۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

راهنمای خرید غذای خوکچه هندی

خوکچه هندی نام یک حیوان است که برخلاف نامش ارتباطی با خوک و حتی هند ندارد. بلکه از لحاظ ظاهری به خرگوش شباهت دارد. البته مانند خرگوش­‌ها سریع نیستند و نمی‌توانند از موانع بلند بالا بروند و تنها می‌توانند از موانع کوتاه بپرند. این حیوان که متعلق به آمریکا جنوبی است، وزنی بین ۷۰۰ گرم تا یک کیلو و ۲۰۰ گرم دارد و قد آن به حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد.

پاهای جلویش
۴ انگشت دارد در حالی که پاهای عقبش ۳ انگشت دارد که هرکدام از این انگشتان دارای چنگال است. سن این حیوان معمولا بین ۴ تا ۵ سال است اما در صورتی که به خوبی از آن نگهداری شود تا ۸ سال هم می‌تواند عمر کند. مسن‌ترین خوکچه هندی دنیا حدود ۱۴ سال عمر کرده است. همچنین خوکچه هندی از جمله جوندگان بزرگ است. بینایی این حیوان بامزه و دوست داشتنی ضعیف است، اما در عوض حس بویایی بسیار قوی دارد. این حیوان مدام در حال تمیز کردن خود بوده و آراسته بودن برایش بسیار اهمیت دارد.

 

این حیوان خون­گرم یک حیوان خانگی محسوب می­‌شود. خوکچه هندی فضای زیادی برای نگهداری نیاز ندارد و در مقایسه با حیوان­‌های خانگی دیگر مانند: گربه و سگ که امروزه نگهداری از آنها بسیار باب شده است، شرایط نگهداری راحت‌­تری دارند. اما نیاز به رسیدگی منظم به غذای حیوان و مرتب نگه داشتن فضای زندگی‌اش امری مهم در نگهداری آن‌ها به شمار می­‌رود. بحث تغذیه در نگهداری هر موجود زنده‌­ای بسیار حائز اهمیت است. از این رو در ادامه این مقاله می­‌خواهیم به تغذیه خوکچه هندی بپردازیم و این مقاله را راهنمایی برای خرید غذای خوکچه هندی قرار دهیم.

برای خرید محصولات جوندگان بر روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید محصولات جوندگان

راهنمای خرید غذای خوکچه هندی

خوکچه­‌های هندی گیاه­‌خوارند و در لیست غذای آن‌ها هرگز گوشت و ماهی به چشم نمی‌­خورد. در رژیم غذایی این حیوانات گیاهان خشک، میوه‌ها و سبزیجات همیشه باید باشد. این حیوانات نمی­‌توانند برای بدن خود ویتامین ث تامین کنند. پس رژیم غذایی آن‌ها باید به گونه‌­ای باشد که این ویتامین از طریق غذاهایی که مصرف می­‌کنند، تامین شود. این ویتامین باید روزانه به میزان ۱۰ تا ۳۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن حیوان در اختیارش قرار گیرد تا دچار کمبود تغذیه‌ای نشود. پس برای اطمینان از اینکه به قدر کافی ویتامیندریافت کرده است، یک چهارم از قرص جویدنی و یا قرص‌های معمولی ویتامین  cو یا چند قطره ویتامین c مایع  به خوکچه هندی خود بدهید. میزان احتیاج به مصرف ویتامیندر خوکچه هندی جوان، بیمار و باردار بیشتر از این مقدار باید باشد. از آنجایی که این حیوانات علاقه زیادی به جویدن دارند، بهتر است گیاهانی که برای آنها تهیه می­‌کنید، کیفیت خوبی داشته باشند.

 

خرید غذا برای خوکچه

 

گیاهان مناسب برای تغذیه خوکچه هندی

گیاهان خشک همیشه باید به طور نامحدود در دسترس این حیوانات قرار بگیرند. علوفه خشک به دلیل داشتن فیبر بالا باعث حفظ حرکات طبیعی دستگاه گوراش شده و همچنین از رشد غیر طبیعی دندان‌ها نیز جلوگیری می‌کند؛ زیرا دندان­‌های خوکچه­‌های هندی برخلاف سگ و گربه مدام از ریشه در حال رشد است و در صورتی که از طریق خوردن علوفه سفت و خشن و ساییده نشدن کوتاه نشود، بیش ازحد بلند شده، داخل جمجمه حیوان نفوذ کرده و مشکلات فراوانی رو برای این حیوان به وجود می‌­آورد که در نهایت باعث مرگ حیوان می­‌گردد.

دستگاه گوارش خوکچه‌های هندی­ برای خوردن فیبر بالا طراحی شده است (سبزیجات و میو‌ه‌­ها فیبر چندانی برای خوکچه‌ها ندارند) برای همین در صورتی که فیبر غذای‌شان کم باشد حرکت دستگاه گوارش کم شده و باعث بیماری و در نهایت تلف شدن حیوان می­‌شود.
 

برای خرید محصولات خوکچه هندی بر روی لینک زیر کلیک کنید.
 

 خرید محصولات خوکچه هندی

محصولات جوندگان


ساقه گندم و جو یا همون کاه و کلش به عنوان علوفه خشک برای تغذیه خوکچه­‌های هندی مناسب است. خوکچه‌­های هندی هرچقدر بیشتر از این علوفه­‌های خشک تغذیه کنند، سالم‌­تر می­‌مانند. به خاطر داشته باشید که یونجه خشک به دلیل داشتن کلسیم بالا برای خوکچه‌­های بالغ بسیار مضر است؛ زیرا باعث ایجاد سنگ‌های ادراری می­‌شود. اما برای خوکچه­‌هایی که نابالغ و در حال رشد هستند، می‌­تواند مفید باشد.

توصیه دامپزشک در مورد مصرف یونجه توسط خوکچه‌­های هندی:

۵۰ درصد از غذای خوکچه‌­ها قبل از ۵ ماهگی باید یونجه خشک باشد.

در ۵ تا۶ ماهگی مصرف یونجه را باید به ۲۰ درصد برسانید.

بعد از ۶ ماهگی مصرف یونجه به عنوان غذا برای خوکچه­‌ها ممنوع است.

 

چه گیاهی برای خوکچه مناسب است

 

میوه‌ها و سبزیجات مناسب برای خوکچه هندی

از مناسب‌­ترین میوه‌­ها و سبزیجات برای این حیوانات دوست‌­داشتنی می‌­توان به کاهو، کرفس، سیب، گلابی، هویج، فلفل‌دلم‌ه­ای، گوجه‌­فرنگی، میوه‌­های خیاری شکل و سبزیجات تازه اشاره کرد.

از آنجایی که خوکچه­‌های هندی حیوانات بسیار پرخوری هستند، به همین علت به سرعت چاق می­‌شوند. پس توجه به تغذیه آنها بسیار مهم است. اگر دو بار در روز را برای وعده اصلی این حیوان در نظر بگیرید. بهتر است یک وعده غذایی آن‌ها، سبزیجات باشد. این سبزیجات باید به میزان کم و به‌اندازه یک فنجان در روز جهت تأمین ویتامین C و سایر مواد مغذی در اختیار حیوان قرار داده شود. سبوس یا دانه انار می‌تواند به دستگاه گوارش حیوان کمک کند.

برای آموزش خوکچه‌­ها می­‌توان از میوه­‌ها و سبزیجات استفاده کرد و میوه­‌ها و سبزیجات را به صورت تشویقی برای تربیت و آموزش خوکچه هندی در اختیارشان قرار داد. اما این غذای تشویقی نباید بیشتر از 10 درصد غذای روزانه این حیوان باشد؛ زیرا با خوردن میوه و سبزیجات آبدار و خوشمزه سیر می‌­شوند و از خوردن علوفه امتناع می­‌کنند، در نتیجه مشکلاتی که در بالا به آن اشاره کردیم برای آن‌ها اتفاق می­‌افتد.

 

علاوه بر غذاهایی که گفته شد، پلت­‌های مخصوص خوکچه­‌ها نیز می­‌توانند 10 درصد از غذای روزانه خوکچه­‌های هندی را تشکیل دهند. این پلت­‌ها بیشتر از ۱۸ درصد فیبر و کمتر از ۲۲ درصد پروتئین دارند. غذای مناسب خوکچه باید پلت یکدست باشد. البته باید به خاطر داشته باشید که این غذا نیز در برابر علوفه برای‌شان لذیذتر است پس باید به مقدار محدودی برای‌شان گذاشته شود تا این حیوانات خودشان را با پلت سیر نکنند. همچنین می­‌توانید از پلت به عنوان غذای تشویقی برای خوکچه­‌های هندی استفاده نمایید. 

پلتهای مناسب برای خوکچه هندی

 

آب تازه، خنک باید به طور آزادانه در اختیار حیوان قرار گیرد، زیرا اگر این حیوانات به اندازه کافی علوفه بخورند، تشنه می‌شوند و نیاز دارند که در طول روز مقدار زیادی آب بنوشند. آب مصرفی این حیوانات باید به طور روزانه تعویض گردد. آب مصرفی حیوان نباید از سختی بالا، بخصوص کلسیم برخوردار باشد. همچنین باید از ریختن هرگونه دارو و ویتامین در داخل آب مصرفی این حیوانات پرهیز کرد. محل زندگی آنها بسته به فضای نگهداری­‌شان و تعداد آنها 2 بار در هفته باید تمیز گردد.

در بالا به غذاهای مناسب مصرف خوکچه­‌های هندی پرداختیم. به خاطر داشته باشیدکه مواد غذایی زیر نباید در جیره غذایی این حیوانات قرار بگیرند.

  • از دادن مواد لبنی و گوشت اجتناب کنید.
  • از دادن دانه‌ها با پوست جدا خودداری کنید.
  • از تشویقی‌های موجود در بازار برای خوکچه استفاده نکنید.
  • از مولتی ویتامین هرگز استفاده نکنید.
  • از دادن پلت­‌های مخصوص خرگوش خودداری کنید. زیرا این پلت­‌ها حاوی ویتامین ث نیستند و در اثر مصرف طولانی مدت موجب کمبود ویتامین و بیماری‌های ناشی از آن می‌گردند.
  • از دادن سبزیجاتی چون کلم، کلم بروکلی و سایر کلم‌ها اجتناب کنید و یا به مقدار خیلی کم استفاده کنید.
  • از چرخ‌های معدنی استفاده نکنید و از استفاده از خوشبوکننده حاوی رنگ و یا شکر و یا مقدار کم ویتامین ث در آب آشامیدنی خودداری کنید.
  • از خوراکی‌های همسترها که شامل بادام­‌زمینی و تخمه آفتاب­گردان است برای این حیوانات استفاده نکنید چرا که مصرف زیاد بادام‌­زمینی باعث چاقی این حیوان می‌شود. تخمه آفتاب‌گردان هم برای آن‌ها مضر است و البته هر دو باعث ایجاد چسبندگی در دندان‌های این حیوان می‌شوند.

 

کلام آخر

در این مقاله با تغذیه مناسب برای خوکچ‌های هندی آشنا شدیم. مهم‌ترین عامل بیمار شدن و مرگ و میر این حیوانات دوست­‌داشتنی تغذیه غلط خوکچه­‌های هندی است که متاسفانه در کشور ما بسیار رایج است. با خواندن این مقاله و داشتن اطلاعات مفید و راهنمایی برای تغذیه مناسب خوکچه­‌های هندی، می­‌توانید غذای مورد نیاز آنها را تهیه کنید و از مرگ و میر این حیوانات بی­‌گناه به دلیل غذای نامناسب جلوگیری نمایید.

۵
از ۵
۱۶ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید