۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کک و کنه در گربه ها

بیشتر مردم ترجیح می‌دهند گربه‌های خود را در داخل خانه نگه دارند اما این کار گربه‌ها را از خطرات کک و کنه مصون نگه نمی‌دارد. متأسفانه، هنگامی که این آفات مزاحم راه خود را به خانه شما باز می‌کنند؛ باعث ایجاد انواع مشکلات سلامتی مانند: تحریک پوستی، عفونت، کم خونی و انتقال بیماری‌های اغلب کشنده در گربه‌ها می‌شوند.

هم‌چنین ممکن است کک و کنه به انسان‌هایی که در فضای مشترک با حیوانات خانگی زندگی میکنند نیز منتقل شوند. کک و کنه در گربه‌ها چه خطراتی دارد؟ و شما به عنوان صاحب حیوان خانگی چه کمکی می‌توانید برای رفع این مشکل انجام دهید؟ در این مقاله به طور کامل درباره کک و کنه در گربه‌های خانگی صحبت می‌کنیم.
 

انتقال کک و کنه از حیوان به انسان


خطر کک و کنه در گربه ها

کک‌ها و کنه‌ها اغلب از طریق حیوانات خانگی دیگر وارد منزل شما می‌شوند. پس از ورود به خانه، این انگل‌ها جدا می‌شوند و گربه شما را برای تغذیه و ادامه چرخه زندگی خود انتخاب می‌کنند. کک گربه‌ در 24 ساعت اول شروع به تخم‌ گذاری تا 50 تخم جدید می‌کند که منجر به افزایش سریع جمعیت این موجودات می‌شود. این تخم‌ها سپس در قسمت‌های فرش یا بستر حیوانات خانگی می‌افتند و بسته به عوامل محیطی در عرض 2 هفته تا یک سال، کک‌های بالغ را پخش می‌کنند.

عادات تغذیه کنه‌ها برخلاف کک به مرحله فعلی زندگی آن‌ها بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر کنه در مرحله اولیه زندگی باشد، احتمال زیادی وجود دارد که برای پوست اندازی بعدی خود از گربه جدا شود. بلوغ تخم کنه شامل مراحل لارو، شفیره و بالغ است. بسته به اینکه کنه در کدام مرحله است، این انگل از بدن میزبان تغذیه می‌کند. در مرحله بزرگسالی کنه، تخم‌هایی تولید می‌کند که ممکن است خانه را آلوده کند. کنه‌ها در مرحله شفیره و بالغ بیماری را منتقل می‌کنند.
 

خطر کک و کنه برای گربه



بیماری لایم و تب مواج کوه راکی از انواع بیماری‌های گربه هستند که توسط کنه‌ها قابل انتقال است. طاعون و تب خراش گربه نیز توسط کک منتقل می‌شود. خطر کک و کنه برای گربه به خصوص در ماه‌های بهار و تابستان بسیار زیاد است. بدون برنامه پیشگیری و درمان مناسب، گربه شما حتی اگر تمام زندگی خود را در داخل خانه سپری کند، ممکن است در معرض خطر باشد. بدون تشخیص زود هنگام و حذف کک و کنه، این انگل‌ها می‌توانند به سرعت به یک مشکل بزرگ تبدیل شوند.

خطر دیگری که کک و کنه برای گربه‌ها ایجاد می‌کند؛ هجوم به خانه و احتمال انتقال کک‌ها و کنه‌ها به انسان از طریق فضای زندگی مشترک یا حیوان خانگی است. کک‌ها و کنه‌ها با چسبیدن به حیوانات خانگی و لباس انسان وارد خانه‌ها می‌شوند. تمیز کردن مداوم خانه و شستشوی بستر گربه، فرش، ملحفه و هر قسمت دیگر منزل می‌تواند به از بین بردن این موجودات کمک زیادی کند.

 

علائم کک و کنه در گربه ها

از بین تمام آفات بدی که گربه شما با آن روبرو می‌شود، کک و کنه دو مورد از بدترین آنها هستند که مشکلات زیر را ایجاد می‌کنند:

  • خارش شدید
  • تحریک پوست
  • رنج کشیدن
  • انتقال بیماری
  • شوره و عفونت‌های پوستی
  • پوست قرمز، ملتهب یا تحریک شده
  • کک یا کنه قابل مشاهده در موهای گربه
  • خاراندن تهاجمی یا بیش از حد
  • دلمه، شوره سر یا پوسته پوسته روی پوست
  • لیسیدن یا نظافت بیش از حد
     

علائم و نشانه های کک و کنه در گربه


تشخیص کک و کنه در گربه ها

کک‌ها اغلب در اطراف گوش، زیر بغل، کشاله ران یا ناحیه کمر به دلیل محافظت و گرمایی که ایجاد می‌کنند؛ ساکن می‌شوند. بسیاری از اوقات، صاحبان حیوانات خانگی نمی‌دانند که گربه آنها کک دارد تا زمانی که گربه تحریک می‌شود و شروع به خاراندن خود می‌کند یا اینکه هجوم این انگل باعث ایجاد مشکلاتی برای زندگی انسان‌ها می‌شود. از آن‌جایی که کک‌ها در ماه‌های بهار بیشترین فعالیت را دارند، صاحبان حیوانات خانگی باید مراقب گربه خود باشند.

گربه‌ها اغلب شروع به خاراندن برخی نواحی بدن خود می‌کنند که معمولاً منجر به خراش، قرمزی، کثیفی یا خونریزی می‌شود. با این حال، تمیز کردن بیش از حد هم‌چنین می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که گربه شما تلاش میکند کک‌ها را از خز خود پاک کند. بازرسی بدنی برای تشخیص زودهنگام کک بسیار مهم است.
 

تشخیص کک و کنه در گربه



 اگر شک دارید که آیا واقعاً کک وجود دارد یا خیر؟ استفاده از شانه کک و حمام کردن گربه ممکن است راه دیگری برای تعیین داشتن کک باشد. یافتن کک در گربه به دلیل عادات نظافتی این حیوانات بسیار سخت است. گربه‌ها معمولاً کک‌هایی را می‌خورند که به آنها حمله می‌کنند. این مشکل هم‌چنین اغلب منجر به آلوده شدن حیوان خانگی شما به کرم‌های نواری می‌شود زیرا این کرم‌ها با خوردن کک منتقل می‌شوند.

کنه‌ها به دلیل عادات سخت نظافتی که دارند، اغلب برای گربه‌ها به اندازه سگ‌ها مشکل ساز نیستند. با این حال، این بدان معنا نیست که کنه‌ها یک مشکل جدی برای گربه‌ها نیستند. کنه‌ای که به گربه چسبیده است، ممکن است کشنده باشد. هنگامی که کنه به دنبال غذای خونی است، از دندان‌های تیز و ریز خود برای چسباندن و فرو بردن در پوست گربه میزبان استفاده می‌کند. هنگامی که بزاق کنه‌ها در جریان خون قرار می‌گیرند، می‌توانند به سرعت بیماری را گسترش دهند.

از آنجایی که کنه‌ها از خون گربه‌ها تغذیه می‌کنند، اغلب به دلیل آسیب بافتی که ایجاد خواهند کرد، در آن ناحیه دچار جوش یا کبودی می‌شوند. اگر یک کنه در گربه خود پیدا کردید، حیوان را به نزد دامپزشک ببرید. تشخیص زودهنگام کک و کنه در گربه‌ها می‌تواند به شما کمک کند که حیوان خانگی خود را از ناراحتی یا مشکلات بالقوه و کشنده که اغلب با این آفات مرتبط هستند رها کنید. محافظت از گربه در برابر این آفات باید نگرانی اصلی شما باشد.


پیشگیری از کک و کنه در گربه ها

با تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه، دامپزشک می‌تواند به ایجاد یک برنامه پیشگیری برای گربه شما کمک کرده و به شناسایی خطرات احتمالی یاری برساند. سایر عوامل خطرساز بالقوه ممکن است شامل میزان قرار گرفتن حیوان در معرض حیوانات دیگر باشد. گزینه‌های بی‌شماری برای پیشگیری از کک و کنه وجود دارند. با این حال، دامپزشکان قویاً پیشنهاد می‌کنند که برای تهیه محصولات پیشگیری از کک و کنه مشاوره بگیرید.


درمان کک و کنه در گربه ها

در حال حاضر، درمان‌های مختلفی برای کک و کنه وجود دارند که ممکن است برای گربه‌ای که قبلاً در معرض یکی از این آفات قرار گرفته است، استفاده شود. این مهم شامل گزینه‌های درمانی بدون نسخه و نسخه‌ای است. با این حال، دامپزشکان اکیداً توصیه می‌کنند که از محصولات بدون نسخه استفاده نکنید زیرا ممکن است مؤثر نباشند و شاید به گربه شما آسیب برسانند.

قلاده‌های ضد کک و کنه گربه، پودرها و اسپری‌ها در فروشگاه‌های محلی شما موجود هستند. اگرچه این درمان‌ها در گذشته بسیار محبوب بودند اما دیگر گزینه درمانی ایمنی محسوب نمی‌شوند. در واقع، بسیاری از این درمان‌ها ممکن است به طور بالقوه برای گربه شما سمی باشند.
 

درمان کک و کنه در گربه



بهترین درمان‌های کک و کنه در گربه‌ها، درمان‌های موضعی برای از بین بردن کک‌ها و کنه‌ها در لحظه‌ای است. این انگل‌ها تلاش می‌کنند خون گربه شما را بمکند. چندین گزینه برای پیشگیری‌های موضعی از جمله پیشگیری موضعی ماهانه و هر سه ماه یکبار وجود دارند. با این حال، هنوز این احتمال وجود دارد که پس از انجام درمان، ناراحتی یا مشکلی ایجاد شود. اگر این اتفاق افتاد؛ لطفاً در اسرع وقت با دامپزشک تماس بگیرید.

صحبت با یک دامپزشک برای انتخاب گزینه‌های موجود برای درمان کک و کنه می‌تواند به شما کمک کند که گربه‌تان سالم و شاد بماند. هم‌چنین ده‌ها محصول برای درمان کک برای گربه‌ها در بازار وجود دارند که این محصولات شامل بسیاری از داروهای حاوی مواد بدون اعتبار پزشکی هستند.
همانطور که گفته شد؛ دامپزشکان اکیداً به شما توصیه می‌کنند که هرگز از داروهای بدون نسخه کک و کنه بدون مشورت با دامپزشک استفاده نکنید. درمان استاندارد کک گربه شامل موارد زیر است:

  • قرص خوراکی: قرص‌ها برای پیشگیری و درمان کک و کنه انتخاب عاقلانه‌ای هستند زیرا مصرف آنها ایمن خواهد بود. داروهای خوراکی تجویزی هستند و فقط از طریق دامپزشک قابل دریافت می‌باشند. فقط دامپزشک می‌تواند قرص‌های خوراکی تجویز کند.

  • درمان‌های موضعی: انواع درمان‌های موضعی کک و کنه با اثربخشی متفاوت در بازار وجود دارند. دامپزشک موثرترین درمان موضعی را به گربه شما توصیه خواهد کرد.
  • پودرهای ضد کک و کنه: پودرها در صورت تماس می‌توانند کنه و کک را از بین ببرند. این پودرها هم‌چنین می‌توانند در دفع و جلوگیری از آلودگی جدید کک یا کنه موثر باشند. در صورت نیاز به پودرهای کک و کنه، دامپزشکان می‌توانند بسته به نیازهای شخصی گربه شما، برند مناسب را معرفی کنند.

برای هر دارو یا محصول جدید، همیشه احتمال بسیار کمی وجود دارد که گربه شما یک واکنش نامطلوب از خود نشان دهد. اگر متوجه شده‌اید که گربه شما علائمی از ناراحتی یا تغییرات رفتاری را پس از استفاده از محصول پیشگیری از کک و کنه نشان می‌دهد، لطفاً با دامپزشک تماس بگیرید.
 

کلام آخر

به لطف عادات و شیوه زندگی گربه‌ها، کنه روی گربه به اندازه کنه روی سگ رایج نیست. با این حال، گربه‌ها ممکن است به کنه مبتلا شوند که در صورت عدم درمان به یک مشکل سلامتی تبدیل می‌شود.
کنه‌ها از خون میزبان تغذیه می‌کنند. این انگل از دندان‌های ریز و تیزی استفاده می‌کند تا خود را در پوست و بافت نرم گربه فرو کند. از آن‌جایی که بزاق کنه‌ها در جریان خون نفوذ می‌کنند؛ این انگل‌ها، بیماری‌های قابل انتقال از طریق خون را نیز منتشر می‌کنند. برای تضمین محافظت از گربه در برابر کک و کنه، در اسرع وقت به نزد دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک هم در پیشگیری از کک و کنه در گربه‌ها و هم در درمان مشکلات موجود به شما کمک خواهد کرد.

منابع:


 

 

۴
از ۵
۵ مشارکت کننده
شیوا گفت:
سلام.ی گربه خونمون میاد و میره و من بهش غذا میدم اون کک داره و اجازه نمیده بهش نزدیک شم فرار میکنه چیکار کنم تا درمان شه؟ اون یجورایی بهمون عادت کرده و بعضا روی پله یا سکو میشینه و نگرانیم ککش وارد خونه شه
    دکتر رجبیان گفت:
    درود بر شما
    درمان کک و کنه و در کل انگلهای خارجی راهی جز شست و شو و تزریق داروهای ضد انگل ندارد. بنابراین اگر امکان اینکه اون رو بگیرید ندارید کار خاصی از دستتون برنمیاد. بابت انقال کک به منزل هم نگرانی نداشته باشید. کک و کنه نیاز به میزبان یا همون بدن حیوان دارند. اگر حیوان خانگی ندارید نگران نباشید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید