۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

بیماری جرب گوش در گربه

جرب گوش گربه یا گال یک بیماری پوستی است که توسط نوعی جرب ایجاد می‌شود. این بیماری بسیار شایع است و گربه‌ها را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حالی که جرب گوش در بین گربه‌ها بسیار مسری است؛ خوشبختانه تشخیص و درمان این عارضه آسان است. اگر گربه شما به این بیماری پوستی مبتلا شد؛ می‌توانید ریشه جرب گوش را از بین ببرید. در هر صورت، در این مقاله به طور کامل در مورد بیماری جرب گوش در گربه‌ها صحبت می‌کنیم.

 

بیماری جرب گوش گربه

 

جرب گوش در گربه ها چیست؟

گال اصطلاحی فراگیر برای بیماری خارش پوستی است که در اثر نفوذ انگل‌های میکروسکوپی پوست به نام جرب ایجاد می‌شود. گونه انگلی که اغلب سگ‌ها را هدف قرار می‌دهد؛ جرب سارکوپتیک (Sarcoptes scabei canis) نام دارد اما گونه‌ای که تمایل به هدف قرار دادن گربه‌ها دارد، نوتوادرس (Notoedres cati) است. یکی از انواع بیماری‌های گربه که بسیار شایع است؛ بیماری جرب گوش است.


جرب سارکوپتیک ناخوشایندترین و مسری‌ترین شکل جرب در گربه‌ها است اما خوشبختانه نادرترین مورد نیز هست. جرب‌های ماده در زیر پوست فرو می‌روند و باعث می‌شوند گربه‌تان به‌ طور مداوم خود را بخاراند تا دیگر احساس خارش نداشته باشد. علی‌رغم نادر بودن، جرب سارکوپتیک، می‌تواند هم گربه‌های داخل خانه و هم گربه‌های بیرون را تحت تأثیر قرار دهد.

 

جرب گوش گربه



جرب به دلیل شرایط نامناسب زندگی در گروه گربه‌های ولگرد به سرعت پخش می‌شود. جرب‌های نوتوادرس در گربه‌ها باعث خارش شدید، ریزش مو و قرمزی می‌شوند. این جرب‌ها بسیار مسری هستند و اگر یک گربه به جرب مبتلا شود؛ معمولاً همه گربه‌های خانواده نیز مبتلا می‌شوند.


علت جرب گوش در گربه ها

جرب زمانی از گربه‌ای به گربه دیگر منتقل می‌شوند که گربه‌ها در تماس مستقیم با یکدیگر هستند. همه گربه‌هایی که مبتلا به جرب‌های نوتودرس هستند؛ معمولاً علائم خاصی از خود نشان می‌دهند. گربه‌ها معمولاً چند هفته تا یک ماه پس از آلوده شدن به جرب، شروع به بروز علائم می‌کنند.

جرب‌ها زمانی که در پوست بین فولیکول‌های مو نفوذ می‌کنند باعث خارش و سایر مشکلات پوستی می‌شوند. جرب‌های ماده روزانه 3 تا 4 تخم می‌گذارند. لارو‌ها پس از 4 تا 5 روز از تخم بیرون می‌آیند، سپس لاروها به سطح پوست می‌خزند و لانه‌های خود را حفر می‌کنند. جرب‌ها پوست ‌اندازی می‌کنند، رشد می‌کنند، حفره‌های بیشتری در پوست حفر می‌کنند و در عرض 15 روز به صورت بالغ تولید مثل خواهند کرد.

جرب‌ها تنها زمانی مسری تلقی می‌شوند که روی گربه باشند زیرا وقتی از میزبان خود محروم می‌شوند خیلی سریع می‌میرند بنابراین خطر آلودگی محیطی وجود ندارد زیرا جرب‌ها مانند برخی انگل‌های دیگر نمی‌توانند از یک گونه میزبان به گونه دیگری بروند. با این حال، جرب گوش ممکن است به طور تصادفی از گربه به شما منتقل شود بنابراین، اگر گربه شما آلوده شده است؛ ایده خوبی است که همه ملافه‌های او را بشویید و از دست زدن به حیوان خودداری کنید و به دامپزشک مراجعه کنید.

 

علت بیماری جرب گوش در گربه


علائم جرب گوش در گربه ها

جرب یک بیماری پوستی بسیار خارش‌دار و غیر فصلی است. پس از تماس مستقیم گربه با گربه دیگری که گال دارد؛ ممکن است گربه در ابتدا فقط خارش خفیفی را تجربه کند اما هر چه گربه مدت طولانی‌تری آلوده شود؛ خارش شدیدتر می‌شود. گربه‌هایی که برای مدت طولانی آلوده می‌شوند؛ به جرب حساسیت بیشتری پیدا می‌کنند و همین امر خارش را بدتر می‌کند. برخی از گربه‌ها می‌توانند بدون ایجاد خارش پوست، آلوده شوند اما این امر نادر است.

 

علائم جرب گوش در گربه


علائم گال در گربه‌ها

علائم گال در گربه‌ها عبارتند از:

  • خارش، پوسته پوسته شدن و برآمدگی‌هایی که ابتدا در امتداد لبه گوش ظاهر می‌شوند و به پلک‌ها، صورت و گردن گسترش می‌یابند.
  • خارش، پوسته پوسته شدن و برآمدگی روی پاها و سطح شکم (از طریق خودآرایی پخش می‌شود)
  • خراش شدید: برخی از گربه‌ها برای تسکین خارش جرب، خود را می‌خراشند.
  •  آلودگی طولانی مدت جرب می‌تواند منجر به ضخیم شدن پوست خشن و پوشیده از پوسته خاکستری مایل به زرد شود.
  • ریزش موی گسترده رخ می‌دهد.
  • غدد لنفاوی محیطی بزرگ می‌شود زیرا سیستم ایمنی گربه در تلاش برای مبارزه با هجوم‌های شدید است.
  •  بی‌حالی، کاهش وزن، تب و ناتوانی در موارد شدید ایجاد می‌شوند.

   
تشخیص گال و جرب گوش در گربه ها

خوشبختانه، تشخیص و درمان جرب گربه پس از معاینه دامپزشکی گربه شما آسان است. دامپزشک شما یک معاینه انجام می‌دهد و به احتمال زیاد از خراش دادن پوست برای تأیید تشخیص استفاده می‌کند. در این حالت، دامپزشک شما ممکن است از پوست حیوان نمونه بگیرد و آن را زیر میکروسکوپ قرار دهد تا وجود جرب‌ها را تأیید کند. برخی از دامپزشکان درخواست نمونه مدفوع می‌کنند زیرا گربه‌ها اغلب در حین نظافت ممکن است جرب‌ها را ببلعند و همین کار باعث می‌شود تا جرب‌ها در مدفوع گربه وجود داشته باشند.

 

تشخیص بیماری جرب گوش در گربه


درمان جرب گوش در گربه ها

زمانی که جرب در گربه تشخیص داده می‌شود؛ به راحتی قابل درمان است. چندین محصول در دسترس خواهند بود که می‌توانند گربه شما را از شر جرب‌ها خلاص کنند. از آن‌جایی  که مراقبت از سلامتی گربه اهمیت زیادی دارد؛ اگر گربه شما دچار جرب گوش شد؛ مهم است که گربه خود را برای گال درمان کنید. این بیماری در بین گربه‌ها بسیار مسری است و در صورت عدم درمان بدتر می‌شود. بیماری گال  می‌تواند باعث درد و رنج جدی در گربه شما شود. گزینه‌های درمانی مختلفی که ممکن است توسط دامپزشکان برای گربه های مبتلا به جرب گوش تجویز شوند عبارتند از:

  • ایورمکتین یک هفته در میان به مدت 2 تا 3 جلسه به زیر پوست تزریق می‌شود.
  •  سلامکتین هر دو هفته یک‌بار برای 3 بار استفاده می‌شود.
  •  فیپرونیل با عنوان تجویز می‌شود.
  •  ایمیداکلوپرید/ماکسیدکتین تجویز می‌شود.
  • از گوگرد آهک یک بار در هفته تا 6 الی 8 هفته برای شستشو استفاده می‌شود (معمولاً کمتر مورد استفاده قرار میگیرد زیرا بسیار بدبو و لکه‌دار است و نیاز به تراشیدن موی گربه دارد).
  • از آمیتراز به مدت 3 هفته به صورت هفتگی برای شستشو استفاده می‌شود (به دلیل عوارض جانبی منفی کمتر استفاده می‌شود).
  • برای گربه‌های مبتلا به عفونت‌های باکتریایی ثانویه و خارش شدید، آنتی بیوتیک‌ها و استروئیدها نیز ممکن است تجویز شوند.

 

درمان بیماری جرب گوش گربه


پیشگیری از جرب در گربه ها

خبر خوب این است که گال گربه‌ها معمولاً با استفاده از یک پیشگیری ماهانه از کک و کنه  در گربه که هم‌چنین در برابر جرب‌ها محافظت می‌کند؛ قابل پیشگیری است. بنابراین میتوانید با یک محصول از گربه خود در برابر چندین انگل از جمله جرب‌ها محافظت کنید.

علاوه بر پیشگیری از کک و کنه، یک راه مطمئن برای محافظت از گربه در برابر جرب‌ها این است که گربه خود را فقط در داخل خانه نگه دارید یا فقط اجازه دهید گربه در بیرون از خانه تحت نظارت شما یا در محوطه‌ای محصور قرار بگیرد. این موضوع تضمین می‌کند که گربه شما با گربه‌های خیابانی که ممکن است آلوده به جرب باشند در تماس نباشد.

 

پیشگیری از بیماری جرب گوش گربه



بیماری‌های مرتبط با جرب در گربه‌ها عبارتند از:

  • عفونت پوست
  • فولیکولیت باکتریایی
  • التهاب پوست  

این بیماری را می‌توان با بیماری‌های زیر اشتباه گرفت:

  • واکنش‌های نامطلوب پوستی به غذا (حساسیت غذایی)
  • عفونت‌های قارچی
  • دمودکس
  • عفونت‌های مخمری
  • اختلالات خود ایمنی (پمفیگوس)

 
انتقال جرب گوش گربه ها به انسان

متأسفانه جرب نوتوادرس می‌توانند برای سایر اعضای خانواده نیز مشکلاتی ایجاد کنند. انسان‌هایی که در تماس نزدیک با گربه آلوده به جرب قرار می‌گیرند؛ ممکن است دچار بثورات خارش‌دار و ناهموار شوند که معمولاً روی بازوها، قفسه سینه یا شکم خود دارند. با این حال، انسان‌هایی که توسط جرب‌ها نوتوادرس گزیده می‌شوند؛ مسری در نظر گرفته نمی‌شوند و علائم معمولاً پس از درمان گربه برطرف می‌شوند.

اگر فردی حساسیت خاصی داشته باشد؛ ضایعاتی ایجاد می‌کند که باید یا توسط متخصص پوست درمان شوند یا با تغییر شرایط مواجهه و سالم شدن گربه‌ها به تدریج محو می‌شوند.

 

انتقال جرب گوش یا گال از گربه به انسان


بهبود و مدیریت جرب گوش در گربه ها

پس از شروع درمان، ممکن است یک یا دو ماه طول بکشد تا گربه شما بهبودی کامل پیدا کند. اگر گربه ریزش مو را تجربه کرده باشد، ممکن است 4 ماه یا بیشتر طول بکشد تا موها دوباره رشد کنند. خانه و هر وسیله‌ای که گربه با آن تماس پیدا کرده است را کاملاً ضدعفونی کنید تا از تماس مجدد جلوگیری شود. در نهایت، این دامپزشک است که به شما در تشخیص دقیق و درمان کمک می‌کند.

 

مدیریت جرب گوش گربه

 

کلام آخر

جرب گوش یک بیماری پوستی است که در بین گربه‌ها بسیار شایع است و به انسان‌ها نیز می‌تواند سرایت می‌کند. از علائم بیماری جرب گوش در گربه‌ها می‌توان به خارش شدید، کاهش وزن، بی‌حالی اشاره کرد. اگر تشخیص دادید که گربه شما دچار این بیماری است باید در اسرع وقت وی را نزد دامپزشک ببرید تا داروی مناسب را تجویز کند.

منبع:

 

۴
از ۵
۴ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید