۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

هاری در گربه ها

هاری یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، یعنی به انسان منتقل می‌شود. آگاهی از نحوه انتشار و علائم هاری در گربه‌ها ضروری است. گربه‌ها اگر واکسینه نشوند ممکن است به هاری مبتلا شوند و اگر شمارا گاز بگیرد این بیماری منتقل می‌شود. واکسیناسیون می‌تواند از گربه شما محافظت کند. آشنایی با علائم هاری در گربه‌ها می‌تواند به شما کمک می‌کند به‌ سرعت متوجه این بیماری مهلک شوید. در این مقاله به‌طور کامل در مورد علل، علائم و درمان هاری در گربه‌ها صحبت می‌کنیم.
 

هاری در گربه‌ها چیست؟

یکی از انواع بیماری‌های گربه، هاری است. به گفته مرکز کنترل بیماری‌ها، (CDC) هاری، ویروسی است که معمولاً زمانی منتقل می‌شود که حیوان آلوده به ویروس، انسان یا حیوان دیگری را گاز بگیرد. هاری پیش‌رونده است و سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و درنهایت منجر به مرگ می‌شود. اگر حیوانی آلوده گربه شمارا گاز بگیرد به هاری مبتلا می‌شود. معمولاً حیوانات آلوده، وحشی و واکسینه نشده هستند. هنگامی‌که گربه آلوده می‌شود، اگر شمارا گاز بگیرد می‌تواند هاری را به شما منتقل کند. درحالی‌که هیچ درمانی برای هاری وجود ندارد، تنها راه آسان برای محافظت از گربه، واکسیناسیون هاری است.
 

هاری یک بیماری کشنده است که از طریق بزاق حیوان آلوده منتقل می‌شود. یک گر به‌سان آلوده سه مرحله از علائم را طی می‌کند زیرا بیماری در بدن آرام‌آرام پیشرفت می‌کند. رفتار گربه در عرض 10 روز از یک حالت معمول به حالت تهاجمی تبدیل می‌شود و پس از بروز علائم اولیه عفونت، حیوان بعد از روز دهم می‌میرد. تقریباً همه حیوانات آلوده به ویروس هاری می‌میرند. اما اگر صاحب حیوان قبل از رسیدن ویروس به سیستم عصبی، گربه را به نزد دامپزشک ببرد، گربه می‌تواند زنده بماند.
 


هاری در گربه‌ها چقدر شایع است؟

هاری در گربه‌ها تا حدودی نادر است اما همچنان مهم بوده که از علائم آن آگاه باشید. مرکز کنترل بیماری‌ها گزارش می‌دهد که هرسال حدود 250 گربه دچار هاری می‌شوند.. تقریباً همه این گربه‌ها پس از تماس با حیواناتی مانند راکون و اسکانک به هاری مبتلا شده‌اند. همچنین هاری در گربه‌ها یک دوره نهفتگی دارد که می‌تواند از دو هفته تا چند ماه متغیر باشد. راهی برای تست هاری وجود ندارد! تنها آزمایش موجود به نمونه‌ای از مغز حیوان مرده نیاز دارد.

راکون‌ها، خفاش‌ها، روباه‌ها و اسکنک‌ها شایع‌ترین ناقلان هاری هستند اما این بیماری می‌تواند هر پستانداری را درگیر کند. هاری معمولاً در مناطقی با جمعیت بالایی از گربه‌ها و سگ‌های وحشی یا بدون سرپرست واکسینه نشده دیده می‌شود. همان‌طور که قبل‌تر بیان کردیم، هاری از طریق بزاق پستانداران آلوده منتقل می‌شود و بیشتر از طریق گاز گرفتن حیوانات آلوده منتقل خواهد شد. هنگامی‌که بزاق حیوان آلوده با زخم باز یا غشاهای مخاطی مانند لثه تماس پیدا کند، هاری نیز می‌تواند منتقل شود. هر چه گربه شما بیشتر با حیوانات وحشی تماس پیدا کند، احتمال ابتلا به آن بیشتر می‌شود.
 

اگر گربه شما به ویروس هاری مبتلا باشد، می‌تواند شما و سایر انسان‌ها و حیوانات خانه‌تان را آلوده کند. هنگامی‌که بزاق یک حیوان آلوده مانند گربه باپوست یا غشای مخاطی آسیب‌دیده، تماس پیدا کند، ممکن است به هاری مبتلا شوید. امکان ابتلا به هاری در اثر خراش وجود دارد اما بسیار نادر و بعید است. اگر مشکوک به تماس با ویروس هاری هستید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید تا واکسن هاری دریافت کنید و از گسترش بیماری جلوگیری نمایید.
 

علائم هاری در گربه‌ها

هاری به مغز حمله کرده و درنتیجه تغییرات رفتاری نسبتاً مشخصی ایجاد می‌کند. با نشان دادن علائم اولیه عفونت هاری، گربه شما وارد مرحله پرودرومال می‌شود. سپس حیوان مرحله هاری خشمگین و درنهایت مرحله فلجی را پشت سر می‌گذارد. هر یک از این سه مرحله با علائم مختلفی مشخص می‌شوند زیرا ویروس به‌آرامی راه خود را به مغز باز می‌کند. گربه هار ممکن است تغییرات رفتاری غیرعادی و علائم فیزیکی زیر را از خود نشان دهد:

  •  رفتار غیرمعمول: گربه آلوده ممکن است رفتار محبت‌آمیزی نداشته باشد یا به‌طور غیرمعمولی آشفته و هیجان‌زده شود. همچنین ممکن است متوجه افزایش رفتار پرخاشگرانه حیوان خانگی خود شوید.
  • ترشح یا کف در دهان: پیشرفت هاری، ماهیچه‌های حلق گربه را تحت تأثیر قرار می‌دهد که می‌تواند منجر به ترشح آب دهان یا کف شود.

 

 

به‌طورکلی، مراحل پیشرفت هاری در گربه‌ها و علائم مرتبط با آن‌ها به شرح زیر هستند:

مرحله 1: مرحله پرودرومال

خلق‌وخوی گربه‌سانان در مرحله پرودرومال تغییر کرده و کاملاً برعکس طبیعی‌شان عمل می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، گربه خانگی فعال و شاد ناگهان عصبی می‌شود. گربه ممکن است درجایی پنهان شود، علاقه خود را به غذا از دست بدهد و تحریک‌پذیر شود یا ناگهان در حیوان بیش فعالی رخ دهد. بهترین مرحله برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، مرحله پرودرومال است که گربه نجات پیدا می‌کند.
 

مرحله 2: هاری خشمگین یا مرحله سگ دیوانه

گربه در مرحله هاری خشمگین بیش‌ازحد پرخاشگر می‌شود و با کوچک‌ترین تحریکی، دندان‌ها و چنگال‌های خود را نشان می‌دهد. مردمک چشم‌های گربه به‌طور مداوم بازخواهند بود. نور و سروصدا در مرحله دوم‌ هاری، گربه را تحریک می‌کند تا حمله کند. هاری خشمگین اغلب مرحله «سگ دیوانه» نامیده می‌شود زیرا گربه به نظر می رسد که دیوانه شده است. آب‌ریزش مداوم، گشادشدن مردمک چشم‌ها، اسپاسم عضلانی و رفتار تهاجمی از بارزترین علائم مرحله دوم هاری هستند. مرحله دوم هاری برای انسان بسیار خطرناک است و در این مرحله خواهد بود که افراد معمولاً آلوده می‌شوند.
 


مرحله 3: مرحله فلجی

مرحله فلجی طی هفت روز پس از مرحله اولیه هاری مشخص می‌شود و با ناتوانی درحرکت عضلات فک یا گلو مشخص می‌شود. گربه علائم آشکار ترشح بیش‌ازحد بزاق را نشان می‌دهد، نمی‌تواند آب دهان خود را قورت دهد و پرخاشگری آن به افسردگی تبدیل می‌شود. فلجی به‌آرامی از گلو و فک به قسمت‌های باقی‌مانده بدن منتقل‌شده و در عرض چند ساعت منجر به مرگ حیوان می‌شود.

 

علل هاری در گربه‌ها

هاری در گربه‌ها در اثر گاز گرفتن حیوان آلوده ایجاد می‌شود. گوشت‌خواران ناقل اصلی ویروس هاری هستند زیرا طبیعت به این پستانداران دندان‌ها و چنگال‌های تیزی داده تا پوست را سوراخ کنند. راکون‌ها، خفاش‌ها، اسکنک‌ها، روباه و حیوانات وحشی منابع اصلی بیماری هاری هستند.

 

تشخیص‌ هاری در گربه‌ها

اگر گربه شما توسط حیوانی گاز گرفته‌شده باشد که گمان می‌کنید ناقل ویروس هاری است یا علائم مرتبط با هاری را در خود نشان می‌دهد، برای مدت 10 روز قرنطینه خواهد شد. مهم است که دامپزشک را از وضعیت حیوانی که گربه شمارا گاز گرفته است مطلع کنید زیرا ممکن است نیاز به درمان فوری باشد. دامپزشک سوابق پزشکی گربه شمارا بررسی می‌کند و به زمان انجام آخرین واکسن هاری او توجه می‌کند.
 

پس از قرنطینه 10 روزه، دامپزشک گربه را دوباره ارزیابی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که آیا او آلوده‌شده است یا خیر. اگر گربه شما علائم مرتبط با هاری را از خود نشان می‌دهد، تشخیص آن می‌تواند دشوار باشد زیرا علائم اولیه مرتبط با هاری مشابه تعدادی دیگر از بیماری‌های مربوط به گربه‌ها می‌باشد. تنها راه واقعی برای تشخیص هاری، معاینه مستقیم مغز گربه است.
 

 

درمان هاری در گربه‌ها

اگر گربه شما توسط حیوان هار گاز گرفته‌شده است، بلافاصله حیوان را به کلینیک دامپزشکی ببرید. دامپزشک شما احتمالاً زخم را تمیز کرده و واکسن هاری را تزریق می‌کند. درست مانند افرادی که توسط حیوان هار گزیده شده‌اند، اگر ویروس به سیستم عصبی نرسیده باشد،  واکسن ضد هاری مؤثر واقع خواهد شد. واکسن ضد هاری گروهی از آنتی‌ژن‌ها است که به بدن تزریق می‌شود و سیستم ایمنی را تشویق می‌کند تا آنتی‌بادی برای مبارزه با ویروس را تولید کند.
اگر گربه شما علائم شدید بیماری را از خود نشان دهد، به‌احتمال‌زیاد خواهد مرد. دامپزشک شما احتمالاً برای جلوگیری از رنج و عذاب گربه و ایمن نگه‌داشتن افراد در خانه، مرگ سبز و شرافتمندانه (یوتانازی) را پیشنهاد کند.
 

بهبود هاری در گربه‌ها

اکثر گربه‌های مبتلابه هاری کشته می‌شوند یا خودبه‌خود می‌میرند، به همین دلیل است که انجمن بهداشت جهانی، هاری را به‌عنوان واکسیناسیون اصلی گربه‌ها در نظر گرفته است. واکسیناسیون اصلی واکسنی است که طبق قانون باید برای حیوانات خانگی تجویز شود. واکسینه کردن گربه در برابر ویروس هاری و دورنگه داشتن حیات‌وحش از حیوان خانگی خود تنها راه‌هایی است که می‌توانید از ابتلا به هاری گربه خود جلوگیری کنید.

اکثر دامپزشک‌ها از صاحبان حیوانات خانگی می‌خواهند که گربه‌ها و سگ‌های خود را علیه هاری واکسینه کنند. مقررات مربوط به‌دفعات واکسینه کردن حیوانات خانگی متفاوت است، بنابراین با دامپزشک خود مشورت کنید. واکسن هاری هم بی‌خطر و هم مؤثر است و هیچ شانسی برای ابتلا گربه شما به هاری درنتیجه تزریق آن وجود نخواهد داشت. اگرچه گاهی اوقات عوارض جانبی خفیفی مانند بی‌حالی و از دست دادن اشتها رخ می‌دهد اما این عوارض معمولاً مختصر هستند. واکسن‌ها برای ایمن و سالم نگه‌داشتن گربه شما ضروری هستند.

https://petabad.com/shop/online-veterinay-services/P1930-cat-behaviorist-online-session.html

کلام آخر

هاری یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در سراسر جهان در میان گوشت‌خواران و سایر پستانداران یافت می‌شود. ویروس هاری به‌طور فعال از طریق بزاق حیوان آلوده پخش می‌شود و از طریق نیش یا خراش قابل‌انتقال است. سگ‌ها و گربه‌های ولگرد ناقل این بیماری هستند زیرا ممکن است با حیوانات موجود در حیات‌وحش در ارتباط باشند. علائم هاری می‌توانند 10 روز پس از گاز گرفتن گربه و تا ماه‌ها ظاهر شوند. این ویروس با علائم اولیه تغییر در رفتار، بر مغز و سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد. هاری یک بیماری کشنده و غیرقابل درمان است که در صورت عدم رعایت اقدامات احتیاطی به‌راحتی می‌تواند انسان را مبتلا کند. پس در اولین فرصت بعد از گازگرفتگی گربه خود به نزد دامپزشک مراجعه کنید.

منابع:

 

 

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید