​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

طرز تهیه غذای رنگی برای قناری

تغذیه قناری با غذای رنگی، کار تخصصی و جالبی در میان پرورش‌دهندگان قناری است که با هدف رنگی کردن پرهای این پرنده زیبا به ویژه در گونه‌هایی مانند قناری فاکتور قرمز انجام می‌شود. به این منظور باید رنگدانه‌های خاصی در رژیم غذایی قناری وجود داشته باشد که به طور قابل توجهی روی رنگ پرها تاثیر می‌گذارند. در این مطلب به طرز تهیه غذای رنگی برای قناری می‌پردازیم و راهنمایی‌تان می‌کنیم کدام مواد و ترکیبات رنگ پرهای قناری را تغییر می‌دهند. کمتر از 5 دقیقه مطالعه مطلب کاربردی پیش رویتان کافی است تا متوجه شوید چطور می‌توانید تنها با تغییر رژیم غذایی پرنده، قناری را رنگ کنید!

 

رژیم غذایی چه تاثیری در رنگ پرهای قناری دارد؟

ارتباط بین رژیم غذایی و رنگ پرهای قناری در حضور کاروتنوئیدها نهفته است؛ رنگدانه‌های طبیعی که قناری‌ها از طریق غذا دریافت می‌کنند. کاروتنوئیدها مسئول رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد در پر پرندگان هستند. برخلاف ملانین، رنگدانه دیگری که مسئول رنگ‌های قهوه‌ای و سیاه پر است، کاروتنوئیدها نمی‌توانند توسط بدن پرنده سنتز شده و فقط باید از طریق رژیم غذایی تامین شوند. برای قناری‌ها، به ویژه آن‌هایی که برای رنگ‌های شدید مانند قناری فاکتور قرمز پرورش می‌یابند، یک رژیم غذایی غنی از کاروتنوئیدهای خاص برای حفظ و تقویت رنگ پرهای آن‌ها ضروری است. سه نوع اصلی کاروتنوئید وجود دارد که هر کدام نقش متفاوتی در رنگ پرهای قناری دارند:

  • کاروتن‌ها: این رنگدانه‌ها در درجه اول مسئول رنگدانه‌های نارنجی و قرمز در پرها هستند. بتاکاروتن که به وفور در هویج و سیب زمینی شیرین یافت می‌شود، نمونه‌ای از کاروتن‌هاست.
  • زانتوفیل‌ها: این رنگدانه‌ها باعث ایجاد رنگ‌های زرد و همچنین سبز مایل به زرد در پرها می شوند. این رنگدانه‌ها به مقدار زیاد در سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و کلم پیچ وجود دارند.
  • کانتاکسانتین: یک رنگدانه قرمز است که اغلب در رژیم غذایی قناری‌های فاکتور قرمز برای تقویت رنگ قرمز پر‌ها به کار می‌رود. این رنگدانه به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت نمی‌شود، اما به عنوان یک مکمل در بسیاری از محصولات غذای قناری وجود دارد.

 

در غذای رنگی قناری از چه ترکیباتی استفاده می‌شود؟

همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم، راز رنگی شدن پرهای قناری در رژیم غذایی غنی از کاروتنوئید نهفته است. در این بخش غذاها و مکمل‌های ضروری برای تهیه غذای رنگی قناری را معرفی می‌کنیم. هر کدام از ترکیبات زیر می‌توانند در رنگ پرهای قناری تاثیر داشته باشند:

 

 

تغییر رنگ قناری با هویج و دیگر سبزیجات غنی از کاروتنوئید

هویج منبع قوی بتاکاروتن است که رنگ نارنجی و قرمز پرها را تقویت می‌کند. از این رو هویج باید جزء اصلی رژیم غذایی قناری‌های فاکتور قرمز باشد. یکی دیگر از منابع غنی بتاکاروتن، سیب زمینی شیرین است که به رنگ قوی و زنده پرها کمک می‌کند. همچنین این نوع سیب زمینی سرشار از مواد مغذی دیگری است که در سلامت پرنده تاثیر دارد.

فلفل قرمز نیز حاوی کپسانتین، یک کاروتنوئید قوی است که می‌تواند رنگدانه قرمز پرها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به‌علاوه چغندر سرشار از بتانین است که می‌تواند رنگ‌های قرمز و بنفش را تشدید کند. البته چغندر به اندازه هویج یا فلفل در رنگ پرها تاثیرگذار نیست، اما افزودنی خوبی برای تنوع در رژیم غذایی دوست پردار شماست. در نهایت گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است و می‌تواند رنگ قرمز و نارنجی پر را تقویت کند.

 

سبزیجات برگ سبز در غذای رنگی قناری

برخی سبزیجات برگ سبز نیز در رنگی شدن پرهای قناری تاثیر می‌گذارند. اسفناج و کلم پیچ سرشار از لوتئین هستند. لوتئین یک زانتوفیل است که به رنگ زرد درخشانی به پرهای قناری می‌بخشد. همچنین کلم بروکلی حاوی بتاکاروتن و لوتئین است که آن را به یک ماده غذایی عالی برای تقویت کلی رنگ پرها و حفظ تعادل در رژیم غذایی پرنده تبدیل می‌کند.

منابع پروتئینی موردنیاز برای تهیه غذای قناری

تخم مرغ یکی از مهم‌ترین ترکیباتی است که باید در غذای قناری وجود داشته باشد؛ چرا که قناری‌ها برای رشد پرهای جدید به پروتئین نیاز دارند. این پروتئین معمولا از طریق مصرف تخم مرغ آب پز و سایر مکمل‌های غذایی تامین می‌شود. همچنین لوبیا و عدس پخته و له شده منبع خوبی از پروتئین هستند. شما می‌توانید این منابع پروتئینی را با سبزیجات غنی از کاروتنوئید ترکیب کرده و به این ترتیب وعده غذایی مفید و در عین حال تاثیرگذار در رنگ پرهای پرنده را تهیه کنید.

میوه‌های موثر در رنگ پرهای قناری

پرتقال نه تنها منبع خوبی از ویتامین C است، بلکه بتاکاروتن را نیز تامین می‌کند. اگر می‌خواهید پرهای قناری نارنجی شود، می‌توانید پرتقال را در رژیم غذایی پرنده بگنجانید. همچنین انواع توت‌ها مانند تمشک و توت فرنگی حاوی انواع آنتی اکسیدان‌ها و کاروتنوئیدها هستند که به سلامت قناری کمک کرده و به طور غیرمستقیم در رنگ و کیفیت پرها تاثیر می‌گذارند.

 

مکمل‌های تجاری مخصوص رنگ کردن قناری

در تهیه غذای رنگی برای قناری از مکمل‌های تجاری نیز می‌توانید استفاده کنید. کلروفیل قرمز به عنوان منبع مصنوعی کانتاگزانتین، مکمل محبوبی در میان پرورش‌دهندگان قناری با فاکتور قرمز است. این مکمل رنگ قرمز را تشدید می‌کند و اغلب در طول پر ریزی به غذا اضافه می‌شود. اسپیرولینا یک جلبک سبز آبی غنی از کاروتنوئیدها از جمله بتاکاروتن و زآگزانتین است. همچنین به عنوان یک منبع پروتئینی عالی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

چطور برای قناری غذای رنگی درست کنیم؟

تا اینجای مقاله با ترکیباتی که برای تهیه غذای رنگی قناری استفاده می‌شوند، آشنا شدید. در این بخش به طور مرحله به مرحله راهنمایی‌تان می‌کنیم چطور غذای رنگی، متعادل و مهم‌تر از همه سالمی برای قناری‌تان درست کنید.

1. مواد تازه و باکیفیتی برای تهیه غذای قناری انتخاب کنید

اولین قدم در تهیه غذا برای رنگی کردن قناری، انتخاب تازه‌ترین و باکیفیت‌ترین مواد موجود است. در صورت امکان سبزیجات و میوه‌های ارگانیک را انتخاب کنید، زیرا احتمال کمتری دارد که حاوی آفت‌کش‌ها یا مواد شیمیایی مضر باشند. همچنین تازگی ترکیبات بسیار مهم است زیرا کاروتنوئیدها در طول زمان تجزیه می‌شوند. هر چه محصول تازه تر باشد، رنگدانه‌های تقویت‌کننده رنگ قوی‌تر هستند.

 

 

2. ترکیبات غذای رنگی قناری را آماده کنید

تمام سبزیجات و میوه‌ها را به خوبی بشویید تا تمام آلودگی‌ها و بقایای آف کش از بین برود. این امر به ویژه برای سبزیجات برگ سبز و همچنین سبزیجات ریشه‌ای اهمیت زیادی دارد. سپس بسته به نوع سبزیجات آن‌ها را بپزید و له کرده یا خرد کنید. سبزیجات ریشه‌ای مانند هویج، سیب زمینی شیرین و چغندر بهتر است در آب پخته شده و سپس له شوند؛ زیرا پختن این سبزیجات دیواره‌های سلولی را می‌شکند و بدن قناری بهتر می‌تواند کاروتنوئیدها را جذب کند. از طرف دیگر سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی باید ریز خرد شوند. شما می‌توانید آن‌ها را با سبزیجات ریشهای له شده یا با تخم مرغ مخلوط کرده و به این ترتیب وعده غذایی مفیدی برای پرنده‌تان تهیه کنید.

 

3. در رژیم غذایی قناری تعادل را رعایت کنید

رنگی شدن پرها و مهم‌تر از آن سلامت حیوان در گروی متعادل بودن رژیم غذایی پرنده است. غذای رنگی قناری باید ترکیباتی داشته باشد که در رنگ پرها تاثیر می‌گذارد و در عین حال تمام مواد مغذی لازم را فراهم می‌کند. یک وعده غذایی معمولی برای قناری باید شامل موارد زیر باشد:

  • پایه: مخلوطی از انواع دانه قناری با کیفیت بالا که چربی‌ها و پروتئین‌های ضروری را تامین می‌کند.
  • پوره غنی از کاروتنوئید: ترکیبی از پوره هویج، سیب زمینی شیرین و چغندر مخلوط با اسفناج خرد شده یا کلم پیچ. این پوره باید حدود 20 تا 30 درصد از رژیم غذایی روزانه را تشکیل دهد.
  • مکمل پروتئینی: تخم مرغ یا حبوبات له شده را می‌توان به پوره اضافه یا به طور جداگانه سرو کرد.
  • خوراکی‌های میوه‌ای: شما می‌توانید چند بار در هفته مقدار کمی پرتقال یا انواع توت‌ها را به قناری بدهید.

 

 

خرید غذای رنگی قناری از فروشگاه پت آباد

در این مقاله ترکیبات موثر در رنگی شدن پرهای قناری را معرفی کردیم و گفتیم چطور و با استفاده از کدام مواد می‌توانید غذای رنگی و مفیدی را برای دوست پردارتان تهیه کنید. با این حال غذاهای طبیعی به اندازه محصولات تجاری در تغییر رنگ‌های پرنده تاثیر ندارند. به این منظور شما می‌توانید در بخش فروشگاهی پت آباد به انواع و اقسام محصولات مربوطه دسترسی داشته باشید و باکیفیت‌ترین غذاهای قناری را خریداری کنید. در پایان از شما دعوت می‌کنیم هر سوالی در این باره دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر همراهان عزیز و گرامی به اشتراک بگذارید.

 

 

منابع

petcraft

youtube

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش