۰

​​فیفورا، سرآشپز پت شما

خرید از فیفورا

​سال نو مبارک

عیدی دلبندت یادت نره !

مشاهده محصولات

فواید و لزوم استفاده از اسکرچر برای گربه ها

گربه‌ها و به‌طورکلی حیوانات دارای ناخن‌هایی تیز و برنده هستند که اگر در طبیعت باشند مشکلی پیش نمی‌آید اما مشکل زمانی شروع می‌شود که آن‌ها را به عنوان حیوان خانگی به خانه‌تان بیاورید. در این شرایط داشتن ناخن و تخریب همه‌ی وسایل خانه مهم خواهد شد.

حیواناتی مانند سگ‌ها و گربه‌های خانگی اگرچه ناخن‌هایشان مدام کوتاه می‌شود اما بازهم توانایی تخریب، زخمی کردن و پاره کردن وسایل و حتی پوست شما را خواهند داشت.

می دانید اسکرچ برای گربه چه فایده ای دارد



برای حل کردن این مشکل وسایلی ساخته شده است که حیوانات می‌توانند ناخن‌های خود را به آن‌ها بکشند و دیگر مبل و صندلی، پرده و لباس، فرش و پارکت، سایر وسایل و حتی پوست شما را مورد هدف قرار ندهند. وسایلی مانند اسکرچر همان‌طور که از نام‌شان مشخص است برای اسکرچ کردن (Scratching) یا همان ناخن کشیدن هستند که باعث می‌شوند ناخن‌ها تا حد زیادی ساییده شده و دیگر تیز و برنده نباشند تا نتوانند آسیب برسانند.

اسکرچر یکی از وسایلی است که در لیست خرید وسایل ضروری برای گربه‌ها قرار می‌گیرد که اگر حیوان خانگی‌تان گربه است، حتماً باید برایش تهیه کنید.

 

چرا گربه‌ها به اسکرچر نیاز دارند؟

ناخن کشیدن بر سطوح از چند جنبه برای گربه ها حیاتی است. در وهله اول برای گربه های آزاد زی که بخشی از کارهای روزانه آنها تعیین محدوده قلمرو است؛ این کار یک نوع علامت گذاری می باشد که از دو طریق انجام می‌شود:

  1. غدد تولید کننده فرومون زیر انگشتان که در حین ناخن کشیدن اثرات خود را بر سطوح باقی می گذارند. این فرومون ها قابل شناسایی توسط سایر گربه ها خواهند بود
  2. اثرات بصری که خراشیدن سطوح ایجاد می کند. سطح خراشیده به عنوان یک علامت برای گربه ها محسوب می‌شود که محدوده قلمروی خود را با این علامت مشخص می کنند.

اما جدا از بحث علامت گذاری، گربه ها زمانی که رشد ناخن هایشان به حدی میرسد که احساس می کنند نیاز به کوتاه شدن دارد این کار را بر روی سطوح سخت به طور مکرر تکرار می کنند تا با این کار به کوتاه کردن سر ناخن های خود بپردازند و از بلند شدن بیش از حد ناخن ها جلوگیری کنند.
 

حال که گربه های خانگی در محیط زندگی ما محصور شده اند اسکرچ کردن چالشی شده است که برای بسیاری از سرپرستان گربه های خانگی نامطلوب است زیرا گربه های خانگی از مبل، فرش و سایر سطوح عمودی و افقی که قابل ناخن کشیدن باشند به جای تنه درختان استفاده می کنند و ماحصل تلاش آنها برای انجام این کار غریزی مبل‌های نخ کش شده و فرش های مندرس و نخ نما خواهد بود.

به همین دلیل توصیه می‌شود برای گربه خود اسکرچر تهیه کنید. با این کار علاوه براینکه به او اجازه می دهید یکی از نیاز های غریزی خود را پاسخگو باشد، مبلمان و فرش خود را از خطر تخریب در امان نگه می دارید.

 

اسکرچر نیازهای غریزی گربه را پاسخ گو است

اسکرچ کردن گربه‌ها چند دلیل دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به تیز کردن ناخن‌ها برای شکار، اشاره کرد. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که گربه‌های خانگی که شکار نمی‌کنند و غذایشان آماده است دیگر چرا این کار را انجام می‌دهند؟ جواب این است که ناخن کشیدن یک امر غریزی است و گربه‌های اهلی و وحشی هر دو این کار را انجام می‌دهند و حتی برایشان لذت‌بخش است. جالب است بدانید این عمل با دعوا کردن  یا آموزش به گربه جلویش گرفته نمی‌شود زیرا یک عادت غریزی مربوط به گونه و نوع حیوان است

 

نیاز گربه ها به اسکرچر

 

ویژگی‌های یک اسکرچر مناسب

گربه‌ها علاقه دارند که ناخن‌هایشان را بر روی یک جسم ثابت بکشند. به همین دلیل است که اگر اسکرچر نداشته باشند؛ ناخن‌های خود را بر روی مبل یا فرش می‌کشند. اسکرچر گربه باید در یک جا ثابت بوده و وزن آن به گونه‌ای باشد که در اثر اسکرچ کردن ثابت در جای خود قرار بگیرد.

اسکرچرها در ابعاد، مدل‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارند. ویژگی مشترک این وسایل، زبر بودن آن‌هاست. این وسیله، نوعی اسباب بازی هم برای گربه محسوب می‌شود پس خیلی مهم است که با آن راحت باشد و بتواند ارتباط برقرار کند.

باید ارتفاع اسکرچر به گونه‌ای باشد که جثه و سن گربه هم در نظر گرفته شود یعنی ارتفاع آن باید طوری باشد که گربه راحت بتواند از آن استفاده کند و برای رسیدن به آن تقلا نکند زیرا اگر راحت نباشد ممکن است مجدداً به سراغ فرش و مبل شما برود.

اگر گربه‌ها در طبیعت باشند معمولاً بر روی درختان اسکرچ می‌کنند، پس طبیعت آن‌ها به این صورت است که به‌طور ایستاده بر روی دوپای عقب، ناخن‌های دست را اسکرچ می‌کنند. اسکرچ ایستاده که از قد گربه بلندتر باشد و گربه بتواند بایستد و اسکرچ کند بهترین گزینه است. البته برای ناخن‌های پا باید اسکرچر افقی هم وجود داشته باشد.

همان‌طور که گفته شد استحکام و ثابت بودن اسکرچر هم مساله‌ی مهمی برای جذب گربه به این وسیله است. باید مراقب باشید که پس از مدتی استفاده، اسکرچر لق نشده باشد چون دیگر جذابیت اولیه را برای گربه‌تان نخواهد داشت.

جنس اسکرچرها معمولاً از کنف سخت است تا در اثر پنجه کشیدن زود تخریب نشود. سخت بودن اسکرچر حسی مانند درخت برای گربه به‌وجود می‌آورد.

 

اسکرچر ساده نیناپت مدل دیواری

پیشنهاد می‌شود دو نوع اسکرچر افقی و عمودی برای گربه خود تهیه کنید زیرا نمی دانید تمایل گربه بیشتر به ناخن کشیدن بر روی سطوح عمودی مثل بدنه مبل است یا سطوح افقی مثل فرش را ترجیح می دهد. اگر هنوز اسکرچر تهیه نکرده اید لازم است حرکات گربه خود را زیر نظر بگیرید تا متوجه تمایل او به سطوح اسکرچ کردن شوید.
 

این کار بسیار ساده است، کافیست زمانی که گربه شما از خواب بیدار می شود او را زیر نظر بگیرید تا متوجه سلیقه نقاط اسکرچ او شوید. گربه ها معمولا بلافاصله پس از بیدار شدن به سراغ اسکرچ کردن می روند زیرا در حین اسکرچ کردن ماهیچه های خود را تحت کشش مناسبی قرار می دهند که خستگی را از بدن آنها دور می کند. این یکی دیگر از کاربردهای ناخن کشیدن است.

در این لحظه شما می توانید متوجه شوید گربه شما چه سطحی را ترجیح میدهد. حتی جنس سطوح می تواند مهم باشد. به این معنا که گربه ای که سطوح زبر مثل فرش را به پارچه نرم مبل ترجیح می دهد نیازمند اسکرچری از جنس کنف و کتان خواهد بود که بیشترین شباهت را به فرش خانه شما داشته باشد.

انواع اسکرچر گربه

 

انواع اسکرچر

در زیر به انواع اسکرچرها اشاره کرده‌ایم:
 

اسکرچر عمودی 

این نوع از اسکرچرها ایستاده و معمولاً دارای پایه هستند. در برخی از مدل‌ها که به باکس اسکرچر معروف هستند، یک باکس کوچک هم در پایین اسکرچر قرار گرفته که گربه می‌تواند در آن استراحت کند و حتی بالشتکی در آن قرار گرفته تا گربه راحت‌تر باشد. این نوع اسکرچرها استحکام خوبی دارند و برای گربه سرگرم‌کننده‌تر هستند. اگر دارای دو یا چند گربه هستید، می‌توانید از اسکرچرهای چند باکسی استفاده کنید. معمولاً اسکرچرهای عمودی به شکل استوانه‌ای هستند. در برخی از مدل‌ها، در بالای اسکرچر هم سطحی قرار داده شده تا گربه روی آن بنشیند زیرا گربه‌ها از نشستن بر روی سطوح ارتفاع‌دار لذت می‌برند.

 

اسکرچر عمودی

 

اسکرچر افقی 

اسکرچر افقی یا زمینی همان‌طور که از نام‌شان مشخص است بر روی زمین قرار می‌گیرند. برخی از گربه‌ها این نوع از اسکرچر را دوست دارند فقط باید ببینید گربه‌تان با کدام مدل احساس راحتی بیش‌تری می‌کند. اگر دیدید گربه‌تان بر روی زمین خوابیده و فرش یا زمین را اسکرچ می‌کند بدانید که گربه‌تان به اسکرچر افقی علاقه دارد.

 

اسکرچر افقی

 

اسکرچر صفحه‌ ای 

نوعی از اسکرچر است که به‌صورت صفحه‌ای زبر و کنفی است و می‌توان آن را هم به دیوار آویزان کرد و هم آن را بر روی زمین قرار داد. مزیتی که این نوع دارد این است که به نوعی هم اسکرچر افقی و هم اسکرچر عمودی محسوب می‌شود. البته بهتر است بدانید که اسکرچرهای صفحه‌ای به‌دلیل این‌که نازک هستند، از مقاومت کم‌تری برخوردارند و باید هر چندوقت یک‌بار مدل جدیدی از آن‌ها را تهیه کنید.

 

 

اسکرچر صفحه ای

 

اسکرچر اسباب بازی

این نوع از محصولات در واقع اسباب بازی هستند که می‌توانند به‌صورت توپ یا عروسک باشند و قسمتی از آن‌ها کنفی بوده و می‌تواند به عنوان اسکرچر مورد استفاده قرار بگیرد. گربه‌ها بازی کردن و بازیگوشی کردن را بسیار دوست دارند پس بهتر است؛ اسکرچر ناخن در وسیله‌ای که با آن بازی می‌کنند قرار گرفته باشد. البته این موضوع را هم بدانید که اسکرچرهای اسباب بازی عمر کم‌تری نسبت‌ به سایر مدل اسکرچرها دارند و زودتر خراب می‌شوند.

 

اسکرچر اسباب بازی

 

برای خرید انواع اسکرچر و همین‌طور محصولات گربه‌ دوست داشتنی‌تان می‌توانید به سایت پت آباد مراجعه کنید.
 

چکار کنیم که گربه از اسکرچر استفاده کند؟

حال که متوجه سلیقه گربه خود شده‌ایم و می دانیم که اسکرچر افقی یا عمودی با جنس به خصوصی را می‌پسندد چطور او را مجاب به استفاده از اسکرچر کنیم؟

برای اینکه نظر گربه شما به اسکرچر جلب شود به طور معمول برای هر اسکرچر یک اسباب بازی جذاب تعبیه کنید. این معمولا در مورد اسکرچرهای عمودی صدق می کند که می توان یک بند همراه با یک اسباب بازی مثل پر یا توپ را از بالای آن آویزان کرد تا نظر گربه را به خود جلب نماید و حین بازی، ناخن کشیدن بر سطح اسکرچر را فرا بگیرد.
 

ابزار دیگری که به شما کمک می‌کند؛ عصاره کت نیپ یا پودر برگ های خشک شده این گیاه است که برای گربه جذابیت بالایی دارد. اسپری کردن این عصاره بر سطح هر وسیله جدیدی که می خواهید آن را به گربه خود معرفی کنید می تواند به برقراری ارتباط بهتر گربه شما با آن وسیله کمک کند. کافی است کمی از پودر کت نیپ را بر روی اسکرچرهای افقی بپاشید یا کمی از عصاره آن را بر بدنه اسکرچر عمودی اسپری کنید. با این کار نظر مثبت گربه خود را نسبت به اسکرچر جلب می‌کنید.
 

ممکن است گربه شما هم‌چنان تمایلی به استفاده از اسکرچر نداشته باشد و باز هم سراغ فرش و لوازم منزل برود. این درست همان اتفاقی است که در صورت عدم استفاده از اسکرچر از بدو ورود گربه به منزل شما ممکن است رخ دهد. گربه ای که ناخن کشیدن به سطح فرش یا مبل را تجربه کند ممکن است به سختی اسکرچر را بپذیرد.

در این شرایط لازم است کمی وقت صرف کنید و با حوصله تمام ،با شروع هر بار ناخن کشیدن به سطوح لوازم منزل‌تان سریعا گربه را با مهربانی و آرامش به طرف اسکرچر ببرید و ناخن هایش را به سطح آن بخراشید. پس از آن یک تشویقی خوشمزه به او جایزه دهید. با این کار گربه شما درک خواهد کرد که در پی ناخن کشیدن بر روی سطح دلخواه شما تشویق خواهد شد و به زودی ترجیح خواهد داد از اسکرچر استفاده کند.


کلام آخر

از آن‌جایی که اسکرچ کردن یک رفتار غریزی در گربه هاست باید بدانید که او کار بدی نمی کند پس به هیچ عنوان نباید در حین اسکرچ کردن او را دعوا کنید زیرا این کار می تواند موجبات افسردگی او را فراهم آورد. کوتاه کردن ناخن ها اگرچه به کمتر شدن آسیب به لوازم کمک خواهد کرد اما تاثیری برقطع انجام اسکرچ کردن نخواهد داشت زیرا هما‌ن‌طور که قبلا گفته شد اسکرچ کردن برای گربه ها یک رفتار غریزی است که برای علامت گذاری محیط و رفع خستگی عضلات خود از آن بهره می برند.

۵
از ۵
۱۵ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید