۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

آشنایی با نژاد گربه پرشین و مراقبت از آن

​گربه پرشین یکی از پرطرفدارترین نژادهای گربه‌ها است که به راحتی با موهای بلند، صورت صاف، گونه‌های چاق و دوست داشتنی و چشم‌های درشت قابل تشخیص خواهد بود. ظاهر جذاب و افسون‌گر گربه پرشین باعث شده است تا به عنوان پادشاه گربه‌ها شناخته شود.

پرشین‌ها مهربان و صمیمی هستند اما به اندازه سایر نژادهای گربه‌سانان فعال نیستند. این حیوانات ترجیح می‌دهند وقت خود را در مکان مورد علاقه‌شان و روی مبل بگذرانند بنابراین به فضای زیادی برای فعالیت نیاز ندارند. آپارتمان‌ها می‌توانند فضای خوبی برای زندگی این گربه‌های زیبا باشند.
 

شناخت گربه پرشین

 

گربه پرشین یکی از نژادهای گربه است که ما ایرانی ها علاقه ویژه ای به نگهداری از آن داریم زیرا این نژاد اصالتاً به کشور خودمان تعلق دارد و از قدیمی ترین نژادهایی است که در ایران به عنوان حیوان خانگی در کنار ما انسان ها قرار گرفته است. نگهداری از گربه های پرشین کمی چالش برانگیز است زیرا نسبت به گربه های مو کوتاه خانگی یا همان گربه های DSH حساس تر هستند. در این مقاله شما را با ویژگی‌های گربه پرشین و نکات نگهداری از این حیوان آشنا می‌کنیم.

 

منشا گربه نژاد پرشین

گربه پرشین اولین بار در دوران ویکتوریا وارد مد شد اما مدت‌ها قبل از آن نیز وجود داشت. اطلاعات کمی در مورد تاریخچه این نژاد وجود دارد. افسانه‌ها حاکی از آن است که این نژاد در دهه 1620 توسط «پیترو دلا واله» ایتالیایی در اروپا معرفی شد که گربه را به عنوان سوغات از ایران دریافت کرد. ایران در آن زمان در اوج اقتدار خود، نواحی ایران امروزی، مصر، ترکیه و بخش‌هایی از افغانستان و پاکستان را در برمیگرفت.
 

این گربه‌های مو بلند محموله‌ای گران‌بها محسوب می‌شدند و در میان کاروان‌هایی که جواهرات و ادویه‌های کمیاب را از ایران به غرب می‌بردند؛ سفر می‌کردند. پرورش گربه پرشین احتمالاً در ایتالیا و فرانسه آغاز شد و به سرعت در بقیه اروپا گسترش یافت. در اوایل دهه 1900، نژاد پرشین به ایالات متحده معرفی شد و در آن‌جا نیز محبوبیت زیادی به دست آورد. در حال حاضر، گربه پرشین محبوب‌ترین گربه شجره‌دار در آمریکای شمالی است.

 

منشأ گربه نژاد پرشین


ظاهر گربه پرشین

گربه نژاد پرشین ظاهری کاملاً متمایز از دیگر گربه‌ها دارد. چهره این حیوان دارای ویژگی‌های ظاهری مانند: سر بزرگ و گرد، چشم‌های بزرگ و گرد، گوش‌های بزرگ، بینی کوتاه و گونه‌های پر است. تمام اجزای صورت گربه پرشین به حیوان حالت بسیار شیرین می‌دهند. سر حیوان توسط یک گردن کوتاه و ضخیم و یک بدن درست و عضلانی پشتیبانی می‌شود. پاهای گربه پرشین کوتاه، ضخیم و قوی با پنجه‌های بزرگ، گرد و محکم هستند. دم حیوان کوتاه اما متناسب با طول بدنش است.
 

خز بلند، پرحجم، ضخیم و براق با بافتی ظریف و نرم تمام بدن حیوان را پوشانده است. رنگ خز گربه پرشین یکدست است و در رنگ‌های خاکستری، مشکی، سفید، قرمز، کرم، شکلات، نقره‌ای، طلایی، دودی وجود دارد. رنگ چشم حیوان بسته به رنگ پوشش متفاوت است اما ممکن است مسی، آبی، سبز، آبی-سبز، فندقی یا رنگ دیگری باشد.

 

ظاهر گربه پرشین

 

انواع گربه پرشین

ظاهری پرزرق و برق، خز زیبا و نرم، چهره شیرین و شخصیت آرام گربه پرشین با هم ترکیب شده‌اند تا به عنوان محبوب‌ترین نژاد گربه قلمداد شود. این حیوان نیاز به مراقبت بالایی دارد اما برای بسیاری از افراد ظاهر و شخصیت گربه را بر معایبش ترجیح می‌دهند. گربه پرشین در دو نوع نمایشی و سنتی وجود دارد. گربه نمایشی دارای سر گرد و برجسته، گوش‌های کوچک، بینی صاف، چشم‌های گرد بزرگ، بدنی پهن و کوتاه با استخوان‌های سنگین در بالای پاها و دمی ضخیم و نرم است.
 

پرشین سنتی که به گربه عروسکی نیز معروف است؛ ویژگی‌های افراطی پرشین نمایشی را ندارد و بینی حیوان کمی دراز است که به گربه حالتی شیرین و دوست داشتنی‌تر داده است. هر دو نوع گربه پرشین دارای موی بلند و پر زرق و برق هستند که در رنگ‌ها و طرح‌های بسیاری وجود دارند ولی از نظر شخصیتی هر دو مشابه هستند.
 

گربه پرشین نمایشی و سنتی مظهر گربه‌ای هستند که شخصیتی آرام دارند. این نژاد عاشق در آغوش گرفتن است اما بازیگوشی و کنجکاوی مخصوص به خود را دارد. این گربه خیلی فعال نیست؛ در عوض با وقار روی یک صندلی یا مبل ژست می‌گیرد یا با یک اسباب بازی مورد علاقه‌اش بازی می‌کند.
 

پرشین‌های نمایشی و سنتی محیطی آرام را ترجیح می‌دهند اما تا زمانی که نیازهایشان درک و برآورده شوند؛ این امکان را دارند تا در یک خانواده چند نفره نیز زندگی کنند. اکثر مردم تصویر یک پرشین سفید را در ذهن خود دارند اما پرشین‌ها در رنگ‌های متعدد وجود دارند. خز بلند و روان حیوان باید هر روز شانه شود تا از گره خوردگی جلوگیری شود.

 

انواع گربه نژاد پرشین

 

شخیصت گربه پرشین

پرشین‌ها گربه‌های ساکتی هستند که محیطی آرام و افرادی که با آن‌ها مهربانانه رفتار میکنند را دوست دارند. این گربه‌ها خوابیدن روی مبل یا بالا رفتن از قفسه‌های کتاب را ترجیح می‌دهند. گربه پرشین به خاطر وقار و شیرین بودن شهرت دارد. این حیوان یک عنصر زینتی زنده برای هر خانه‌ای است. این حیوان عاشق نوازش شدن است و توجه را دوست دارد.
 

محیط‌های پر سر و صدا در سبک زندگی گربه‌های پرشین جایی ندارد. پرشین‌ها گربه‌های آرامی هستند که خانه‌ای ساکت را ترجیح می‌دهند. این گربه‌ها با چشمانی درشت و صدایی ملایم، دلنشین و موزیکال نیازهای ساده خود را به زبان می‌آورند. این گربه دوست دارد از پرده‌های شما بالا برود؛ روی پیشخوان آشپزخانه شما بپرد یا بالای یخچال شما بنشیند. وقتی سر کار هستید یا در خانه کارهای شخصی خود را انجام می‌دهید؛ گربه پرشین در جای خود می‌نشیند.
 

پرشین ممکن است با یک میو آرام از شما استقبال کند اما در بیشتر موارد با چشمانش با شما صحبت می‌کند. این گربه بدش نمی‌آید که وقت خود را تنها بگذراند اما حضور شما همیشه حیوان را خوشحال می‌کند. وقتی به سفر می‌روید؛ بهتر است یک پرستار برای حیوان خانگی خود انتخاب کنید تا در محیط آشنای خودش از او مراقبت کند.
 

شخصیت گربه نژاد پرشین


 سلامت گربه پرشین

همه گربه‌ها پتانسیل ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی را دارند. هر پرورش دهنده یا فروشنده حیوان که ادعا می‌کند نژاد این گربه هیچ مشکل سلامتی یا ژنتیکی ندارد؛ یا دروغ می‌گوید یا در مورد نژاد گربه پرشین آگاهی کافی ندارد. پرشین‌ها مشکلات سلامتی ارثی دارند که این موضوع می‌تواند نگران کننده باشد. این مشکلات ارثی عبارتند از:

  •     بیماری کلیه پلی کیستیک (PKD)
  •     آتروفی پیشرونده شبکیه (PRA)
  •     کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM)
  •     بیماری بخش تحتانی دستگاه ادراری گربه
  •     سنگ مثانه
  •      سیستیت (التهاب و عفونت مثانه)
  •     شانت کبدی
  •     انسداد مجاری هوایی
  •      انسداد مجرای اشکی
  •     مشکلات قلبی
  •     مشکل تنفس یا تنفس پر سر و صدا ناشی از منقبض شدن سوراخ‌های بینی
  •     نامرتب بودن دندان‌ها (به این معنی که دندان‌ها به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرند)
  •     بیماری‌های چشمی مانند چشم گیلاسی و آنتروپیون
  •     حساسیت به حرارت
  •      استعداد ابتلا به عفونت‌های قارچی


بیماری کلیه پلی کیستیک یک بیماری ارثی است که باعث از بین رفتن کلیه‌ها و در نهایت اختلال در عملکرد کلیه می‌شود و می‌تواند یک یا هر دو کلیه را تحت تاثیر قرار دهد. علائم این بیماری در ابتدا بین 7 تا 10 سالگی ظاهر می‌شوند؛ اگرچه ممکن است در برخی از گربه‌ها خیلی زودتر ظاهر شوند.
 

یک شکل ارثی از آتروفی پیشرونده شبکیه در گربه‌های پرشین رخ می‌دهد، اگرچه شیوع آن ناشناخته است. در برخی پرشین‌ها، آتروفی پیشرونده شبکیه در اوایل زندگی، در سن چهار تا هشت هفتگی، مشکلات بینایی ایجاد می‌کند و به سرعت پیشرفت می‌کند. گربه‌ها در سن 15 هفتگی ممکن است کاملاً نابینا شوند؛ این بدان معناست که آتروفی پیشرونده شبکیه ممکن است بیشتر از آنچه در حال حاضر تصور می‌شود در این نژاد گسترده باشد.
 

مطالعاتی در حال انجام هستند تا مشخص شود کدام ژن باعث بیماری آتروفی پیشرونده شبکیه می‌شود. آزمایش ژنتیکی برای شناسایی گربه‌هایی که ناقل این بیماری هستند نیز انجام می‌شود. بیماری مانند آتروفی پیشرونده شبکیه می‌تواند به سرعت و به طور گسترده به سایر نژادها سرایت کند. پرشین‌ها باید سالم و سرزنده باشند و به طور طبیعی نفس بکشند و حتی فقط مقادیر طبیعی اشک تولید کنند.
 

یکی دیگر از بیماری‌های شایع پرشین‌ها، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (بیماری قلبی) است. این بیماری دیواره قلب را ضخیم کرده و توانایی قلب برای پمپاژ خون در اطراف بدن را مختل می‌کند. خوشبختانه داروهایی وجود دارند که می‌توانند عملکرد قلب را بهبود داده و طول عمر حیوان را افزایش دهند.  برخی از علائم شایع بیماری قلبی عبارتند از:

  •     عدم تحمل ورزش
  •     خوابیدن بیش از حد معمول
  •     عدم علاقه به غذا یا نظافت خود
  •     تنفس کم عمق و تنفس از طریق دهان باز

     

 

گربه پرشین بیمار

 

آراستگی گربه پرشین

گربه پرشین به نگهداری بالایی نیاز دارد. خز گربه را باید هر روز با یک شانه مرتب کرد تا موهای شل گره نخورند. گره خوردن موها ممکن است در زمانی که گربه خود را با زبانش نظافت می‌کند؛ باعث گلوله مویی شود. اگر موهای شل شانه نشوند؛ روی زمین می ریزند و خانه را کثیف می‌کنند.
 

گربه پرشین بسته به رنگش می‌تواند خزی ابریشمی و براق یا خزی با بافت نرم و پنبه‌ای داشته باشد. عیب خز نرم این است که به راحتی گره می‌خورد و به زمان بیشتری برای نظافت نیاز دارد. علاوه بر شانه زدن روزانه، گربه پرشین باید به صورت ماهانه حمام شود. به محض اینکه بچه گربه خود را به فرزند خواندگی گرفتید؛ حمام رفتن را تمرین کنید.

 

گربه های پرشین هرچه دارای خلوص نژادی بیشتری باشند پوزه کوتاه تری دارند و هرچه پوزه کوتاه تر باشد مجاری اشکی که انتقال دهنده اشک به بینی می باشند کوتاه تر است. وقتی مجاری اشکی کوتاه باشند مازاد اشک تولید شده به جای تخلیه در بینی و رسیدن به حلق از چشم بیرون می ریزد و اطراف چشم را خیس می کند. این خیس شدن مداوم اطراف چشم تبعاتی را در پی دارد.
 

خیس شدن مداوم اطراف چشم به وسیله اشک سبب بروز مشکلات قارچی در پوست اطراف چشم ها می شود اما مشکل اساسی خود اشک است که سبب سوختگی پوست اطراف چشم و بروز التهاب می شود و هم‌چنین باعث تغییر رنگ موهای اطراف چشم می‌شود. اشک چشم حیوانات دارای فریتین است که نوعی از آهن می باشد. این آهن در تماس با اکسیژن هوا اکسیده شده و رنگی قرمز تا قهوه ای تیره از خود برجا می گذارد و صورت زیبای گربه شما را کثیف نشان خواهد داد.
 

این تیرگی ممکن است در صورتیکه به موقع تمیز نشود تا سیاه شدن نیز پیش برود. بنابراین به عنوان سرپرست یک گربه پرشین، هنگام نگهداری از گربه پرشین، خصوصا اگر گربه شما صورت فلت یا سوپر فلت دارد و رنگ پوشش بدن او سفید یا روشن است؛ می بایست هر روز اشک ریخته شده بر پوشش اطراف چشم را به خوبی تمیز نمایید.

 

استفاده از محلول های رنگ بر که در فروشگاه های ملزومات حیوانات خانگی تحت عنوان قطره های تمیز کننده اطراف چشم موجود است می بایست تا حد امکان محدود شود زیرا این قطره ها در صورتی که توسط شرکت های معتبر تولید نشده باشند؛ ممکن است حاوی مواد اکسیدان باشد که برای چشم مضر خواهند بود. اطراف چشم را با پارچه های نخی کتان که بدون پرز هستند و آب جوشیده ولرم شستشو دهید. در صورت صلاحدید دامپزشک، شستشو را متناسب با وضعیت چشم ها با سرم های شست و شوی نمکی انجام دهید.
 

 ناخن‌های گربه پرشین را در صورت نیاز کوتاه کنید و فراموش نکنید که دندان‌ها را به طور مرتب با خمیر دندان حیوانات خانگی مورد تایید دامپزشکی مسواک بزنید.

 

آراستگی گربه پرشین

 

 آشنایی با نژاد گربه پرشین

پیش از هرچیز بسته به خلوص و میکس نژادی ممکن است آناتومی جمجمه و بدن او با سایر گربه ها متفاوت باشد. گربه های پرشین بسته به اینکه چقدر با سایر نژادها میکس شده باشند جمجمه ای از پوزه های کاملا برجسته و معمولی تا صورت های بدون پوزه و تخت یا به اصطلاح سوپر فلت را در ظاهر آناتومیکی خودشان نشان خواهند داد که هر کدام از آن‌ها نگهداری خاص خودشان را می طلبند.


مراقبت از گربه پرشین

یکی از عواملی که برای مراقبت از گربه باید در نظر گرفت؛ مسئله بستر گربه است. بستر گربه ممکن است در پنجه یا خز گربه گیر کند. اگر گربه و ظرف خاک به طور دقیق تمیز و نگهداری نشوند، گربه از بستر استفاده نخواهد کرد.
 

برای جلوگیری از بیماری پریودنتال، دندان‌های حیوان را مرتب مسواک بزنید. بهداشت روزانه دندان گزینه خوبی است. ایده خوبی است که گربه پرشین را فقط در داخل خانه نگهداری کنید. این گربه حیوانی نیست که چیزی را خراش دهد و در برابر سایر گربه‌ها، سگ‌ها و سایر خطرات محیطی، عملکرد ضعیفی دارد.
 

خز گربه پرشین به خوبی خاک، برگ و هر کثیفی دیگری را جذب می‌کند بنابراین، نظافت روزانه ضروری است. اگر به گربه خود اجازه دهید به خارج از منزل برود؛ فقط به این معناست که زمان بسیار بیشتری برای نظافت نیاز خواهد داشت. پرشین‌هایی که به خارج از منزل می‌روند نیز در معرض خطر دزدیده شدن قرار می‌گیرند. افراد زیادی هستند که دوست دارند بدون پرداخت هزینه، این گربه زیبا را از شما بدزدند.
 

برای نگهداری از گربه پرشین باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • موهای بلند حیوان را یکبار در روز برس بزنید تا موهای درهم و شل از بین برود.
  • برای جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی، حیوان را ماهی یکبار حمام ببرید.
  • برای پیشگیری از بیماری‌های پریودنتال، حیوان را حداقل هفته‌ای یک یا دو بار مسواک بزنید.
  •     ناخن‌های گربه باید یک یا دو بار در هفته کوتاه شوند.
  •     گوش‌های حیوان باید یک بار در هفته تمیز شوند.
  •     آبریزش چشم‌های گربه را با پنبه مرطوب یا دستمال مرطوب تمیز کنید.
  •      بستر حیوان و ظرف خاک باید هر روز تمیز شود.


گربه‌های پرشین به جز برخی انواع آن‌ها که مو کوتاه هستند اکثرا دارای خزی متراکم و بلند می باشند و نگهداری خاصی را می طلبند.
 

تراکم بیش از حد موها باعث می شود رطوبت در میان موها به دام بیفتد و سبب رشد قارچ ها شود بنابراین نژاد پرشین و به طور کلی نژادهای موبلند بسیار مستعد ابتلا به انواع قارچ‌ها و مشکلات پوستی هستند. به منظور جلوگیری از بروز مشکلات قارچی لازم است پس از حمام، بدن گربه را با سشوار حرارت ملایم به طور کامل خشک کنید و عمق موها را بررسی نمایید تا در تمامی سطوح کاملا خشک شده باشد.

 

ظرف آبی که گربه شما از آن آب می نوشد می بایست به نحوی باشد که از خیس شدن زیر گردن او جلوگیری کند. کوتاه کردن یال اطراف گردن به جلوگیری از خیس شدن آن حین آب و غذا خوردن کمک بسزایی خواهد کرد.

 

برس کشیدن موی گربه پرشین

خز بدن گربه های پرشین دارای موهای بسیار ظریف و ابریشمی می باشند که نگهداری از آن نیازمند صرف وقت و حوصله می باشد. برس کشیدن موها به طور روزانه می بایست در دستور کار قرار گیرد و به عنوان یک امر مهم انجام گیرد تا از نمدی شدن و گره خوردن موها جلوگیری شود.

بسیاری از مواقع در صورتی که نتوانید به طور روتین موها را شانه بزنید گره هایی در میان موها شکل می گیرد که به صورت پیش رونده تا سطح پوست امتداد پیدا می کنند و زمانی شما متوجه آنها خواهید شد که بخش بزرگی از موها به هم گره خورده اند و حالت نمدی شکل پیدا کرده اند که لازم است به طور کامل از نزدیکی سطح پوست موها تراشیده شوند و یا حتی ممکن است لازم باشد موهای تمامی بدن به طور کامل تراشیده و یا کوتاه شوند.

 

کوتاه کردن موهای گربه پرشین:

در تابستان و فصول گرم ممکن است لازم باشد در مورد گربه های پرشینی که خز بسیار متراکمی دارند موها کوتاه و اصلاح شوند. این کار لازم است توسط آرایشگر مخصوص حیوانات خانگی انجام گیرد چراکه پوست حیوانات نازک و ارتجاعی می باشد و با کشیده شدن به سادگی بلند می شود و ممکن است حین تراشیدن با موزر و یا قیچی چنانچه تخصص و مهارت کافی در این زمینه نداشته باشید به او آسیب وارد کنید. لذا این کار را به آرایشگران مخصوص حیوانات خانگی بسپارید که با تجهیزات مخصوص اصلاح موی حیوانات این کار را برای شما انجام می دهند.

 

تعیین وقت آرایشگاه گربه

خدمات آرایشی بهداشتی حیوانات خانگی

 

 

مراقبت از دندان‌های گربه پرشین:

گربه های پرشین پوزه کوتاه یا در اصطلاح فلت و سوپر فلت نیازمند چکاپ منظم محوطه دهانی می باشند. این گربه ها به دلیل آنکه کام کوتاهتری نسبت به سایر گربه ها دارند به عارضه های دهانی و دندانی بیشتری مبتلا می شوند. بسیاری از مشکلات دهان و دندان در گربه های پرشین حتی به دلیل نژاد گیری ها و میکس نژادی خاص آنهاست که سبب بد شکلی ها و عدم قرارگیر مناسب دندان ها بر روی هم و فرو رفتن دندان ها در لثه می شود که طی معاینات دقیق توسط دامپزشک مشکل شناسایی خواهد شد.
 

گربه های پرشین نسبت به سایر نژادها نیاز بیشتری به جرم گیری خواهند داشت و مراقبت از دندان های آن‌ها می بایست در دستور کار روزانه شما قرار گیرد.

 

 

محافظت از چشم های گربه پرشین

 

بیماری های مادرزادی و نژادی گربه پرشین:

گربه های  پرشین می توانند به دلیل میکس نژادی زیادی که متاسفانه توسط بسیاری از پرورش دهندگان سودجو انجام می گیرد نقیصه های مادر زادی و ارثی را با خود به همراه داشته باشند. این نقایص ممکن است در معاینات اولیه پس از به سرپرستی گرفتن بچه گربه خود را نشان ندهند و دامپزشک در سنین ابتدایی نتواند به وجود این مشکلات پی ببرد اما هرچه که گربه شما بزرگتر می شود ممکن است این بیماری ها خودشان را بیشتر بروز دهند.

از جمله شایع ترین این بیماری ها می توان به کلیه پلی کیستیک و بیماری های مادرزادی دریچه های قلب، بزرگ شدگی قلب (HCM)، مشکلات شانت های کبدی و بیماری های مرتبط با شبکیه اشاره کرد.

 

از میان بیماری های فوق الذکر مهمترین بیماری درگیر کننده گربه های پرشین بیماری های مربوط به کلیه و مجاری ادراری می باشد که می تواند زندگی آنها را به شدت تهدید نماید و سالانه تعداد بسیار زیادی از گربه های پرشین به دلیل مشکلات کلیوی، کلیه های پلی کیستیک، سنگ ها و رسوبات مجاری ادراری و مثانه و التهاب های مثانه جان خود را از دست می دهند و یا رفاه زندگی آنها دستخوش مشکلات اساسی می شود.

 

توصیه می‌شود از سن زیر 2 سال گربه پرشین خود را به طور روتین برای چکاپ وضعیت کارکرد کلیه ها به مراکز درمانی ارجاع دهید تا آزمایشات خون و تصویر برداری های تشخیصی برای بررسی وضعیت کارکرد کلیه و سیستم ادراری آنها انجام گیرد. درصورت بروز هر گونه مشکل پیشگیری به عمل آورید. همچنین توصیه می شود در صورت وجود هر گونه مشکل در ادرار کردن موضوع را جدی بگیرید و بدون تعلل به دامپزشک مراجعه نمایید.

 

نگهداری از گربه نژاد پرشین

 

 
تغذیه گربه پرشین

برای گربه پرشین، غذاهای تجاری ارزان قیمت  خریداری نکنید زیرا چیزی که گربه شما نیاز دارد را ارائه نمی‌دهند. برای غذای خشک گربه به دنبال غذاهای باکیفیت فروشگاهی باشید. از سویی دیگر، رژیم‌های غذایی خام روز به روز محبوب‌تر می‌شوند. باید در نظر بگیرید که اجداد پرشین‌ها چه می‌خوردند؟ موش، خرگوش یا پرنده می‌تواند غذای اولیه این حیوان باشد. حیوان طعمه را می‌کشد؛ خز یا پرهای آن را جدا می‌کند و گوشت و اعضای بدنش را می‌خورد. غذا پخته نمی‌شود و در دمای اتاق یا بدن حیوان خورده می‌شود.
 

با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توانید با خیال راحت غذاهایی مانند مرغ خام، ماهی، ماهی تن و گوشت گاو را به رژیم غذایی حیوان خانگی اضافی کنید. با این حال، از گوشت چرخ کرده باید اجتناب شود. در حالت ایده آل، باید گوشت خام اندام‌ها و استخوان‌های کوچک را آسیاب کنید. حداقل این مواد غذایی را در تکه‌های کوچکی که خوردنشان برای حیوان آسان است سرو کنید. زرده تخم مرغ خام نیز مفید است اما سفیده تخم مرغ باید دور ریخته شود. زرده تخم مرغ خام قطعاً باعث درخشش و زیباشدن خز گربه شما می‌شود.
 

اکثر افرادی که به گربه پرشین خود رژیم خام می‌دهند؛ غذا را در بشقاب‌ها یا کاسه‌های یکبار مصرف سرو می‌کنند که میتوان پس از پایان غذا خوردن گربه آن را دور انداخت. هنگامی که غذای گربه خود را آماده کردید؛ باید بعد از یک ساعت غذای نخورده را دور بریزید. در نهایت، این امکان را دارید تا ترکیبی از غذاهای تجاری و غذاهای خام را به گربه خود بدهید. هرگز غذاهای فرآوری شده‌ای که برای مصرف انسان تولید شده‌اند را به رژیم غذایی گربه خود اضافه نکنید.

 

گربه های پرشین به دلیل کوتاه بودن کام خود، محوطه دهانی کم عمقی دارند بنابراین بسیاری از شرکت های سازنده غذاهای خشک صنعتی، لاین ویژه ای را برای تولید غذای خشک صنعتی مخصوص نژاد گربه پرشین و گربه های دارای کام کوتاه راه اندازی کرده اند. در عین حال دانه بندی غذا می بایست به نحوی باشد که سلامت دندان های او را تضمین کند و گربه پرشین شما که تنبل تر از سایر گربه ها است را به جویدن دانه های غذا تشویق نماید. غذاهای مخصوص گربه های پرشین به لحاظ املاح به نحوی فرموله می شوند که بتوانند از بروز مشکلات ادراری پیشگیری کنند.
 

در صورتی‌که در حال نگهداری از گربه پرشین هستید، باید بدانید که هزینه های جاری او می تواند بیشتر از تهیه یک غذای ساده و خاک باشد و نگهداری از ارگانهای مختلف این نجیب زاده زیبا بسیار دشوارتر از سایر گربه ها می باشد.

 

خرید غذای گربه

غذای خشک گربه مفید مدل Adult Persian Cat وزن 2 کیلوگرم

 
غذای بچه گربه پرشین

برای یک بچه گربه پرشین، مراقبت و توجه بیشتری نیاز است. به یاد داشته باشید فقط از شیر خشک مخصوص بچه گربه استفاده کنید که در کلینیک‌های دامپزشکی و فروشگاه‌های حیوانات خانگی به فروش می‌رسد. قوطی شیر خشک دارای دستورالعمل‌های تغذیه و مقادیر مشخصی است. در سن 6 هفتگی، بچه گربه شما می‌تواند غذاهای کنسرو شده نرم را به همراه شیر نوش جان کند. در سن 10 هفتگی، بچه گربه این امکان را دارد غذای بچه گربه (سخت یا نرم) را بخورد و شروع به نوشیدن آب آشامیدنی کند.

غذای خشک گربه رویال کنین مدل Kitten Persian وزن 2 کیلوگرم

به یاد داشته باشید بعد از اینکه یک بچه گربه جدید را به خانه خود آوردید؛ باید از او در برابر یکی از رایج‌ترین مشکلات سلامتی یعنی چاقی محافظت کنید. نگه داشتن وزن گربه پرشین در حد متعادل یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای محافظت از سلامت کلی حیوان است. از ملاحظات پیشگیرانه نهایت استفاده را ببرید تا از داشتن یک گربه پرشین سالم در خانه لذت ببرید. امید به زندگی گربه پرشین 15 تا 20 سال است.

 

غذای گربه پرشین

 
حقایق جالب در مورد گربه پرشین

در ادامه حقایقی جالب درباره گربه پرشین را برای شما آورده‌ایم:

  • پرشین‌ها همیشه در مسابقات محبوبیت‌ترین و زیباترین جزء نفرات اول هستند. در سال 2015، گربه‌های پرشین به‌ عنوان دومین نژاد پرطرفدار در ایالات متحده بر اساس انجمن گربه ‌پرستان و در سال 2021 به ترتیب چهارمین نژاد پرطرفدار پس از راگدول، مین کون و مو اگزوتیک مو کوتاه در ایالات متحده بودند.
  •     در سال 1871، پرشین‌ها در اولین نمایشگاه گربه جهان در لندن، در کنار سایر نژادهای عجیب و غریب مانند: گربه سیامی، اسکاتلندی وایلد و گربه مانکس، رتبه یک را به دست آوردند.
  •     فلورانس نایتینگل (بنیانگذار پرستاری) یک پرشین بزرگ به نام آقای بیسمارک داشت. مرلین مونرو صاحب یک گربه سفید پرشین به نام میتسو بود و ریموند چندلر (نویسنده مشهور) صاحب افتخار یک گربه پرشین مشکی به نام تاکی بود.
  •     دنیای هنر مدت‌ها است که عشق خود را به گربه‌های پرشین نشان داده است. بزرگترین نقاشی گربه جهان به قیمت بیش از 820 هزار دلار فروخته شد که چهره یک گربه پرشین را در خود داشته است.
  •     گربه‌های پرشین ستاره سینما هستند. دو تا از سلبریتی‌های مشهور گربه پرشین شامل«دوشس» از آریستوکات‌های دیزنی و «اسنوبل» از استوارت لیتل است. دوشس یک پرشین باکلاس و سفید است که با صاحبش، پیشخدمت و بچه گربه‌های کوچکش در یک عمارت زندگی میکند. اسنوبل یک پرشین سفید و بسیار زیبا بود.

 
کلام آخر

پرشین‌ها نام خود را از کشور ایران گرفته‌اند که گمان میرود منشاء آن بوده است. پرشین‌ها حیوانات خانگی محبوبی در بریتانیای دوران ویکتوریا بودند و در اولین نمایش گربه‌ها در آن کشور دیده شدند. پرشین‌ها همیشه برای داشتن سر گرد، چشم‌های درشت و گرد، بینی کوچک، گونه‌های چاق مورد تحسین همگان قرار گرفته‌اند. امروزه گربه پرشین محبوب‌ترین گربه ثبت شده توسط انجمن گربه‌سانان است.
 

درست است که این گربه بسیار زیبا و جذاب است ولی به نگهداری و مراقبت زیادی نیاز دارد. زمانی که یک گربه پرشین را به فرزند خواندگی می‌پذیرید؛ مطمئن شوید که برای رسیدگی به هرگونه مشکل سلامتی که ممکن است پیش بیاید، آماده هستید. برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است همیشه با دامپزشک در تماس باشید.

منبع :

    basepaws.com
    cattime.com
    vetstreet.com

 

 

 

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید