​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات
۰

​​تمام قیمت ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است

علت خارش بدن عروس هلندی چیست؟

خارش بدن عروس هلندی یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است سرپرست این پرنده با آن مواجه باشد. بسیاری از پرندگان مانند عروس هلندی با خارش بدن مواجه هستند؛ اما این موضوع جای نگرانی ندارد؛ چون قابل درمان است. بسیار مهم است که افراد از علت خارش بدن عروس هلندی آگاهی داشته باشند تا بتوانند برای درمان آن به درستی اقدام کنند. مواردی همچون وجود کنه‌ها، ژیاردیا و رطوبت کم پوست بدن همگی می‌توانند در خارش بدن عروس هلندی نقش داشته باشند. در ادامه این مقاله به شکل کامل به این موضوع خواهیم پرداخت.


دلیل خارش بدن عروس هلندی

بسیار مهم است که افراد بدانند علت خارش بدن عروس هلندی چیست. خارش بدن این پرنده به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:

ژیاردیا

ژیاردیا یک انگل تک‌یاخته‌ای است که می‌تواند پرندگان از جمله عروس هلندی را به راحتی مبتلا کند. این انگل در آب و خاک زندگی می‌کند و از شایع‌ترین علل خارش در پرندگان است. زمانی که پرنده آب آلوده می‌نوشد یا غذایی را مصرف می‌کند که با آب یا خاک آلوده در تماس بوده به این انگل مبتلا می‌شود.
عروس هلندی که به انگل ژیاردیا مبتلا شده بیش از حد بدن خود را می‌خاراند و همچنین ممکن است اسهال داشته باشد. بسیار مهم است پس از دیدن علائم ژیاردیا پرنده به دامپزشکی رسانده شود تا با داروهای خاص برای درمان این بیماری اقدام گردد. 

کنه‌ها 

کنه‌ها یکی دیگر از علل شایع خارش در پرندگانی هستند که در فضای باز زندگی می‌کنند. این انگل‌های کوچک از خون پرنده تغذیه می‌کنند و می‌توانند باعث تحریک، خارش و ناراحتی عروس هلندی شوند. تشخیص کنه‌ها به دلیل کوچک بودن آن‌ها دشوار است؛ اما از طریق نشانه‌هایی همچون قرمزی، التهاب روی پوست و از دست دادن پر می‌توان پی به وجود کنه‌ها بر روی پوست پرنده برد. درمان کنه بسیار اهمیت دارد؛ زیرا عدم درمان می‌تواند باعث مشکلات جدی سلامتی همچون کم‌خونی و عفونت‌های ثانویه در عروس هلندی شود.

رطوبت کم 

به دلیل اینکه پرندگان به مقدار معینی رطوبت بر روی پوست خود نیاز دارند رطوبت کم می‌تواند باعث خارش بدن عروس هلندی شود. علائمی همچون خشکی، پوسته‌پوسته شدن و شکنندگی پرها از جمله علائم خشکی پوست عروس هلندی هستند که می‌توانند باعث خارش بدن پرنده شوند. با فراهم کردن رطوبت مورد نیاز بدن عروس هلندی این مشکل می‌تواند برطرف شود.

خارش بدن عروس هلندی به دلیل آلرژی غذایی 

بسیاری از پرندگان همچون عروس هلندی به برخی از غذاها آلرژی یا حساسیت دارند. آلرژی یا حساسیت می‌تواند باعث خارش بیش از حد، پوسته‌پوسته شدن پوست، عطسه و... شود. اگر عروس هلندی به دلایلی که پیش‌تر ذکر کردیم دچار خارش نشده باید نقش عامل آلرژی‌زا را در خارش بررسی کرد. برای شناخت ماده آلرژی‌زا می‌توان تمام مواد غذایی حاوی دانه را از رژیم غذایی پرنده حذف کرد. اگر خارش بدن عروس هلندی برطرف شد احتمال اینکه یک یا چند دانه باعث خارش بدن عروس هلندی شده‌اند وجود دارد.

کمبودهای تغذیه‌ای 

یکی از علت‌های خارش بدن عروس هلندی کمبودهای تغذیه‌ای است. پرندگان برای سالم ماندن به یک رژیم غذایی متعادل نیاز دارند و در صورت کمبود برخی ویتامین‌ها یا مواد معدنی ضروری، ممکن است دچار خارش شوند. پرندگانی با سطوح پایین ویتامین A ممکن است پوست خشک، پوسته‌پوسته و دچار خارش داشته باشند یا با مشکلات باروری مواجه شوند. کمبود اسیدهای چرب امگا نیز می‌تواند باعث خارش بدن عروس هلندی شود؛ زیرا این ماده نقش مهمی در سلامت پوست و پرهای پرنده دارد.

پوست‌اندازی 

پوست‌اندازی یک فرایند طبیعی است که طی آن پرهای قدیمی پرنده می‌افتد و پرهای جدید رشد می‌کنند. در طول این دوره عروس هلندی ممکن است به دلیل التهاب جزئی همراه با رشد پرهای جدید دچار خارش شود.

بیماری کبد چرب 

گاهی مواقع خارش بدن عروس هلندی می‌تواند در نتیجه بیماری کبد چرب در میان این پرندگان باشد. این بیماری به‌خصوص در بین پرندگانی که دچار اضافه وزن هستند و یا رژیم غذایی پرچرب دارند بسیار دیده می‌شود. در صورتی که این بیماری درمان نشود می‌تواند به نارسایی کبد و در نتیجه آن مرگ پرنده منجر شود. کبد پرنده مبتلا به کبد چرب به درستی کار نمی‌کند و این مسئله می‌تواند باعث تجمع سموم در بدن پرنده شود که در نهایت این مشکل پوست را تحریک کرده و باعث خارش می‌شود.

مهم ترین دلایل دلیل خارش بدن عروس هلندی


درمان خارش بدن عروس هلندی

حال که با علل خارش بدن عروس هلندی آشنا شدید بسیار مهم است تا با روش‌های درمان هر کدام از این علل نیز آشنا شوید. روش‌های درمان خارش بدن عروس هلندی با توجه به عامل آن به شرح زیر هستند:

درمان خارش عروس هلندی مبتلا به ژیاردیا 

برای درمان خارش عروس هلندی مبتلا به ژیاردیا باید از درمان‌های دارویی در کنار نظافت محل زندگی پرنده استفاده کرد. باید ظرف آب و غذای پرنده به شکل مرتب شسته و ضدعفونی شوند و زیرانداز داخل قفس را مرتب تعویض کرد. همچنین تا زمانی که پرنده به شکل کامل بهبود نیافته نباید او را از قفس بیرون آورد.

درمان خارش بدن عروس هلندی مبتلا به کنه

برای درمان کنه پرنده، دامپزشکان به طور معمول از درمان موضعی و داروهای خوراکی استفاده می‌کنند. همچنین تمیز کردن محل زندگی پرنده برای جلوگیری از هجوم کنه‌ها بسیار حیاتی است. باید قفس و ظروف پرنده هر روز تمیز شوند.

درمان خارش عروس هلندی به دلیل کمبود رطوبت

برای درمان خارش عروس هلندی که به دلیل کمبود رطوبت رخ داده باید سطح رطوبت پوست و پر پرنده را افزایش داد. می‌توان با یک بطری اسپری چند بار در روز آب گرم را بر روی بدن پرنده اسپری کرد. همچنین می‌توان یک کاسه آب گرم را در قفس پرنده قرار داد تا  بخار آن در هنگام تبخیر رطوبت اطراف پرنده را افزایش دهد. قرار دادن یک دستگاه بخور در نزدیکی قفس یا در اتاق نیز می‌تواند به افزایش سطح رطوبت کمک کند.
در کنار تأمین رطوبت باید حفظ پاکیزگی مکان زندگی عروس هلندی را حتماً در نظر داشت. رطوبت بیش از حد می‌تواند منجر به عفونت‌های باکتریایی و قارچی شود. همچنین باید سلامت پرنده را در نزدیکی دستگاه‌های رطوبت ساز حتماً تحت‌نظر داشت. میزان رطوبت ایدئال برای پرندگان و عروس هلندی ۴۰ تا ۶۰ درصد است و باید این میزان رطوبت را حفظ کرد. اگر با وجود تأمین رطوبت همچنان خارش بدن عروس هلندی ادامه دارد می‌توان از مرطوب‌کننده‌های قابل اسپری مانند مرطوب‌کننده‌های آلوئه‌ورا استفاده کرد.

درمان خارش عروس هلندی مبتلا به آلرژی

برای درمان خارش عروس هلندی مبتلا به آلرژی باید ماده غذایی حساسیت یا آلرژی‌زا را از رژیم غذایی پرنده حذف کرد. توصیه می‌شود در رژیم غذایی پرنده از پلت‌ها استفاده شود که منبع تغذیه کاملی به شمار می‌روند و از طرفی فاقد مواد آلرژی‌زا هستند.

درمان کمبودهای تغذیه‌ای عروس هلندی

برای درمان خارش عروس هلندی که به کمبودهای تغذیه‌ای مبتلا است باید مواد مغذی ضروری را در رژیم غذایی این پرنده تأمین کرد. برای این کار می‌توان از کمک یک دامپزشک بهره برد تا مطمئن شد تمام مواد مغذی در رژیم غذایی پرنده قرار گرفته است.

درمان خارش پوست‌اندازی عروس هلندی

برای برطرف کردن خارش ناشی از پوست‌اندازی در عروس هلندی باید پرنده را روزانه حمام کرد تا رطوبت پوست او تأمین شود و از طرفی پرهایی که جدید در می‌آیند نرمی و لطافت داشته باشند. استفاده از اسپری پرنده آلوئه‌ورا نیز برای کاهش التهاب و ناراحتی بدن عروس هلندی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. یک تغذیه مناسب نیز به کنترل خارش بدن عروس هلندی در این دوران کمک می‌کند.

درمان خارش ناشی از کبد چرب پرنده

دامپزشک پس از استفاده از روش‌هایی همچون آزمایش خون، سونوگرافی و معاینه فیزیکی می‌تواند پی به وجود بیماری کبد چرب در عروس هلندی ببرد. پس از قطعی شدن این موضوع دامپزشک از داروهای مختلف و یک تغذیه مناسب برای درمان این بیماری در عروس هلندی استفاده می‌کند.

بهترین درمان خارش عروس هلندی

 

اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از خارش عروس هلندی

برای اینکه احتمال خارش بدن عروس هلندی را بسیار کاهش دهید باید اقدامات بهداشتی زیر را در مورد آنها حتماً در نظر داشته باشید:

  •  به تمیز و پاکیزه بودن غذای عروس هلندی بسیار توجه داشته باشید تا در معرض ابتلا به انگل‌ها قرار نگیرد.
  •  محل زندگی عروس هلندی را به شکل مرتب پاک‌سازی کنید تا محلی برای رشد کنه‌ها و مبتلا کردن پرنده نباشد.
  •  رطوبت بدن عروس هلندی را به درستی تأمین کنید تا دچار خشکی پوست نشود.
  •  از غذاهایی در رژیم غذایی پرنده استفاده کنید که آلرژی‌زا نیستند.
  •  رژیم غذایی عروس هلندی را با کمک یک دامپزشک طراحی کنید تا دچار کمبودهای تغذیه‌ای نشود.

راهکار پیشگیری از جلوگیری از خارش بدن عروس هلندی

 

کلام پایانی

علت خارش بدن عروس هلندی به موارد متعددی همچون عفونت انگلی، ابتلا به کنه، کمبود رطوبت و کمبودهای تغذیه‌ای باز می‌گردد. این وضعیت برای پرنده بسیار ناخوشایند است و باید  حتماً برای درمان آن اقدام کرد. بسیار مهم است که افراد در صورت مشاهده خارش بیش از حد بدن پرنده هرچه سریع‌تر عروس هلندی را به دامپزشک برسانند. این کار کمک می‌کند تا با بررسی پرنده و شرایطش، علت خارش عروس هلندی مشخص شود و اقدامات درمانی لازم آغاز گردد.

منبع: 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش