاک کند. در چنین مواقعی می‌توان از شامپوهای ملایم پرنده برای تمیز کردن آنها استفاده کرد. 

زمان حمام کردن پرنده

پرندگان موجودات سرمایی هستند و به همین دلیل باید آنها را در گرم‌ترین زمان روز حمام کرد. ساعات روز که خورشید گرمای مطبوعی ایجاد می‌کند برای شستن پرندگان زمان مناسبی است.

دمای آب

بسیار مهم است دمای آب را همواره پیش از شستن پرنده کنترل کرد. آب داغ یا آب سرد مضرات بسیاری برای پرندگان دارد. گرم بودن آب می‌تواند باعث خشک شدن پوست پرنده، سوختگی یا مریض شدن آنها شود و به همین دلیل کنترل دمای آب قبل از حمام کردن پرنده لازم است.

جلوگیری از خیس شدن کامل پرنده

پرندگان در هنگام زندگی در طبیعت اجازه نمی‌دهند پرهایشان به شکل کامل خیس شود. خیس شدن کامل باعث می‌شود گرمای بدنشان را به شکل کامل از دست بدهند و از طرفی نتوانند پرواز کنند. به همین دلیل باید در هنگام حمام کردن پرنده همه پرهای آنها را خیس نکرد.

نحوه شستوشوی پرنده

 

بهترین شامپو برای پرندگان چه ویژگی‌هایی دارد؟

همان‌طور که گفته شد برخی مواقع نیاز است که پرهای پرنده با شامپو شسته شود. از آنجایی که شامپو با پرهای پرنده در ارتباط است باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا باعث آسیب به پرهای آنها نشود. از جمله ویژگی‌های بهترین شامپو برای پرندگان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شامپو باید فاقد حلال‌های مضر و موادی باشد که برای پرندگان حساسیت ایجاد می‌کند.
  • شامپو باید قدرت تمیزکنندگی مناسبی داشته باشد؛ اما همچنان به‌قدری ملایم باشد که به پرهای پرنده آسیب نرساند.
  •  شامپوی پرندگان باید فرمولاسیونی بر پایه آب داشته باشد و از مواد طبیعی به تولید برسد.

نکات مهم برای حمام کردن پرنده

 

کلام پایانی

بسیار مهم است افرادی که از پرنده نگهداری می‌کنند با نحوه حمام کردن پرنده آشنا باشند تا به بهترین شکل به نظافت این پرندگان کمک کنند. روش‌های مختلفی برای حمام کردن پرندگان وجود دارد که می‌توان با توجه به علاقه پرنده آنها را انتخاب کرد. آگاهی از این روش‌ها و از طرفی اقداماتی که باید پس از حمام کردن پرنده انجام داد کمک می‌کند که این فرایند به درستی انجام گیرد و پرنده دچار هیچ مشکلی در طی حمام کردن نشود.

منابع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید