۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

راهنمای جامع تغذیه پرندگان

آشنایی با راهنمای جامع تغذیه پرندگان برای صاحبان این حیوانات خانگی بسیار اهمیت دارد. نوع غذا و نحوه تغذیه پرندگان برای حفظ سلامت آنها بسیار مهم است. پرندگان به دلیل حساسیت بالای خود نیازمند یک تغذیه صحیح هستند تا سلامتشان حفظ شود. به دلیل تنوع بسیار بالای غذای پرندگان بسیار مهم است که صاحبان این حیوانات بدانند که کدام غذا می‌تواند باعث زندگی بهتر پرنده شود. در مقاله امروز به راهنمای جامع تغذیه پرندگان خواهیم پرداخت تا با آشنایی با آن بتوانید بهترین غذای ممکن را برای پرنده خود تهیه کنید.

 

غذای مناسب برای پرندگان


غذای پرنده چیست؟

غذای پرنده همانند غذای انسان و یا حیوانات دیگر مانند سگ و گربه، غذایی است که خاص و مناسب تغذیه پرندگان است و می‌تواند جوابگوی تمامی نیازهای تغذیه‌ای آنها باشد. خرید غذای پرنده چه توسط صاحب پرنده و چه از بیرون تهیه شود باید شامل مواد غذایی زیر باشد تا نیازهای تغذیه‌ای پرنده را برطرف نماید:


دانه‌ها

یکی از اصلی‌ترین غذاهای پرنده‌ها که در راهنمای جامع تغذیه پرندگان بخش مهمی را به خود اختصاص می‌دهند، دانه‌ها هستند. دانه تنها ۱۰ درصد رژیم غذایی پرنده‌ها را تشکیل می‌دهد و باید حتماً در کنار سایر مواد غذایی استفاده شود.

 

دانه مخصوص غذای پرندگان


سبزی‌ها

از دیگر مواد غذایی که در راهنمای جامع تغذیه پرندگان از آن نام‌برده می‌شود سبزی‌ها هستند. سبزی‌ها از لحاظ مغذی بودن درجات مختلفی دارند. سبزی‌های دارای رنگ زرد تیره یا سبز از جمله سبزی‌های مغذی به شمار می‌روند؛ برخلاف کاهو و کرفس که  فیبر و آب بالایی دارند ولی مغذی محسوب نمی‌شوند. سبزی‌ها می‌توانند پخته و یا گرم شده و خرد یا کامل به پرنده داده شوند. از جمله سبزیجاتی که می‌توانید از آنها استفاده کنید هویج، گل‌کلم، سیب‌زمینی شیرین، کلم‌بروکلی، چغندرقند، فلفل شیرین قرمز، زرد و سبز و.... هستند.

 

سبزیجات برای پرندگان


میوه‌ها

پرندگان عاشق میوه هستند؛ اما بهتر است به میزان محدودی میوه به آنها داده شود. از جمله میوه‌هایی که برای پرندگان بسیار مفیدند مواردی همچون آناناس، سیب، انبه، موز، شلیل، مرکبات، انار، طالبی و... هستند.


حبوبات

حبوبات نقش مهمی در تأمین پروتئین موردنیاز پرنده‌ها ایفا می‌کنند و به همین دلیل در راهنمای جامع تغذیه پرندگان از آنها نام‌برده می‌شود. حبوبات را می‌توانید بدون اضافه‌کردن هیچ ادویه‌ای بجوشانید و به پرنده خود دهید.

 

حبوبات برای پرندگان


دانه‌های جوانه‌زده

دانه‌های جوانه‌زده سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و یکی از بهترین غذاهای طبیعی برای پرندگان به شمار می‌روند. از جمله این جوانه‌ها میتوان به جوانه گندم، جو، عدس و ... اشاره کرد.


نان برنج و پاستا

نان برنج حاوی فیبر بالایی است و ارزش غذایی بالایی دارد که میتوان آن‌را به صورت پخته (بدون روغن و نمک) در اختیار پرنده گذاشت. پاستا نیز منبع غذایی مناسبی در راهنمای جامع تغذیه پرندگان به شمار می‌رود. شما می‌توانید پاستا و یا ماکارونی را با مقداری سبزی مخلوط کنید، بپزید و به پرنده خود بدهید.

 

خرید نان برنجی برای پرندگان


پلت

پلت یک غذای آماده است که برای پرندگان در پت‌شاپ‌های مختلف به فروش می‌رسد. شما می‌توانید به‌راحتی آن را برای پرنده خود سفارش دهید و تمام نیازهای تغذیه‌ای پرنده را برطرف کنید.


تخمه و دانه‌های روغنی

توجه به این نکته بسیار ضروری است که دانه‌های روغنی مانند تخمه آفتاب گردان، گردو، بادام، پسته و به طور کلی دانه‌ای روغنی و آجیل به هیچ وجه برای تغذیه پرندگان مناسب نیست. فقط میزان کمی از این مواد غذایی جهت تشویق پرنده و ایجاد تنوع غذایی مجاز است.


غذای پرندگان مختلف در راهنمای جامع تغذیه پرندگان

هر پرنده با توجه به گونه خود نیاز به تغذیه‌ای خاص دارد تا مواد غذایی موردنیاز بدنش تأمین شود و بتواند عمر طولانی‌تری داشته باشد. بسیار مهم است که در راهنمای جامع تغذیه پرندگان شما با اینکه هر گونه پرنده به چه نوع غذایی احتیاج دارد، آشنا شوید تا با آگاهی به پرنده خود غذا بدهید. در ادامه به معرفی غذای تعدادی از پرندگان بسیار معروف می‌پردازیم:


غذای پرنده سار

پرنده سار بسیار خوش اشتها است و هر چیزی را که می‌بیند به‌راحتی می‌خورد. تغذیه سار به شکل معمول شامل کرم‌ها، حشرات، بندپایان و نرم‌تنان است؛ هرچند این پرنده بسیار زیبا از میوه‌ها، دانه‌های غذایی و حتی ته‌مانده غذای انسان‌ها نیز استفاده می‌کند.

 

غذای مناسب برای پرنده سار

 

غذای پرنده عروس هلندی

این پرنده بسیار زیبا و دوست‌داشتنی تغذیه بسیار خاصی دارد. عروس هلندی باید روزانه ۳ وعده‌ غذا بخورد. غذای بسیار محبوب عروس هلندی دانه است که باید کیفیت بالا و بسیار مناسبی داشته باشد. شاهدانه و ارزن نیز از دیگر دانه‌هایی هستند که بسیار موردعلاقه عروس هلندی هستند. تغذیه عروس هلندی نباید فقط به دانه‌ها محدود شود و باید از مواد غذایی حاوی پروتئین، سبزی‌ها و میوه‌ها نیز در تغذیه این پرنده استفاده کرد.


غذای پرنده مرغ عشق

این پرنده بسیار حساس و دوست‌داشتنی اگر از تغذیه مناسب برخوردار نباشد عمر طولانی نخواهد داشت. غذای توصیه شده مناسب مرغ عشق باید شامل تیره گندمیان، دانه‌ها و بقولات باشد. جدای از این موارد شما می‌توانید از سبزی‌های به رنگ سبز تیره، میوه‌جات، پروتئین به شکل گوشت کاملاً پخته شده، محصولات لبنی، و تخم‌مرغ کاملاً پخته شده استفاده کنید.
ارزن یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین دانه‌هایی است که مرغ عشق از خوردن آن بسیار لذت می‌برد؛ اما به دلیل اینکه ذخایر چربی این دانه بالا است باید مراقب چاق شدن مرغ عشق باشید. جدای از ارزن، برنج، پاستای پخته شده، لوبیا، غلات صبحانه غیر شیرین و نان گندم برای تغذیه مرغ عشق توصیه می‌شود.

 

غذای پرنده مرغ عشق


غذای مرغ مینا

غذای مرغ مینا باید ارزش غذایی بسیار بالایی داشته باشد تا بتواند تمام نیازهای تغذیه‌ای این حیوان را برطرف کند. مرغ مینا بر اساس اینکه در دسته وحشی و یا اهلی قرار دارد تغذیه متفاوتی خواهد داشت. نوع وحشی به دلیل زندگی در طبیعت انواع و اقسام چیزها مانند حشرات، کرم‌ها، میوه‌ها و دانه‌ها را می‌خورد. نوع اهلی که توسط انسان نگهداری می‌شود باید از غذای نرم استفاده کند. غذای اصلی مرغ مینای اهلی پلت است. پلت مخصوص مرغ مینا یک غذای ارزشمند و کامل برای مرغ مینا محسوب می‌شود. همچنین مواد پروتئینی شامل تخم مرغ، گوشت مرغ و ماهی و کرم خشک شده باید در رژیم غذایی مرغ مینا وجود داشته باشد. یک نکته مهم در تغذیه مرغ مینا این است که در رژیم غذایی آنها نباید از مواد غذایی که حاوی آهن زیاد است استفاده شود. برای مثال، عدس، جعفری، دان پارس (پلت مخصوص مرغ) به هیچ وجه برای تغذیه آنها مناسب نیست. 


غذای فنچ

فنچ‌ها یکی از پرطرف‌دارترین پرنده‌هایی هستند که افراد از آنها مراقبت می‌کنند. عمر فنچ ۴ تا ۷ سال است و تغذیه نقش مهمی در طول عمر او دارد. در رژیم غذایی فنچ می‌توانید از دانه‌ها، میوه‌ها، و سبزی‌ها استفاده کنید. اسفناج، هویج رنده شده و خیار برای فنچ بسیار محبوب هستند. همچنین باید غذای این حیوان حاوی مقادیر مناسبی کلسیم باشد تا نیازهای تغذیه‌ای او را برطرف کند. از جمله مواد غذایی که می‌توانید به فنچ بدهید کلم‌بروکلی، موز، سیب، نخودفرنگی پخته، سیب‌زمینی شیرین، پنیر رنده شده، و تخم‌مرغ آب پز هستند.

 

غذای مناسب برای پرنده فنچ


غذای سهره

یکی دیگر از پرندگانی که در راهنمای جامع تغذیه پرندگان باید به غذای او بسیار اهمیت داد سهره است. یکی از اصلی‌ترین دانه‌هایی که سهره از آن تغذیه می‌کند شاهدانه است. همچنین از تخم کاهو، تخم ارزن، تخم شلغم و گلرنگ نیز می‌توان در تغذیه این پرنده زیبا استفاده کرد.


غذای ملنگو یا طوطی سبز

طوطی سبز پرنده‌ای است که به مراقبت بسیار زیادی نیاز دارد و تغذیه او نیز بسیار خاص است. طوطی‌های ملنگو وحشی که در طبیعت زندگی می‌کنند از انواع میوه‌ها، سبزی‌ها، توت و دانه تغذیه می‌کنند. طوطی‌های سبز که در خانه نگهداری می‌شوند نیاز به تغذیه خاص‌تری دارند. در غذای آن‌ها می‌توان از مرغ، غلات، برنج، لوبیا، میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کرد. می‌توانید از پلت‌های آماده‌ای که در پت‌شاپ‌هایی همچون پت‌شاپ اینترنتی پت آباد به فروش می‌رسند نیز برای تغذیه طوطی ملنگو استفاده کنید.


لزوم مشورت با دامپزشک برای تهیه غذای پرندگان

به دلیل اینکه پرندگان موجوداتی حساس هستند و گونه‌های مختلفی دارند بسیار مهم است که در مورد تغذیه آنها با دامپزشک حتماً مشورت شود. پرندگان با توجه به گونه خود و همچنین وضعیت سلامتی و تخمگذاری نیاز به مقدار مناسبی از ترکیبات ضروری برای بدن دارند و این مقدار مناسب را تنها دامپزشک می‌تواند برای پرنده شما مشخص کند. درصورتی‌که از یک پرنده نگهداری می‌کنید بهتر است در مورد تغذیه مناسب پرنده با دامپزشک حتماً مشورت نمایید تا عمری طولانی را به پرنده خود هدیه دهید.

 

مشورت با دامپزشک درباره غذای پرندگان


کلام پایانی

بسیار مهم است افرادی که از انواع پرنده‌ها  نگهداری می‌کنند با راهنمای جامع تغذیه پرندگان آشنا باشند. این راهنمای جامع به افراد کمک می‌کند تا بدانند غذاهای موردنیاز پرندگان چه مواردی هستند و تغذیه گونه‌های مختلف پرنده‌ها به چه میزان باید باشد. دانه‌ها، میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله اصلی‌ترین مواردی هستند که در تغذیه پرندگان استفاده می‌شوند و در کنار آنها می‌توان از مواد غذایی دیگری همچون حبوبات، نان، گندم، و جوانه‌ها استفاده کرد. پرندگان با توجه به گونه خود نیاز به یک تغذیه متفاوت دارند و بسیار مهم است که در مورد تغذیه پرنده با دامپزشک مشورت نمایید تا مواد غذایی ضروری را به شکل کامل به بدن او برسانید.

منبع:

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید