۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

انواع بیماری های پوستی سگ و روش درمان آنها

مشکلات پوستی می توانند باعث ناراحتی قابل توجهی برای حیوان خانگی شما شوند. مخصوصا بیشتر در فصول گرم سال که آلرژی شایع‌تر است والبته در مواردی می تواند نشانه‌ی یک بیماری زمینه‌ای باشد که قبلاً تشخیص داده نشده است.

سگ‌ها ممکن است از بیماری‌های پوستی خفیف تا شدید رنج ببرند. بسیاری از آنها قبل از بدتر شدن نیاز به درمان حرفه‌ای دارند. در حقیقت‌، هنگامی که یک بیماری پوستی برای مدتی درمان نشود‌، شرایط اغلب ممکن است پیچیده شود. به عنوان مثال، یک واکنش پوستی آلرژیک ممکن است در ادامه به باکتری آلوده شود‌ و یا عفونت باکتریایی نیز با عفونت قارچی ترکیب شود. برخی از شایع‌ترین اختلالات پوستی در سگ‌ها شامل عفونت‌های پوستی باکتریایی ، آلرژی‌های محیطی، آلرژی‌های انگلی و آکنه هستند.

 

علائم بیماری های پوستی سگ

اگر سگ شما به بیماری پوستی مبتلا باشد خارش یکی از بارزترین علائم است اما بدون معاینه کامل دامپزشکی دقیقاً تشخیص اینکه چه چیزی سگ شما را تحریک می‌کند دشوار است. گرچه خارش گاه به گاه سگ کاملاً طبیعی است، دقیقاً مانند آنچه در انسان ها می تواند اتفاق بیافتد. اما خارش مکرر یا طولانی مدت نشانه‌ای از ماجرایی متفاوت است.

سگ‌ها می‌توانند با مالیدن سر خود به اشیاء یا خاراندن ناحیه‌ی تحریک شده با پنجه، خارش را تسکین دهند. همچنین ممکن است برای تسکین پوست تحریک شده، پنجه‌های خود یا سایر نواحی بدن را لیس بزنند.

سگ ها دچار بیماری های پوستی می شوند

 

علائم دیگر حاکی از وجود بیماری در پوست:

  • زخم‌های پوستی
  • پوست خشک
  • راش
  • برآمدگی
  • سرخی
  • شوره سر
  • برجستگی ها
  • ریزش مو

 

حیوان خانگی خود را مرتباً بررسی کنید تا هر یک از این علائم را تشخیص دهید و توجه داشته باشید که سگ شما چه واکنشی نشان داده است. ممکن است خارش حیوانات خانگی خود را به طور خاص بعد از وعده‌های غذایی، در یک فصل خاص یا اگر اخیراً کارهای تعمیراتی درخانه انجام داده اید، مشاهده کنید. تمام این موارد می‌تواند نشان دهنده‌ی آلرژی اساسی باشد. هرچه اطلاعات بیشتری فراهم کنید، بهتر است. بنابراین دامپزشک می‌تواند یک تشخیص کامل و دقیق از آلرژی یا عفونت پوستی را انجام دهد.

 

 

شایع ترین انواع بیماری های پوستی سگ:

  • آکنه در سگ ها

دقیقاً مانند انسان‌های نوجوان، آکنه نوعی اختلال خوش‌خیم است که معمولاً می‌تواند به صورت کوتاه مدت ظاهر شود. آکنه زمانی بروز می‌کند که فولیکول‌های مو تحریک شوند. سگ‌هایی با پوشش کوتاه مانند Boxers ، Bulldogs و Rottweiler نژادهایی هستند که به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا می‌شوند. سگ‌ها همچنین ممکن است درد و خارش شدیدی را تجربه کنند.

آکنه در سن بلوغ، از پنج تا هشت ماهگی بیشتر دیده می‌شود و به طور معمول با رسیدن سگ به یک سالگی از بین می‌رود.

هر دو سگ و گربه به این بیماری حساس هستند.

- علائم آکنه

  • برجستگی‌های قرمز
  • جوش‌های سرسیاه
  • تورم
  • چرک در ضایعات ناشی از حمله باکتریایی
  • ضایعات با لمس آن‌ها دردناک هستند
  • جای زخم‌هایی که بهبود یافته‌اند
  • سگ ممکن است صورت خود را به فرش و مبلمان بمالد

- علل آکنه

برخی از دلایل عبارتند از:

  • ژنتیک
  • هورمون‌ها
  • ضربه

علل پیدایش آگنه در سگ ها

- تشخیص آکنه

نژاد سگ و زمانی که ضایعات ظاهر شوند برای تشخیص مهم هستند. برخی بیماری های دیگر علایمی مشابه آکنه دارند و دامپزشک با پرسیدن جزئیات، همه موارد را بررسی می‌کند، از جمله:

دمودیکوز - نوعی جرب. دامپزشک برای تعیین یا رد این بیماری، با بررسی نمونه در زیر میکروسکوپ، نمونه‌های پوست را مطالعه می‌کند.

قارچ پوستی حلقه‌ای - در اوایل، این قارچ مانند آکنه به نظر می‌رسد و در ادامه با ریزش سکه‌ای مو در برخی نواحی خود را بروز می‌دهد. بنابراین نمونه برداری جهت تشخیص قطعی امری الزامیست. 10 تا 14 روز طول می‌کشد تا مشخص شود آیا عفونت قارچی وجود دارد یا خیر.

سلولیت توله ها - این بیماری سگ گاهی ممکن است مانند آکنه ظاهر شود، اگرچه توله سگ‌هایی که به آن مبتلا هستند از افسردگی رنج می‌برند و غذا نمی‌خورند.

سگ‌های مبتلا به آکنه به جز بروز ضایعات پوستی سالم هستند و مشکل دیگری ندارند، پس به جزئیات توجه کنید و با دامپزشک در مورد آن‌ها صحبت کنید.

 

برخی از درمان های احتمالی:

  • دو بار در هفته با شامپو حیوان را بشویید.
  • ژل بنزوئیل پراکسید به صورت موضعی استفاده می‌شود.
  • آنتی بیوتیک‌ها برای محدود کردن عفونت به صورت موضعی استفاده می‌شوند.
  • استروئیدها در صورت تجویز دامپزشک، برای کاهش تورم و التهاب به صورت موضعی استفاده می‌شوند. هنگام استفاده از محصول از دستکش استفاده کنید.
  • قرص (از جمله آنتی‌بیوتیک) در موارد شدید تجویز می‌شود. در این موارد معمولاً دو بار در روز و به مدت زمان قابل توجهی تجویز می‌شوند.

 

زندگی و مدیریت

از حیوان خود در برابر شرایط آسیب‌زا محافظت کنید. همچنین سعی کنید فعالیت‌های حیوان خانگی خود را در این مدت محدود کنید. به یاد داشته باشید که این بیماری خود محدود شونده است و خیلی طولانی نخواهد شد مگر آنکه سگ شما از ضعف سیستم ایمنی رنج ببرد. شما باید شرایط را در خانه مدیریت کنید، در صورت لزوم حتما به دامپزشک مراجعه کنید و از درمان به صورت سرخود پرهیز کنید.

 

  • آلرژی

آلرژی محیطی

شروع ناگهانی خارش به ویژه در صورت، پاها، سینه و ناحیه‌ی شکم می‌تواند نشان دهنده آلرژی محیطی باشد؛ که در سگ شما در تماس با عامل محیطی به خصوص تحریک، ایجاد می‌شود.

 

 

سگ ها در محیط ها دچار آلرژی می شوند

این نوع خاص از آلرژی در سگ‌ها "آتوپی" نامیده می‌شوند و شبیه به بیماری تب یونجه است؛ با این تفاوت که سگ‌ها آن را با داشتن پوست تحریک شده و خارش به جای آبریزش چشم و عطسه نشان می‌دهند.

آزمایش خون می‌تواند کمک کند تا تشخیص دهید حیوان خانگی شما به چمن، گرد و غبار و یا گرده‌ها حساسیت دارد یا ندارد. این موارد جزو رایج‌ترین مواردی هستند که سگ‌ها به آن‌ها حساسیت دارند. درمان آلرژی‌های محیطی ممکن است دشوار باشد و در شدیدترین موارد شامپو و درمان دارویی به طور هم‌زمان استفاده می‌شوند. در طول سال‌های اخیر، داروهای جدیدی وارد بازار شده است که انقلابی در مراقبت از سگ های مبتلا به این بیماری ایجاد کرده است و ترکیبی از درمان ها می توانند به طور موثر علائم حیوان خانگی شما را کاهش دهند.

 

آلرژی غذایی

افزایش خارش که اغلب قسمت‌هایی از صورت، پا، گوش و مقعد را درگیر می‌کند، نشانه هایی از آلرژی غذایی احتمالی سگ است. سگ ها می‌توانند به نوعی از پروتئین مصرفی از رژیم غذایی خود مانند گوشت گاو، تخم مرغ، مرغ و لبنیات آلرژی نشان دهند. اگرچه این ماده غذایی می تواند از گندم یا حتی سبزیجات باشد.

حیوانات خانگی مانند انسان هایی که دچار عدم تحمل غذایی می‌شوند، باید به مدت 8-12 هفته فرآیندی را دنبال کنند تا علل آلرژی را رد کنند. دامپزشک شما مرحله به مرحله در مورد این نوع درمان به شما مشاوره می‌دهد. بسیار مهم است که در حین فرآیند از تغذیه از غذاهایی با آلرژی‌های مشکوک به سگ خود خودداری کنید تا از روند درمانی موثر اطمینان حاصل کنید.

 

  • فولیکولیت

فولیکولیت به معنای فولیکول‌های موی ملتهب است و اغلب هنگامی اتفاق می‌افتد که سگ شما با یک مشکل پوستی دیگر مانند جرب یا آلرژی روبرو شده باشد، زیرا فولیکول‌های مو توسط بیماری زمینه‌ای پوست آلوده می‌شوند. روی بدن به صورت زخم، برجستگی و کورک‌های پوستی ظاهر می‌شوند. شامپوها، آنتی بیوتیک‌های خوراکی و پمادهای ضد باکتریایی توسط دامپزشک برای کمک به درمان و تسکین عفونت در این موارد تجویز می‌شوند.

 

  • ایمپتیگو

توله سگ ها بیشتر مستعد ابتلا به التهاب هستند که ممکن است یک بیماری زمینه ای پوست را نیز نشان دهند. همانند سایرموارد در حیوانات جوان‌، به محض مشاهده علائم مشکوک‌، به دامپزشک مراجعه کنید.

ضایعات ایمپتیگو می توانند به صورت تاول در شکم سگ ظاهر شوند که ممکن است ترکیده و از بین بروند. سگ ها را می توان با استفاده از آنتی بیوتیک یا شستشو درمان کرد و دامپزشک می‌تواند چند آزمایش برای تشخیص مشکل موجود انجام داده و بهترین درمان را به شما پیشنهاد نماید.

 

- قارچ پوستی حلقه‌ای (Ring worm):  

Ringworm، با وجود نام آن ، کرم نیست بلکه قارچی است که برای سایر حیوانات و انسان بسیار مسری است. عفونت قارچی به صورت تکه‌های طاسی دایره‌ای و پوسته‌ای ظاهر می‌شود و اغلب روی سر، پنجه‌ها، گوش‌ها و پاهای جلوی سگ دیده می‌شود. پوست سگ شما همچنین می‌تواند ملتهب و قرمز به نظر برسد. در صورت مشاهده هرگونه علائم تحریک‌، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. وی می تواند برای از بین بردن قارچ و جلوگیری از گسترش آن‌، یک درمان مناسب تجویز کند.

 

  • عفونت های مخمری

نواحی گرم بدن سگ عفونت های مخمری را به خود جلب می کند که دوست دارند در مناطقی که گرم و مرطوب هستند مانند مجرای گوش ، در بین انگشتان دست، کشاله ران و پرینه سگ شما رشد کنند. پوست می تواند ضخیم شود ، باعث خارش سگ و گزش محل آلوده توسط خود سگ و آسیب به خود گردد. عفونت های مخمری می توانند باعث تغییر رنگ پوست و بوی نامطبوع شوند: یک کرم موضعی ، مواد شستشو و درمان دارویی به تسکین علائم کمک کرده و به درمان محل آلوده نیز کمک می کند.

 

  • کنه و کک

کنه و کک با گاز گرفتن و مکیدن خون روی پوست سگ شما، بزاق خود را وارد بدن می‌کند و می تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کند که باعث تحریک پوست حیوان خانگی شما و خارش شدید آن شود. حیوانات خانگی که از آلرژی به انگل رنج می‌برند، علائم پوستی، التهاب و قرمزی را نشان می‌دهند، اغلب خارش ایجاد می‌شود و سگ‌ها برای رفع خارش پوست خود را می‌جوند. در شرایط شدید، خز آن‌ها می‌تواند به صورت تکه‌ای از بین برود.

کک‌ها انگل‌های ریزی هستند که می‌توانند در فرش‌ها و ملافه‌های ما زنده بمانند، به همین دلیل بسیار مهم است که به طور مرتب جاروبرقی بکشید و تخت حیوان خانگی خود را بشویید.

لازم به ذکر است که کک و کنه می توانند ناقل برخی بیماری‌ها باشند لذا در صورت مشاهده کک یا علائم مدفوع آن در میان موها (به صورت نقاط ریز سیاه رنگ)، و یا مشاهده کنه‌ها که درشت‌تر و قابل مشاهده هستند به دامپزشک مراجعه نمایید. در صورت مشاهده کنه‌ای که خون خواری کرده است از جدا کردن آن خودداری نمایید مگر آنکه روش انجام این کار را آموزش دیده باشید و بتوانید بدون باقی ماندن اجزای دهانی کنه در پوست سگ آن را جدا نمایید.

 

  • جرب

جرب یک بیماری شدید پوستی است که بسته به نوع آن می تواند لایه های مختلف پوست را درگیر نماید.

2 نوع اصلی جرب وجود دارد: یکی ناشی از جرب demodex که مولد بیماری به نام 'demodectic mange' است، که در سگ‌های زیر یک سال، سگ‌های مسن یا حیوانات خانگی با بیماری زمینه‌ای می‌تواند اتفاق بیافتد و دیگری ناشی از جرب‌های سارکوپتس، که یک بیماری شدید خارش‌دار است و اغلب اولین بار در گوش سگ دیده می‌شود. علائم جرب شامل ریزش مو در صورت و پاها، همراه با خارش و قرمزی شدید در اطراف مناطق آسیب دیده است.

 

جرب یک نوع بیماری پوستی که در گوش سگ ها ایجاد می شود

مانند کک و کنه، اگر حیوان خانگی شما دارای جرب است، ملافه‌های آن‌ها را بشویید و اطمینان حاصل کنید که سایر حیوانات در تماس با این حیوان خانگی نباشند. با بررسی نمونه از پوست در زیر میکروسکوپ، بیماری جرب تشخیص داده می‌شود. درمان شامل درمان دارویی و شامپوهای اختصاصی برای از بین بردن کهیر، تسکین خارش و التهاب است - در واقع، داروهای تجویز شده توسط دامپزشکان به درمان سگ ها مبتلا به جرب کمک کننده خواهد بود.

 

  • شوره

مانند انسان‌ها، سگ‌ها می‌توانند دچار شوره سر یا پوسته‌های پوستی و خشکی پوست شوند. این می‌تواند یک خشکی ساده باشد و یا نشانه‌ای از یک مشکل اساسی مانند عفونت یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای باشد. برخی از سگ‌ها مستعد ابتلا به خشکی پوست هستند؛ به خصوص در زمستان و یا ممکن است این مشکل تحت تأثیر رژیم غذایی آن‌ها باشد. منابع با کیفیت بالا از پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و 6 می‌توانند به سلامت پوشش کمک کنند. موارد ساده شوره به طور معمول با شامپو درمان می‌شود اما دامپزشک می تواند به تشخیص قطعی و بررسی بیماری‌های زمینه‌ای کمک کند.

 

  • لوپوس

لوپوس نوعی بیماری خود ایمنی است که به معنای حمله سیستم ایمنی بدن به سلول‌های خود است. متأسفانه در حیوانات خانگی، زخم‌های پوستی باز و زخم‌های پوستی که مدت زمان زیادی طول می‌کشند تا بهبود بیابند می‌تواند نشان دهنده یک اختلال ایمنی باشد. این موارد غالباً در اطراف بینی، چشم و پنجه‌ها دیده می‌شوند. در صورت عدم درمان، لوپوس می‌تواند بسیار جدی باشد بنابراین مراجعه به دامپزشک جهت بررسی علت زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

 

اگر سگ شما علائم مربوط به مشکلات پوستی مورد بحث را نشان می‌دهد، بلافاصله برای مشاوره تخصصی به دامپزشک خود مراجعه کنید. مشکلات پوستی خفیف تا شدید سگ‌ها نیاز به معاینه کامل دارند. بنابراین دامپزشک می‌تواند تشخیص دقیق داده و درمان صحیحی را برای بیماری پوستی مشخص شده تجویز کند.

 

معاینه حضوری توسط متخصص

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید