۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

بارداری در حیوانات خانگی

سگ‌ها و گربه‌ها با رسیدن به دوره بلوغ و رشد کافی جثه و ارگان های تولید مثلی شان قادر به تولید مثل خواهند بود. اما بسیار مهم است که در چه شرایط بدنی و سنی به حیوان خانگی خود اجازه دهیم مادر شدن را تجربه نماید.
 

اگرچه سن بلوغ برای سگ ها و گربه ها در کتب مرجع به طور میانگین 6 ماهگی در نظر گرفته شده است؛ ممکن است حیوان خانگی شما زودتر و یا بسیار دیرتر از این سن به بلوغ جنسی برسد. اما نکته بسیار مهم این است که از چه زمانی حیوان خانگی ماده شما مجاز به جفت گیری و تجربه بارداری می باشد. 

 

نکاتی که باید پیش از بارداری و در طی دوران بارداری حیوان خانگی رعایت کنیم:

حتی اگر حیوان خانگی شما در شش ماهگی شروع به نشان دادن علائم بلوغ و تولید مثل (یا به اصطلاح فحلی) و تمایلات جفت گیری کرد، این موضوع که بتواند مادر شدن را تجربه کند امری بسیار بعید است.

بلوغ جنسی هرگز نمی تواند مساوی با آمادگی جسمانی برای تحمل بارداری و زایمان باشد. بنابراین لازم است در صورت بروز فحلی و نشان دادن علائم مراقب باشید از جفت گیری نا خواسته با جنس نر جلوگیری به عمل آید.

این درست مثل کودک همسری در انسانهاست که بخواهیم به محض رسیدن حیوان خانگیمان به بلوغ ارگانهای تناسلی از او انتظار فرزند آوری داشته باشیم.

پس فاکتورهای بسیاری را باید در نظر بگیریم تا مطمئن شویم بارداری و وضع حمل برای حیوان خانگی ما مخاطراتی در پی نداشته باشد.

این فاکتورها می توانند به شرح زیر باشند:

1- رشد جسمانی:

حیوان خانگی شما می بایست بیش از 80 درصد ماکزیمم وزن دوره بزرگسالی خود را کسب کرده باشد تا بالغ در نظر گرفته شود. لذا اگر کوچک و سبک وزن است اما تظاهرات بالینی بلوغ را از خود نشان می دهد؛ به معنای توانایی برای بارداری نیست.

در مقابل حیواناتی که چندین بار بارداری را تجربه کرده اند و یا سن آنها بالاتر از 4 سال است بهتر است باردار نشوند.

2- چندمین دوره فحلی خود را سپری می کند؟

بسیار مهم است که حیوان خانگی شما چندمین دوره تولید مثلی (فحلی) خود را سپری می کند. چرا که شما به هیچ عنوان مجاز نیستید در اولین دوره تولید مثلی حیوان خانگی خود او را به حیوان نر معرفی نمایید و از او انتظار بارداری موفق و بدون مخاطره داشته باشید.

3- انجام کامل واکسیناسیون:

از آنجایی که مادر طی استرس دوره فحلی و بارداری دچار افت سطح ایمنی می شود لازم است که در صورتی که می خواهید مادر و فرزندان او سلامت بالایی داشته باشند پیش از آنکه حیوان شما بارداری را تجربه کند واکسن های خود را به طور کامل دریافت کرده باشد.

در ضمن از آنجایی که آنتی بادی های واکسن از طریق شیردهی پس از زایمان به فرزندان منتقل می گردد لذا واکسینه بودن مادر میتواند نقش بسزایی در حفظ سلامت توله ها پس از تولد و جلوگیری از بروز بیماری های خطرناک و کشنده دوره تولگی داشته باشد.

نکته بسیار بسیار مهم این است که در طی دوران بارداری انجام واکسیناسیون ممنوع می باشد.

نکاتی مهم در خصوص بارداری حیوانات خانگی

4- اندازه جثه مادر و پدر:

این موضوع خصوصا در مورد سگ ها بسیار بسیار حائز اهمیت می باشد.

این موضوع که پدر قوی هیکل و بزرگ جثه انتخاب ایده آلی برای جفت گیری با حیوان ماده شماست و می تواند به درشت شدن توله ها و سلامت آنها کمک کند تصوری غلط می باشد. حتما می بایست حیوان نر هم جثه و یا کمی ظریف تر از حیوان ماده باشد تا اندازه جثه توله ها در رحم مادر به قدری بزرگ نشود که او نتواند بچه ها را به راحتی بدنیا بیاورد. همواره باید اندازه توله ها به اندازه ای باشد که قطر سر آنها بزرگتر از قطر محوطه لگنی مادر نباشد و مادر بتواند به راحتی توله ها را بدون نیاز به عمل سزارین به دنیا بیاورد.

 5- معاینات پزشکی پیش از جفت گیری:

بهتر است پیش از جفت گیری هر دو حیوان نر و ماده جهت چکاپ سلامت به دامپزشک ارجاع داده شوند و سلامت دستگاه تناسلی به لحاظ وجود تومورهای تناسلی قابل انتقال (TVT) مورد معاینه قرار گیرد. همچنین در صورت نیاز و به صلاحدید دامپزشک ممکن است کیت های تشخیصی برای بررسی سلامت حیوان گذاشته شوند.
 

بهترین محصولات گربه را از لینک زیر بخرید.
 

خرید محصولات گربه
 

قبل از جفت گیری حیوان خانگی برای معاینه به پزشک مراجعه نماید

 

نکات مهم دوره بارداری حیوان خانگی:

1- تغذیه دوران بارداری:

در طی دوران بارداری گربه و سگ، تغذیه مادر بسیار مهم می باشد. یک مادر باردار ممکن است به علت افزایش حجم رحم به خاطر حضور جنین ها حجم کمتری از غذا را بتواند در طی هر وعده در معده خود جای دهد. و به علت نیاز بالای بدن او به تامین مواد مغذی که بسیاری از آنها را جنین ها مصرف خواهند کرد، لازم است چندین وعده در طول شبانه روز غذا مصرف کند و این غذا می بایست منابع غنی از پروتئین، فیبر (به منظور سهولت در کارکرد دستگاه گوارش) و مواد معدنی همچون کلسیم و ویتامین ها باشد.
 

2- مصرف داروها:

توجه داشته باشید که مصرف دارو در حیوانات باردار می بایست بسیار با احتیاط صورت پذیرد و شما می بایست از مصرف سر خود دارو و یا مصرف بیش از حد مکمل های ویتامینه خودداری نمایید و تنها در صورت تجویز دامپزشک مجاز به مصرف دارو خواهید بود.

3- چکاپ های لازم:

اینکه جنین ها در چه شرایطی هستند، آیا قلب آنها به طور مناسبی تپش دارد یا خیر، آیا جنینی پیش از تولد دچار مرگ شده است یا خیر، و اندازه قطر سر جنین ها و مقایسه آن با اندازه دهانه لگن (به منظور بررسی اینکه آیا مادر می تواند فرزندانش را به طور طبیعی به دنیا بیاورد یا خیر)، نحوه جهت گیری و چرخش جنین ها به طرفی که بتوانند به آسانی خارج شوند (قابل تیین در هفته های آخر بارداری) همگی مواردی هستند که با انجام تصویربرداری های تشخیصی که شامل رادیوگرافی و سونوگرافی می باشد امکان پذیر است.

همچنین اگر بخواهید بدانید می بایست در انتظار به دنیا آمدن چند فرزند باشید نیز دکتر متخصص رادیولوژیست در صورتی که تصویربرداری در هفته مناسبی از بارداری رخ داده باشد می تواند اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهد. 

 

بهترین محصولات سگ را از لینک زیر ببینید.
 

خرید محصولات سگ

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید