۰

کد تخفیف: 5F5PA

​​با اولین خریدت تخفیف بگیر

آشنایی با عادات رفتاری سگ ها

وقتی قرار است سرپرستی یک حیوان را چه خانگی باشد چه غیرخانگی برعهده بگیرید، بهتر است با عادت‌های رفتاری آن حیوان آشنایی داشته باشید. آشنایی با رفتارهای مختلف حیوانات به ما کمک می‌کند بهتر از حیوانات‌مان مراقبت کنیم و خواسته‌های‌شان را برطرف کنیم زیرا این موجودات دوست‌داشتنی تنها با رفتارها‌ی‌شان به ما می‌فهمانند که چه چیزی می‌خواهند و چه چیزی نیاز دارند. همان‌طور که می‌دانید مراقبت از حیوانات تنها آب و غذا دادن به آن‌ها نیست بلکه باید به نیازهای عاطفی آن‌ها هم بتوانیم رسیدگی کنیم.

هرکدام از نژاد سگ‌ها دارای عادت‌های رفتاری متفاوت هستند که در این‌جا می‌خواهیم یک سری از رفتارهای مهربان‌ترین حیوانات دنیا یعنی سگ‌ها را بهتر بشناسیم.

 

آواهای مختلف سگ ها

شاید اولین رفتاری که همگی از سگ‌ها دیده باشیم، صداهایی باشد که آن‌ها از خودشان درمی‌آورند که می‌تواند زوزه کشیدن، پارس کردن (واق واق)، ناله کردن و یا خرناس کشیدن باشد. اما باید بدانیم که هرکدام از این صداها معنا و مفهومی خاص دارند.

سگ‌ها پارس کردن یا همان واق واق کردن را در زمانی انجام می‌دهند که غریبه‌ای وارد قلمرو آن‌ها شده باشد و بخواهند از قلمرو خود حفاظت کنند، با پارس کردن آن غریبه را می‌ترسانند و دور می‌کنند و یا با ایجاد سروصدا صاحبان خود را از خطر آگاه می‌کنند. البته که نوع پارس کردن هم برای مواقع مختلف، متفاوت است.

زوزه کشیدن و ناله کردن از صداهایی است که برای ابراز ناراحتی و درد انجام می‌شود. البته در برخی از نژادها شاید به معنی علامت دادن به سایر سگ‌ها هم باشد.

خرناس کشیدن از علایمی است که کمی باید از آن ترسید چرا که وقتی سگ‌ها از چیزی ناراحت یا عصبی باشند، شروع به خرناس کشیدن می‌کنند و حتی دندان‌های خود را نشان می‌دهند تا به اطرافیان‌شان بفهمانند که عصبانی هستند و حالت تهاجمی به خود می‌گیرند؛ در این مواقع سعی کنید زیاد به سگ خود نزدیک نشوید تا کمی آرام شود زیرا حتی نوازش کردن هم ممکن است منجر به عصبانیت و پرخاشگری‌اش شود.

چرا سگ پرخاش می‌کند

 

 رفتارهای بدنی سگ ها

این حالت‌ها می‌تواند از تمامی اعضای بدن مثل گوش‌ها، چشم‌ها، دهان و دندان‌ها، موها، دم و بقیه‌ی اعضای بدن مشخص شود. وقتی که یک سگ آرام است و هیچ مشکلی ندارد، دم، شانه و گوش‌هایش به سمت پایین است و برعکس وقتی در حالت هشیاری است این سه عضو رو به بالا همراه با تکان دادن هستند. در هنگام ترس، موهای روی بدن به‌ویژه شانه‌ها به سمت عقب سیخ می‌شوند و بدن مقداری لرزش خواهد داشت و گوش‌ها به سمت عقب متمایل خواهند شد. اما در هنگام عصبانیت است که ترسناک‌ترین حالت را به خود می‌گیرند. در این حالت دندان‌های خود را همراه با غرش نمایان می‌کنند، دم‌شان را با عصبانیت تکان می‌دهند و موهای‌ روی بدن‌شان سیخ سیخ می‌شود. در این حالت بهتر است به حیوان نزدیک نشود زیرا خشمش ممکن است درحدی باشد که منجربه حمله و گاز گرفتن شود پس مراقب باشید. بیرون آوردن زبان از دهان و تکان دادن آن و همین‌طور غلت زدن روی زمین در حالی که دست‌ها و پاها به سمت بالا هستند، نشان‌دهنده‌ی این است که سگ شما دلش می‌خواهد شما به او توجه کرده و با او بازی کنید. یکی دیگر از حالاتی که نشان دهنده‌ی زمان بازی است به این صورت است که سگ پشت خود را بالا و جلوی بدنش را به سمت پایین می‌‌آورد و در همان حال دمش را به شدت تکان می‌دهد تا بیش‌تر دل شما را برده و توجه‌تان را جلب کند.

معمولاً در سگ‌ها این اتفاق می‌افتد که بنابر دلایلی مانند ترس، نشانه‌گذاری، تغییر جا و مکان، احساس استرس و بسیاری از حس‌های دیگر که در سگ‌ها ایجاد ناراحتی کند باعث می‌شود بدون اراده ادرار کنند هرچند از قبل آموزش دیده باشند که در کجا و چه زمانی این کار را انجام دهند.

جویدن هر چیزی که در اطراف سگ‌ها باشد از دیگر عادت‌های آن‌هاست که بیش‌تر در توله‌سگ‌ها دیده می‌شود چرا که کنجکاوی بیش‌تری دارند و می‌خواهند همه چیز را با جویدن، مزه کردن و بو کشیدن شناسایی کنند. اما این عادت در سگ‌های بالغ هم دیده می‌شود و بیش‌تر بستگی به این دارد که سگ‌تان را چگونه تربیت کرده باشید و البته به این موضوع هم وابسته است که محیطی که برای حیوان خانگی‌تان فراهم کرده‌اید چگونه باشد، زیرا عادت جویدن تاحدی به استرس و اضطراب هم بستگی دارد.

یکی از رفتارهایی که در تمامی سگ‌ها مشاده می‌شود، لیس زدن است. زبان سگ‌ها به دلیل شرایط فیزیکی بدن‌شان در اکثر مواقع بیرون از دهان‌شان است و برای نشان دادن حس محبت‌شان و برای این‌که ما را متوجه کنند که چقدر به ما علاقه دارند، ما را لیس می‌زنند. اما اگر شما خوش‌تان نمی‌آید که سگ‌تان شما را لیس بزند، می‌توانید او را جوری تربیت کنید که بعد از مدت کوتاهی دیگر این کار را انجام ندهد.

بیرون بودن زبان سگ‌ها از دهان‌شان و به اصطلاح نفس نفس زدن‌شان به دلیل این است که آن‌ها تعریق نمی‌کنند و به‌وسیله‌ی زبان و نفس‌شان گرما و حرارت درونی بدن‌شان را خارج می‌کنند. باید حواس‌تان باشد که اگر شدن نفس نفس زدن سگ‌تان بیش ازحد شد به این معنی است که حرارت بدنش بالا رفته و گرمش است که این اتفاق در اثر فعالیت بالا و گرما رخ می‌دهد؛ در این حالت به سرعت او را به یک جای خنک ببرید و حتماً آب و مایعات خنک در اختیارش قرار دهید.

بیرون آوردن زبان در سگ‌ها

 

بهترین روش برای آموزش و تربیت سگ‌ها استفاده از غذاهای تشویقی است، برای این مورد بهتر است از تشویقی های ریز  یا تشویقی های نرم که قابلیت تکه شدن دارند استفاده کنید. وقتی حیوان خانگی شما یک کار خوب و یا کاری که به او آموزش داده‌اید را انجام می‌دهد، باید به او تشویقی بدهید تا بفهمد که در ازای این کار خوب پیش شما یک جایزه‌ی خوشمزه دارد. برعکس وقتی کار بدی انجام می‌‌دهد با ناراحتی و عدم دادن تشویقی به اون بفهمانید که کار نادرستی انجام داده است.

خرید غذای تشویقی سگ

تشویقی بیسکوییت سگ دودوتی با طعم مخلوط وزن 150g

 

 

۵
از ۵
۱۳ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید