۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

راهنمای جامع مراقبت و سلامتی پرندگان

برای مراقبت و حفظ سلامتی پرندگان بسیار مهم است که صاحبان این حیوانات خانگی با روش‌های اصولی نگهداری از پرنده‌ها آشنا باشند. راهنمای جامع مراقبت و سلامتی پرندگان به افراد کمک می‌کند تا بدانند شرایط اسکان پرنده، رژیم غذایی او، مراقبت از بهداشت و سلامت پرنده و... چگونه باید باشد. همه این موارد نقش مهمی در حفظ سلامت پرنده‌ها دارند و باید حتماً در نظر گرفته شوند. در مقاله امروز به شکل کامل راهنمای جامع مراقبت و سلامتی پرندگان را بررسی خواهیم کرد تا شما به خوبی با آن آشنا شوید.

 

راهنمای جامع سلامت پرندگان


چه نکاتی در راهنمای جامع مراقبت و سلامتی پرندگان اهمیت دارد؟

در ادامه با مواردی که باید در نگهداری از پرنده رعایت شوند، آشنا خواهید شد:
 

محل اسکان پرنده

برای نگهداری از پرنده، شما نیاز به یک قفس خواهید داشت. این قفس باید شرایط خاصی داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:
 

اندازه قفس

قفس با توجه به ابعاد خانه شما باید بزرگ‌ترین سایز را داشته باشد؛ زیرا پرنده در قفس بزرگ رشد بهتری دارد. قفس باید حداقل دوبرابر بال‌های پرنده در حالت باز در نظر گرفته شود. فاصله میله‌های قفس نیز باید به‌اندازه باشد تا چنگال‌های پرنده در آن گیر نیفتد و یا پرنده نتواند از قفس فرار کند.
 

قفس پرنده مناسب برای غذا دادن

شکل قفس

شکل قفس باید مستطیلی باشد تا پرنده بتواند در گوشه‌های قفس احساس امنیت داشته باشد. از خرید قفس‌های دایره‌ای باید خودداری شود؛ زیرا نه‌تنها دارای گوشه نیستند؛ بلکه باعث می‌شوند پرنده مدام سر خود را بچرخاند و دچار مشکلات رفتاری شود.
 

محل قفس

به دلیل اینکه پرندگان حیوانات اجتماعی هستند باید قفس آنها را در جایی قرار دهید که حضور شما را احساس کنند. البته باید شخصیت پرنده خود را نیز در نظر داشته باشید. برخی از پرنده‌ها چندان تعاملی با دیگر افراد ندارند و محیط‌های خلوت را ترجیح می‌دهند. جابه‌جاکردن قفس نیز بسیار مهم است. گاهی می‌توانید محل قفس را تغییر دهید و آن را در ایوان یا حیاط بگذارید تا پرنده کمی هوا بخورد. محل قراردادن قفس نیز بسیار اهمیت دارد. باید قفس پرنده را در مقابل دیوار قرار دهید تا او نگرانی در مورد شکارچیان نداشته باشد.

 

رژیم غذایی پرنده

در رژیم غذایی پرنده باید به نکات زیر توجه کنید:
 

فراهم‌کردن غذا

یکی از موارد بسیار مهم در راهنمای جامع مراقبت و سلامتی پرندگان، نوع رژیم غذایی این حیوانات است. یک رژیم سالم برای پرنده‌ها شامل غذاهای آماده و مواد غذایی خانگی مثل انواع سبزی‌ها و میوه­‌هاست. این یک قاعده کلی است؛ اما بهتر است در مورد تغذیه پرنده با دامپزشک صحبت شود.

 

غذای مناسب برای پرنده

 

استفاده از سبزی‌ها، میوه‌ها و آب کافی

در رژیم پرنده خود حتماً یک یا دو وعده در روز از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنید و همچنین آب شیرین با دمای متوسط را به شکل دائمی در اختیارش قرار دهید. توجه داشته باشید که آب هر روز عوض شود و تازه باشد.
 

تمیز نگه‌داشتن ظروف

حتماً باید ظرف آب و غذا را دورتر از نشیمنگاه و شاخه‌های داخل قفس قرار دهید تا مدفوع پرنده در آن نریزد. در کنار نظافت روزانه قفس، حتماً ظرف غذای پرنده را نیز تمیز کنید.
 

غذادادن در ساعت مشخص

یکی از اصول مهم در تغذیه این حیوانات و راهنمای جامع مراقبت و سلامتی پرندگان این است که در یک‌زمان مشخص به پرنده غذا دهید تا او بداند چه زمانی توقع غذا را باید داشته باشد.

 

فراهم‌کردن وسایل تفریحی 

پرنده شما به اسباب‌بازی و نشیمنگاه مناسب برای زندگی احتیاج دارد. به همین دلیل باید چند اسباب‌بازی متنوع، جالب و ایمن را در دسترس او بگذارید. توصیه می‌شود که این اسباب‌بازی‌ها را هرازگاهی تعویض کنید تا برای پرنده تکراری نشوند.

 

فراهم کردن وسایل تفریحی برای پرنده

 

معاشرت با پرنده

پرنده شما احتیاج دارد گاهی از قفس خارج شود. شما می‌توانید اجازه این کار را به او بدهید؛ اما قبل از این کار باید حتماً محیط خانه را برای پرواز او ایمن کنید. به طور مثال پرده‌ها را ببندید، و از خاموش بودن رادیاتورها و بسته‌بودن شومینه‌ها اطمینان حاصل کنید. همچنین بسیار مهم است که گاهی پرنده خود را در آغوش بگیرید؛ زیرا پرنده‌ها به این کار بسیار علاقه دارند و نوازش آنها باعث می‌شود که از دیدن شما همیشه هیجان‌زده شوند. صحبت‌کردن با پرنده نیز بسیار اهمیت دارد. پرندگان می‌توانند با اصواتی بسیار جالب به شما جواب بدهند و این کار هم برای شما و هم برای پرنده بسیار سرگرم‌کننده است. پخش موسیقی هم برای پرنده می‌تواند بسیار جذاب باشد و او را به آوازخواندن وادارد.

 

بهداشت و سلامت پرندگان

بهداشت و سلامت پرندگان یکی از اصول بسیار مهم در راهنمای جامع مراقبت و سلامتی پرندگان است. شما در حفظ بهداشت و سلامت پرندگان می‌توانید نکات اصولی زیر را رعایت کنید:
 

یافتن یک دامپزشک مورداعتماد

بسیار مهم است که به یک دامپزشک متخصص و مجرب دسترسی داشته باشید. یکی از اصول در مراقبت از پرنده این است که حداقل سالی یک‌بار توسط دامپزشک معاینه شود. جدای از معاینه سالانه هر زمان که احساس کردید پرنده شما دچار مشکلی است او را هرچه سریع‌تر به دامپزشک برسانید. پرندگان نسبت به دیگر حیوانات سریع‌تر بیمار می‌شوند و به همین دلیل بسیار مهم است برای درمان آنها سریع‌تر اقدام گردد.

 

یافتن دامپزشک مورد اعتماد برای پرنده

 

شستشوی پرنده

پرنده‌ها به‌تنهایی می‌توانند نظافت خود را رعایت کنند. برای کمک به آنها یک‌ کاسه بزرگ را با کمی آب پر کنید تا پرنده بتواند در آن حمام کند. این آب را در هوای گرم نیز می‌توانید در اختیار پرنده قرار دهید تا بتواند با حمام‌کردن، خود را خنک کند.
 

تمیزکردن قفس

تمیزکردن قفس در راهنمای جامع مراقبت و سلامتی پرندگان بسیار اهمیت دارد؛ زیرا این کار از احتمال ابتلا پرنده به عفونت‌های قارچی، باکتریایی یا ویروسی جلوگیری می‌کند. تمیزکردن منظم مدفوع پرندگان یکی از مهم‌ترین کارها در مراقبت از پرنده است که باید انجام دهید. در کنار این مورد، رعایت موارد زیر نیز اهمیت دارد:
 

تمیزکردن مداوم کاغذ قفس

  • برداشتن غذاهای نخورده و باقیمانده از روی میله‌های قفس
  • پاک‌کردن فضولات از روی نشیمنگاه‌ها و اسباب‌بازی‌ها


در نظر داشته باشید که تمیزکردن قفس را با شوینده‌های غیرسمی و ساده انجام دهید و مطمئن شوید که این شوینده‌ها برای پرنده ایمن هستند.
 

شناخت علائم گرمازدگی و سرمازدگی در پرنده

بیشتر پرندگان خانگی تمایل دارند که در دمای خنک و در حدود ۲۱ درجه سانتیگراد به سر برند. شما باید علائم پرنده گرمازده و سرمازده را بشناسید تا هرچه سریع‌تر برای رفع آنها اقدام نمایید:

 

مشخصات پرنده گرمازده

  •  نفس‌نفس‌زدن پرنده
  • احساس گرمی در پاهای پرنده
  • قرمزشدن روزنه بینی و احساس نفس گرم

با مشاهده علائم گرمازدگی باید هرچه سریع‌تر پرنده را نزد دامپزشک ببرید.

 

پرنده گرما زده

مشخصات پرنده سرمازده

  • قوز کردن پرنده و پوشاندن خود با پرها
  • پف کردن پرها

با مشاهده علائم سرمازدگی باید پرنده را در فضای گرم‌تری قرار دهید تا دمای بدن او به حد متعادلی برسد.
 

کوتاه کردن پر پرنده

برخی از پرنده‌ها مانند طوطی به این کار نیاز دارند تا از حوادث جدی یا مرگبار پرواز در محیط قفس یا محیط خانه جلوگیری شود. بهتر است در این مورد با دامپزشک پرنده مشورت کنید؛ زیرا در بسیاری مواقع پرنده نیازی به کوتاه کردن پر ندارد.

 

کوتاه کردن پر پرنده

کوتاه‌کردن ناخن‌های پای پرنده

پرندگان بالغ بزرگ‌تر گاهی نیاز به کوتاه‌کردن ناخن‌هایشان دارند. باید دانست که این کار برای پرندگان کوچک انجام نمی‌شود؛ به دلیل اینکه پرنده برای نشستن بر روی نشیمن‌گاه‌ها به ناخن‌های خود نیاز دارد. برای کوتاه‌کردن ناخن پای پرندگان بالغ بهتر است با دامپزشک مشورت شود.

 

کلام پایانی

دانستن نکات راهنمای جامع مراقبت و سلامتی پرندگان، برای صاحبان این حیوانات بسیار اهمیت دارد. برای مراقبت از پرندگان باید با موارد متعددی مانند لوازم موردنیاز پرنده، نوع توجه به حیوان و وقت‌گذرانی با او، نظافت محل زندگی پرنده و توجه به وضعیت سلامتی این حیوان آشنا باشید. بدون دانستن این نکات پرنده شما نمی‌تواند به‌راحتی زندگی کند و از روحیه و شخصیتی اجتماعی و سالمی برخوردار باشد. جدای این مسئله، سلامت جسمی حیوان نیز به موارد ذکر شده وابسته است. تمام موارد گفته شده بر اهمیت آگاهی از راهنمای جامع مراقبت و سلامتی پرندگان تأکید دارند تا شما بتوانید با رعایت آنها زندگی بهتری را در کنار پرنده خود سپری کنید.

منبع:

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید